Do penzijního fondu se dovoláte až v důchodu

Do penzijního fondu se dovoláte až v důchodu
Každý čtvrtý hovor do penzijního fondu skončí jinak, než spojením se zodpovědnou osobou. Pokud už se dovoláte, není to záruka, že dostanete kvalitní a přesné informace. Co vše se vám při volání do penzijního fondu může stát si přečtěte v našem testu.

Většina klientů svěřuje penzijním fondům peníze na desítky let. Měly by to tedy být důvěryhodné a stabilní instituce. Pokud by si však potenciální zákazníci chtěli tyto vlastnosti fondu ověřit po telefonu, asi by si nevybrali žádný. V průměru se do nich totiž dovolají pouze tři ze čtyř volajících a v těch, kam se dovolají všichni, jsou zase na štíru s přístupem k zákazníkům.

Stěhujeme se, tak se na nic neptejte

Šance, že se dovoláte někomu schopnému zodpovědět váš dotaz jsou na české podmínky relativně dobré. V průměru se nepovede každý čtvrtý hovor, přibližně stejně dopadl loňský telefonní test stavebních spořitelen, o něco lepší situace byla v bankách. V technicky nejlepším penzijním fondu České pojišťovny (při porovnávání měřitelných veličin – zvednou telefon, zodpoví hovor apod.) dokonce uspěli všichni volající. Naopak nejhorších výsledků dosáhl Spořitelní penzijní fond. Z patnácti hovorů bylo sedmkrát obsazeno, sedmkrát nikdo během dvou minut nezvedl telefon a pouze v jednom případě byl dotaz volajícího zodpovězen. Podle vyjádření Otakara Hrazdíry, ředitele marketingu fondu, se v té době stěhovali. To však není důvod pro to, aby nemohl být pro volající namluven vzkaz na záznamníku.

Telefonní dosažitelnost penzijních fondů
Pořadí Název penzijního fondu Dosažitelnost funkční (%) Průměrný funkční responční čas
1. PF České pojišťovny 100 28
2. Vojenský otevřený PF 93 21
3. Českomoravský PF 88 24
4. Všeobecný vzájemný PF 87 20
5. PF Komerční banky 81 16
6. Winterthur PF 73 14
7. Allianz-Živnobanka PF 69 37
8. ABN Amro PF 67 12
9. ING PF 44 66
10. Spořitelní PF 6 2
Funkční dosažitelnost - procento uskutečněných telefonátů, kdy dojde ke spojení s osobou, která je schopna zodpovědět dotaz volajícího
Průměrný funkční responční čas - doba, která uplyne od zvednutí sluchátka do okamžiku, kdy mluvíte s kompetentním člověkem.

Náš zákazník, náš pán?

Společnosti, které se technicky umístily na špici tabulky, většinou propadly při hodnocení úrovně telefonní komunikace se zákazníkem. Českomoravský penzijní fond, kde uspěje devět z deseti hovorů, se v tomto směru ukázal jako nejhorší. Jeho operátoři mluví znuděným hlasem a volající má často dojem, že obtěžuje. Odpovědi bývají zmatené a zákazník občas dostane odpověď na otázku, kterou nepoložil. Jen o něco lépe dopadl fond České pojišťovny, který byl sice techniky nejlepší, ale jeho klientští poradci jsou strozí a občas neochotní. Dvě malá faux pas se povedla v Allianz penzijním fondu. V prvním případě odpověděla slečna na centrále volajícímu na jeho otázku slovy "no se mnou určitě ne!" a spojování se zodpovědnou osobou komentovala: "v obchodním šli na voběd, zkusím vám dát někoho jiného". Jiná operátorka o několik dní později na otázku, kolik má jejich penzijní fond klientů, odpověděla: "přibližně sto třicet tisíc, naschle" a zavěsila telefon.

Naopak nejlepší v úrovni komunikace se zákazníky je penzijní fond Winterthur, jehož operátoři jsou ochotní a odpovědi jsou úplné. Dobrý dojem ale kazí technika, dovoláte se pouze ve třech ze čtyř pokusů. Velmi vyrovnaný výsledek má Vojenský otevřený penzijní fond, který se umístil jako druhý jak z hlediska dosažitelnosti, tak i v kvalitě svých operátorů. Dobrou úroveň mají i pracovníci ING penzijního fondu, tam ale na odpověď na svůj dotaz čeká volající v průměru déle, než minutu.

Hodnocení kvality operátorů
Pořadí Název penzijního fondu Průměrná známka
1. Winterthur PF 1,2
2. Vojenský otevřený PF 2
3. PF Komerční banky 2,1
4. ING PF 2,1
5. Všeobecný vzájemný PF 2,2
6. Allianz-Živnobanka PF 2,7
7. ABN Amro PF 2,7
8. PF České pojišťovny 2,8
9. Spořitelní PF* 3
10. Českomoravský PF 3,6
Průměrná známka - průměr hodnocení všech hovorů, známky byly udělovány jako ve škole od jedné do pěti, hodnotila se celková kvalita hovoru - jeho atmosféra, aktivita pracovníka, mluvený projev a užitečnost nabízených informací.
* protože byl úspěšný jediný z patnácti hovorů, není tento výsledek reprezentativní

Většina prodejů penzijních fondů pochází od obchodních zástupců, chování operátorů tedy většina volajících pozná, až když se stane klienty. Jak je vidět z testu, většina fondů na tuto strategii skutečně spoléhá a do "vzdělání" svých telefonistů moc neinvestují.

Brali byste při výběru penzijního fondu v úvahu i kvalitu jejich telefonistů? Jaké jsou vaše zkušenosti s voláním do penzijních fondů? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Telefonní test provedla společnost Positive. Do každého z testovaných penzijních fondů bylo mezi 26. březnem a 4. dubnem uskutečněno patnáct až sedmnáct hovorů.

Navštivte svět soudobého umění

Navštivte svět soudobého umění

Letní výtvarný salon KodlContemporary představuje přední osobnosti současné umělecké scény na výstavě v Galerii KODL.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-32
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 6. 2001 15:10, FekarZ

Ten test je opravdu dost vypovídající, protože do každého penzijního fondu se volá patnáctkrát až sedmnáctkrát.

Zobrazit celé vlákno

+19
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 6. 2001 20:41

SPF - opravdu se nedávno stěhovali - což opravdu neomlouvá. Mohu jen pro úplnost obrazu dodat, že se mi (v civilizovanou hodinu) nestalo, že by nikdo nezvedal telefon (běžně přístupné číslo uváděné v propagaci a na výpisech).A ačkoliv ne vždy sdělím svoji totožnost, nemám problémy s odpověďmi pracovníků na druhém konci. O jednání některých jiných fondů kolují opravdu skazky, ty však šířit nebudu.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Nejlepší podílový fond letos vydělal 26 %. Žebříčky za pololetí

15. 7. 2024 | Petr Kučera

Nejlepší podílový fond letos vydělal 26 %. Žebříčky za pololetí

Průměrnému českému investorovi do podílových fondů se během prvního pololetí letošního roku zhodnotily vklady o 5,67 %. Ukazuje to Index českého investora CII750 sestavovaný analytiky... celý článek

Bitcoin: doporučuje Trump i Rusko. A ETF kupují ve velkém. Týden v kryptu

13. 7. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin: doporučuje Trump i Rusko. A ETF kupují ve velkém. Týden v kryptu

Bitcoin šel dolů a bitcoinová ETF si pro něj dolů sáhla a nakupovala za levno. Německo už prodalo tři čtvrtiny pirátských bitcoinů. Zakladatel Samourai Wallet je na kauci venku z vazby... celý článek

Vytahal z bitcoinmatu mince za milion. Bitcoin se propadá. Týden v kryptu

6. 7. 2024 | Tomáš Krause

Vytahal z bitcoinmatu mince za milion. Bitcoin se propadá. Týden v kryptu

Bitcoin je skoro 20 tisíc dolarů pod březnovým rekordem. Což netěší muže, který v Praze dostal z bitcoinmatu bez placení bitcoiny za milion, za devět set tisíc, za osm set… V USA se... celý článek

Podílovým fondům se daří. Evropské akcie ale dostaly tvrdou ránu

5. 7. 2024 | Martin Mašát

Podílovým fondům se daří. Evropské akcie ale dostaly tvrdou ránu

Centrální banky snižují sazby, inflace nezlobí a informační technologie dělají zázraky. Investoři jsou tedy plni optimismu a ženou ceny akcií nahoru. Jen evropské akcie zažily výprask.... celý článek

Originalita nestačí, umělci musí přelstít čas, říká kurátorka

1. 7. 2024 | Petr Fischer

Originalita nestačí, umělci musí přelstít čas, říká kurátorka

„Chceme sběratelům představit současné umění v širším kontextu, protože u nás není sbírání tohoto typu umění tak hluboce zakořeněné jako v západním světě,“ říká Eva Vele, kurátorka... celý článek

Partners Financial Services