Tento fiktivní příběh se může stát naprosto reálnou pojistnou událostí. Právě plnění do výše ceny nové nebo časové totiž rozhoduje o skutečné náhradě, kterou od pojišťovny získáte. Tyto dva pojmy dovedou výši plnění značně ovlivnit, proto jsme jim věnovali zvláštní článek. Na ně by si klient měl dát největší pozor.
"Novou cenou je částka potřebná na znovuzřízení věci stejného druhu, parametrů a kvality při cenách v místě pojištění obvyklých," vysvětluje Martina Priegelhofová, mluvčí Pojišťovny České spořitelny (profil, názory). Znamená to tedy, že pokud věc od doby koupě podraží, dostane klient více peněz, než za kolik ji koupil. Tak to bývá zejména v případě nábytku. Pokud naopak věc zlevní, dostane méně. Typickým zástupcem takových movitostí je elektronika.
Byla-li věc byla poškozena tak, že ji ještě lze opravit, získá pojištěný pouze částku potřebnou k jejímu uvedení do původního stavu.
Ovšem pokud si sjednáte pojištění jen na cenu časovou, počítejte s výrazně nižší náhradou. "V takovém případě je plnění poskytnuto v ceně věci bezprostředně před pojistnou událostí," uvádí mluvčí České pojišťovny (profil, názory) Václav Bálek. V praxi to znamená, že z její aktuální hodnoty je odečteno opotřebení. V ideálním případě si tedy koupíte věc obdobně starou a použitou.
Příklad |
Jiří Anketník koupil před rokem počítač za 50 tisíc korun. Po návratu z letošní dovolené ale zjistil, že si právě jeho elektronického pomocníka vyhlédl zloděj a úspěšně jej odcizil. Cena elektroniky ale rychle ztrácí hodnotu, a tak by ten samý počítač dnes stál 30 tisíc korun. V případě pojištění na hodnotu novou by pan Anketník od pojišťovny získal náhradu ve výši právě 30 tisíc. Pokud ale uzavře pojistku pouze na cenu časovou, získá plnění snížené ještě o opotřebení věci - tedy zhruba 15 tisíc korun. |
Standardně se vše na novou cenu nepojišťuje. Obvykle elektronika a jiné technické přístroje lze většinou pojistit jen na hodnotu časovou. Výjimkou jsou Allianz (profil, názory), Komerční pojišťovna (profil, názory), UNIQA (profil, názory) a svým způsobem i Česká pojišťovna. UNIQA vyplatí cenu novou, pokud klient prokáže, že si do dvou let od vzniku pojistné události zakoupil totožnou věc znovu. Allianz a Komerční pojišťovna nabízí pojištění veškerého vybavení na cenu novou i bez dodatečných podmínek. Taková varianta je ale zhruba o polovinu dražší.
Zajímavý přístup k určení druhu ceny zvolila Česká pojišťovna. "V případě požáru, výbuchu nebo pádu letadla je plnění poskytováno v nových cenách bez ohledu na opotřebení věci," uvádí Václav Bálek.
Jak se jednotlivé pojišťovny vypořádaly s novou a časovou cenou, přibližuje následující tabulka.
Pojistné plnění: |
Pojišťovna |
Co pojišťovna nepojišťuje na cenu novou |
Allianz |
a) elektrospotřebiče, sportovní potřeby starší 5 let, oděvy a obuv starší 3 let b) varianta Exklusiv - vše na novou cenu |
Česká pojišťovna |
věci, které v době události nedosahují 50 % původní ceny (v případě požáru, výbuchu nebo pádu letadla vždy nová cena) |
Pojišťovna ČS
|
elektrospotřebiče, sportovní potřeby starší 5 let, oděvy starší 3 let a obuv starší 1 roku |
ČSOB pojišťovna
|
audiovideo technika, výpočetní technika starší 3 let, oděvy a cizí věci, které jsou v užívání členů domácnosti déle než 1 rok |
Generali |
elektronika, audiovideo, optika, nosiče informací, jízdní kola, sportovní a kempinkové náčiní - vše starší 3 let; oblečení,obuv |
Kooperativa |
nic kromě nábytku a a stavebních součástí, které měly v době pojištění hodnotu vyšší než 20 procent (ty na novou cenu pojistí) |
UNIQA |
klient neprokáže, že si do dvou let od vzniku pojistné události zakoupil věc stejného druhu a kvality znovu; věc měla v době pojistné události hodnotu nižší než 50 procent. |
Komerční pojišťovna |
a) věci starší 2 let, věci s hodnotou nižší než 70 procent
b) možnost pojistit vše na novou cenu |
|
Zdroj: Pojišťovny |
Při porovnávání jednotlivých nabídek nedoporučujeme řídit se pouze cenou. Každá pojišťovna totiž nabízí jiné parametry produktu. Liší se v limitech pojistného plnění, výši spoluúčasti, některých rizicích, ale hlavně také v pojistném plnění ve výši nové nebo časové ceny. Snad jsme vám pomohli pochopit, že právě tento parametr je v případě pojistky domácnosti klíčový.
Více informací o tématu získáte v sekci pojištění domácnosti.
Máte sjednanou pojistku na cenu novou? Jaké máte zkušenosti s likvidací škod a následným plněním? Získali jste od pojišťovny odpovídající částku? Přidejte do diskuse také svůj příspěvek.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
6. 6. 2003 14:21
Tak nevím, ale úplně stejný článek, se stejnou tabulkou, jenže s o hodně podrobnějším textem vyšel 27.5.2003 na serveru Měšec. Můžete se přesvědčit. Není vám to divné?
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 6. 2003 12:12
Nevím jak může Komerční pojištovna pojištovat na novou cenu ,když jsvůj majetkový kmen prodala pojištovně Kooperativa a sama si nechala jen životní pojištění.Takže informace považuji za skreslené.
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.