Jaké doklady bude vaše firma potřebovat pro hypotéku

Při žádosti o úvěr na nemovitost bude banka požadovat předložení řady dokladů. Část z nich se bude týkat samotné nemovitosti, druhá bude především o finanční situaci vaší firmy.

Prokazování schopnosti splácet

Stejně jako u každého jiného úvěru i u hypotéky musíte banku přesvědčit, že budete schopni svůj dluh pravidelně splácet. Narozdíl od občanských hypoték, kde je vše pevně dáno, nemovitostní úvěry poskytované firmám se většinou liší případ od případu.

Pro posouzení vaší schopnosti splácet bude banka chtít vidět rozvahu a výsledovku společnosti (pravděpodobně nakolik let zpět) a předpokládaný vývoj do budoucna. Dále budete ještě muset předložit podnikatelský záměr týkající se oné nemovitosti - jakým způsobem její dokončení ovlivní vaše výnosy a náklady. Pokud kupujete (stavíte) nemovitost jako investici, budete muset předložit plán příjmů z nájmu. Banky se ale většinou nespokojí s vašimi odhady a bude vyžadovat předložení důvěryhodných nájemních smluv, alespoň na část vzniklých prostor. I tyto částky však bývají při posuzování bonity vaší firmy snižovány nějakým rizikovým koeficientem. Nájemné, které budete dostávat od nájemníků vám bude muset poskytnou dostatečnou rezervu pro pravidelné splácení.

Doklady k nemovitosti

Banka dále zkoumá podklady k vlastní nemovitosti, zajímá ji stavební povolení, případně územní rozhodnutí, geometrický plán, výpis z katastru nemovitostí rozpočet stavby, a také je třeba předložit ocenění nemovitosti. Banky často vyžadují, aby odhad byl proveden odhadcem spolupracujícím s bankou.

Dokumenty k nemovitosti
obecné
  • nabývací titul k nemovitosti (kupní smlouva)
  • výpis z katastru nemovitostí ne starší než 3 měsíce
  • snímek z katastrální mapy ne starší než 1 rok
  • odhad ceny nemovitosti ne starší než 6 měsíců ve dvou vyhotoveních dle požadavků banky
  • pojistná smlouva k nemovitosti
  • dohoda nebo rozhodnutí soudu formou notářského zápisu v případě rozšíření či zúžení společného jmění manželů stanoveného zákonem
  • muži do 35 let: doklad o absolvování základní vojenské služby
stavba
  • geometrický plán
  • doložení vlastních finančních prostředků (výpisem z účtu) nutných k úhradě rozdílu rozpočtu stavby a prostředků z hypotečního úvěru, případně doklad o zaplacení z vlastních prostředků před podáním žádosti o úvěr
  • územní rozhodnutí (v případě, že nebylo vydáno stavební povolení)
  • stavební povolení s doložkou nabytí právní moci
  • přehled rozpočtových nákladů na výstavbu nebo rekonstrukci
  • časový plán čerpání (pokud není součástí smlouvy o dílo)
  • smlouva o dílo podepsaná zúčastněnými stranami
koupě
  • doložení vlastních finančních prostředků (výpisem z účtu) nutných k úhradě ceny za nemovitost zbývající po využití hypotečního úvěru, případně doklad o zaplacení z vlastních prostředků před podáním žádosti o úvěr - kopie (lze však doložit i před čerpáním úvěru - jako podmínku)
  • kupní smlouva nebo smlouva o budoucí kupní smlouvě (musí obsahovat návrh/vzor kupní smlouvy)

Zástava

Za hypotéku je třeba ručit. Zástavou je zpravidla pořizovaná nemovitost, která však musí být pojištěna a pojistka vinkulována ve prospěch banky. Zástavní právo k této nemovitosti se zapíše do katastru nemovitostí. V případě, že se zatím jedná pouze o stavbu, lze ji zapsat do katastru jako rozestavěnou nemovitost a zároveň jako zástavu pro hypotéční úvěr ve chvíli, kdy bude vysoká alespoň jeden metr nad zemí.

Orientační ceny za vystavení potřebných dokumentů

  • ocenění nemovitosti: pět a více tisíc korun podle velikosti nemovitosti, mohou to být i desetitisíce
  • výpis z katastru nemovitostí: 100 korun
  • vklad zástavní smlouvy: 500 korun
  • právník (není nutný): tisíc korun za hodinu práce
  • ověření podpisu notářem: 30 korun (za každé)

Zařizování veškerých povolení a dokumentací na úřadech

Stavba

  • Koupený pozemek je nutné zaregistrovat do katastru nemovitostí
  • Musíte si sehnat projektanta
  • Územní rozhodnutí

Vždy je nutné prověřit, zda územní plán obce počítá s výstavbou budov na dané parcele. Pokud tomu tak není, měl by být případný zájemce předem se zástupci obce domluven na změně územního plánu a zařazení mezi stavební pozemky. Pokud k dohodě nedojde, není na pozemku možné stavět.

Územní řízení

Zde musí své říct projektant - pro příslušný stavební úřad musí zpracovat dokumentaci pro to, aby bylo stavebníkovi na základě územního řízení vydáno rozhodnutí o umístění stavby.

Projekt

Žádost o stavební povolení

Žadatel (stavebník) navštíví spolu s projektantem stavební úřad s projektovou dokumentací, úřad ji posuzuje (porovnává její kompatibilitu s územním plánem obce) a rozhodne o povolení. Zákon stanovuje pro rozhodnutí třiceti denní lhůtu. Může se však stát, že předložená dokumentace nebude dostačující, pak se stavební řízení pozastaví a veškeré vyřizování se protáhne. Ocenění nemovitosti na základě projektu odhadcem po domluvě s bankou Pro banku je velmi důležitý odhad nemovitosti, protože na jeho základě stanovuje konečnou výši úvěru. Banky zpravidla požadují, aby jej provedl expert vybraný bankou nebo alespoň člověk, na kterém se obě strany dohodnou.

Rozpočet stavby

Jedním z podkladů pro přidělení úvěru je i kalkulace stavby. Ta zpravidla také bývá přílohou smlouvy o dílo s tím, kdo dům na zakázku buduje.

Katastrální úřad

Všichni žadatelé o hypotéku tuto instituci alespoň jednou navštíví. Stavebník nejprve musí vložit do katastru koupi pozemku, na jejímž základě lze následně získat stavební povolení a stavět.

Další návštěva katastrálního úřadu je kvůli žádosti o vklad rozestavěné nemovitosti současně s její zástavou ve prospěch banky. Ta pak poskytne první část půjčky. Pokud je zástavou jiná nemovitost, je nutné ji vložit jako zástavu ve pospěch banky. Hotový dům se po dokončení stavby zapisuje do katastru nemovitostí Při koupi nemovitosti je nutná návštěva katastrálního úřadu ve chvíli, kdy dochází ke změně majitele. Zároveň je však nutné zapsat zástavu nemovitosti ve prospěch banky.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Zájem o předčasný důchod prudce klesl. Chystá se další zpřísnění

16. 5. 2024 | Kateřina Hovorková

Zájem o předčasný důchod prudce klesl. Chystá se další zpřísnění

Ačkoliv přísnější pravidla pro odchod do předčasného důchodu platí už od loňského října, teprve letošní duben ukázal, jak moc případné zájemce odradila. Až do března totiž mohli někteří... celý článek

Přidáme vám na spoření, ať máte v důchodu víc. Proč zaměstnanci nemají zájem?

6. 5. 2024 | Kateřina Hovorková | 8 komentářů

Přidáme vám na spoření, ať máte v důchodu víc. Proč zaměstnanci nemají zájem?

Na nabídky zaměstnavatelů, kteří poskytují příspěvek na penzijní spoření, řada lidí nereaguje. Přitom by díky takovému benefitu mohli mít v důchodu výrazně vyšší úspory. Především pak... celý článek

Důchodová reforma má zelenou. Dvanáct změn, které schválila vláda

30. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 9 komentářů

Důchodová reforma má zelenou. Dvanáct změn, které schválila vláda

Věk odchodu do důchodu se zvýší. Růst penzí zpomalí, ale stoupne minimální důchod. Manželé budou moci sdílet odvody na sociální pojištění. Důchodová reforma, kterou teď vláda posílá... celý článek

Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby

30. 4. 2024 | Petr Kučera

Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby

Co je letos jinak? Jaké slevy se dají využít? Do kdy je potřeba odevzdat přehledy OSVČ? Poradíme.

Jaký je rozdíl mezi personálním a mzdovým systémem?

30. 4. 2024 | PR text

Jaký je rozdíl mezi personálním a mzdovým systémem?

Čas jsou peníze – to ví každý úspěšný člověk i firma. Abyste dosahovali lepších výsledků, měli byste digitalizovat a automatizovat opakované činnosti, které zabírají hodně času. Ušetřený... celý článek

Partners Financial Services