Revolucí na trhu kreditních karetse v poslední době ohání jedna společnost vydávající tyto karty za druhou. Pro zájemce o „kreditku“ je ovšem poměrně obtížné se v záplavě informací orientovat. Každá bankači jiný vydavatel karty zdůrazňuje jen tu přednost, která se mu hodí. Jednou to je délka bezúročného období, jindy možnosti slev či „vrácení peněz“ za placení kartou.
Kartám, u kterých jsou výhody navázány na obchodní partnery vydavatelů karty, se říká co-brandované. Ty nabízejí držitelům bonusy za nákup zboží a služeb ve vybraných sítích obchodů nebo i jiné typy výhod u obchodních partnerů banky. Výhody ovšem bývají větší pro firmy, než pro držitele karet. Obchodům, telefonním operátorům či pojišťovnám karty umožňují zviditelnění a mohou přilákat nové zákazníky. Někdy mají i zisk z poplatků, které banky účtují obchodníkům.
Protože ne každá kreditní kartapředstavuje pro svého držitele „výhru“, vyplatí se vedle hlavních parametrů karty promyslet i které výhody a benefity opravdu dotyčný nebo dotyčná využije. Některé slevy či bonusy se vyplatí, jen pokud někdo často cestuje nebo nakupuje v konkrétním obchodě. Tyto kreditní karty jsou sice stále častěji vydávané i vedené zdarma, někdy ale bývá nutné splnit podmínku určitého ročního obratu na kartě, aby byla bez poplatku.
Jednou ze strategií věrnostních programů je třeba sbírání bodů za platbu kartou. Tyto body se dají vyměnit za dárky, služby či slevy. Výhodnost takových „nákupů“ za body je ale diskutabilní, protože na hodnotnější dárek musí kreditní kartou „protéci“ až desítky tisíc korun. Dopředu se proto vyplatí zjistit, které dárky či slevy jsou s kartou svázány a u jakých obchodníků, aby si pak zájemce vůbec měl z čeho vybírat.
Například Česká spořitelnamá pro nalákání klientů na pobočkách i na webu katalog dárků. Z něho je možné si za body pořídit jak kuchyňské či kutilské vybavení, tak pobyt v hotelu, DVD nebo přispět na charitu. Za body u karty Kredit Partner se dá získat i kupon na slevy ve vybraných obchodech nebo koupit míle na věrnostní program ČSA a časem ušetřit na letenku zdarma. Sbírat míle pro ČSA se ale dá i přímo prostřednictvím co-brandované karty od Citibank(pokud má zájemce i věrnostní kartu aerolinek OK Plus). Za pořízení této kreditní karty získá její majitel bonusové míle v podobě zhruba čtvrtiny ceny letenky po Evropě a za každou korunu utracenou přes kartu pak další dvě míle do programu OK Plus od ČSA. Speciální body za utrácení kreditní kartounabízí i program Renomé od Unicredit Bank. Zákazník získá body nejen za nákup u obchodníků v síti Renomé. Při pravidelném vyúčtování ale obdrží hotovostní poukázku na nákup zboží pouze v této síti.
Bodový systém existuje i u karty Fischer od Raiffeisenbank, Aura karty Cetelemči T-mobile Bonus karty Komerční banky. Tu si mohou pořídit jen zákazníci tohoto operátora, kteří body mohou vyměnit za dárky z katalogu a navíc mají u kreditky k dispozici i v Česku momentálně nejdelší bezúročné období 2,5 měsíce. Také při platbě u nasmlouvaných obchodníků získají držitelé těchto několika karet slevu.
Jinou variantou, jak motivovat držitele karet k utrácení, je samostatný systém slev bez sbírání bodů. Kdo často řídí auto a potřebuje mnohokrát tankovat, může se mu vyplatit karta Shell od Citibanks tříprocentní slevou na nákup pohonných hmot. To platí ale za předpokladu, že dotyčný často cestuje autem a ceny na benzínových stanicích Shell nejsou o mnoho vyšší než jinde. U ostatních obchodníků má držitel karty jen jednoprocentní slevu. Karta má ovšem vysoký roční poplatek 850 až 2500 korun dle typu.
Slevový systém nabízí i karta bene+, novinka trhu od GE Money Multiservis(GEMM). Zákazník, který si ji pořídí, může v síti zatím nasmlouvaných šesti partnerů získat až desetiprocentní slevy na nákup zboží. Jedním z lákadel má být podle generálního ředitele GEMM Charlieho Cooda vrácení jednoho procenta z nákupu v kterémkoli obchodě. V praxi to bude vypadat tak, že klient kartou utratí třeba 3 100 korun, z toho získá 10 procent slevu u obchodníka (310 Kč) a částka k zaplacení mu přijde ve vyúčtování rovnou o jedno procento nižší tedy v tomto případě o 27,90 korun. Bezúročné období i vedení úvěrového účtu zdarma má tato karta srovnatelné s jinými, navíc ale nabízí zdarma úrazové pojištění platné celosvětově.
Altruisticky ladění spotřebitelé si mohou dnes na trhu zvolit také karty orientované na charitu. Takto přispívat lze třeba přes již zmiňované karty České spořitelny, kde se posílají nasbírané body na vybrané charitativní projekty. Speciální kartu s příspěvkem na charitu má v nabídce Unicredit Bank. Rovnou při její aktivaci klient přispěje 100 korun jedné ze tří neziskových organizací a při každé platbě kartou odejde vybrané organizaci na účet jedna koruna.
Poslední dobou se rozrůstá nabídka „spořícího“ typu kreditních karet, kdy se za procenta z utracených peněz dají pořídit různé pojistky. Jejich držitelé ale musí být současně klienty vybrané pojišťovny. Nabídku na tuto kreditku mohou využít klienti pojišťovny Generali, kteří za platbu kartou z každého nákupu získají procento na svou investiční životní pojistku. Čerstvou novinku zavádí také Česká pojišťovnas kartou Premia od Home Credit. Za utrácení s touto kartou se na speciálním účtu evidují procenta z nákupu a tuto sumu pak mohou klienti pojišťovny využít na platbu pojištění.
Přes kreditní kartu lze také šetřit na penzijní připojištění, to do nedávna nabízela v Česku jen Unicredit Bank ve spolupráci s penzijním fondem AXA (nově to lze i u karty Premia). Držitel této karty získá z každé platby 0,3 procenta z utracené sumy na účet penzijního pojištění, musí jej mít ale vedený právě u fondu AXA. Pokud s kartou platí u nasmlouvaných obchodníků, získá o něco více. Někteří obchodníci ale nabízejí v tomto programu stejné či podobné slevy jako s jinými typy slevových a věrnostních karet. Takto ušetřené peníze pak může člověk využít na cokoli, tedy i na své penzijní připojištění, které ale nutně nemusí mít vedené u AXA.
Stále více co-brandovaných karet je pro držitele zdarma. Úroky i bezúročná období mají karty až na výjimky také srovnatelné. Při volbě, která karta je nejlepší, je ale vhodné se řídit základními pravidly pro pořízení kreditní kartya teprve potom věrnostními programy.
Který věrnostní program u platebních karet vás baví? A který je podle vás nejvýhodnější?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 6. 2008 19:46, xtomas
Zajímal jsem se o kartu Premia ČP a z toho, co jsem se v podmínkách (http://www.premiakartacp.cz/f ile/cs/HC_pravidla_premia_prog ramu.pdf)dočetl plyne, že věta: "Přes kreditní kartu lze také šetřit na penzijní připojištění , to zatím nabízí v Česku jen Unicredit Bank ve spolupráci s penzijním fondem AXA ." není tak úplně pravdivá. Naspořené koruny z PREMIA karty je možné převádět nejen na pojištění ČP a ČPZ, ale i na penzijní připojištění PFČP - dokonce lze daný úkon "zautomatizovat", tj. veškeré mé nasbírané KČ se budou pravidelně, měsíčně převádět...
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.