Pokud ztratíte svoj platební kartu anebo vám ji ukradnou, co nejdříve ji zablokujte. Poradíme vám, jak to udělat, co vás to bude stát a jak je to s rizikem zneužití vaší karty.
Jak postupovat při ztrátě platební karty
Jakmile zjistíte, že jste ztratili svoji kartu anebo vám byla odcizena, je třeba toto nahlásit vaší bance na specielní telefonní lince. Toto platí jak na území ČR, tak i v zahraničí. Některé banky po vás ještě budou vyžadovat písemné potvrzení blokace karty, obvykle ihned následující pracovní den. Nemáte-li možnost zajít na pobočku, můžete poslat fax, který ale musíte podepsat přesně podle podpisového vzoru. Samotný telefonát tedy stačit nemusí!
TIP:
Poznamenejte si telefonní číslo pro blokaci vašich platebních karet a noste jej při sobě, ovšem odděleně od platebních karet.
|
Ihned po prvním telefonátu do banky je karta zablokována pro všechny elektronické transakce, tedy takové, které jsou on-line ověřovány. Protože s elektronickými kartami nelze provádět jiné než ověřované transakce, jsou po zablokování praticky nezneužitelné.
U embosovaných karet je situace trochu jiná. Umoňují totiž i elektronicky neověřované transakce a tak musí být navíc zařazeny na tzv. stoplist, neboli listinu odcizených či ztracených karet. Banka ji rozdistribuuje jednotlivým obchodníkům a svým partnerským bankám. To může trvat i několik dnů, po které lze kartu do jisté míry zneužít.
Více informací najdete v článku Jak to chodí s blokacemi karet.
Co vás stojí zablokování vaší karty
Samotný telefonát na specielní blokační linku banky je buď zdarma (v případě zelené linky) anebo za standardní telefonní poplatek pro hovor do Prahy. Ze zahraničí zaplatíte jako za běžný hovor do České republiky.
Blokace elektronické platební karty je spojena s poplatkem v řádu stokorun. Embosované karty musí banka pro případ offline transakcí zařadit na tzv. stoplist. Poplatek z tuto operaci se pohybuje většinou od jednoho do pěti tisíc korun.
TIP:
Pokud máte strach z možného zneužití vaší platební karty anebo nechcete riskovat vysoké stoplistační poplatky, pořiďte si pouze elektronickou kartu.
|
Pokud si budete přát vydat novou kartu, zaplatíte za ni obvykle standardní poplatek. Navíc budete muset čekat několik dní až týdnů, než vám banka novou kartu dodá. Pokud jste ale v zahraničí a potřebujete nutně peníze, můžete požádat o vydání nouzové hotovosti anebo nouzové karty.
Emergency cash je služba nabízející dodání nouzové hotovosti do zahraničí v případě, že jste přišli o svoji kartu a nutně potřebujete peníze. Protože taková pomoc přijde obvykle na několik tisíc korun, je určena skutečně jen pro nouzové případy.
Emergency card je obdobou výše uvedené služby s tím, že je vám místo hotovosti do zahraničí doručena nová karta. Výhodnější je v tom, že získáte kartu, se kterou můžete zaplatit více než s omezenou výší hotovosti. Nevýhodou je opět cena služby v řádu tisíců korun a čekací doba až 48 hodin.
Odpovědnost za zneužití karty
Do okamžiku nahlášení ztráty karty ručí klient za veškeré výběry a platby kartou v plné výši. Po nahlášení se podmínky u jednotlivých bank liší. Některé, například Komerční banka, přebírají odpovědnost za zneužití ihned po nahlášení ztráty, jiné až od půlnoci dne nahlášení či dne následujícího. Rozdíl bývá také v tom, zda jde o kartu elektronickou či embosovanou.
Výjimečné podmínky nabízejí exklusivní karty Diners Club. Společnost přebírá odpovědnost za případné zneužití karty nejen po okamžiku nahlášení ztráty, ale i 48 hodin zpětně. Navíc držitel karty odpovídá před touto zpětnou lhůtou jen do výše 20 tisíc korun.
Více informací najdete v článku Jak to chodí s blokacemi karet.
Podmínky blokace nebo stoplistace platebních karet od dubna 2003
|
|
Účtovaný poplatek |
|
Banka
|
Písemné potvrzení telefonické blokace
|
Banka přebírá odpovědnost za zneužití od 2 |
blokace elektronické karty1 |
stoplistace embosované karty1 |
Citibank |
zdarma |
zdarma |
ne |
ihned / 1 hod. 3 |
ČS |
200 |
2000 |
ne |
24:00 |
ČSOB |
200 |
400 / 2 000 |
následující pracovní den |
24:00 |
eBanka |
200 |
3 750 |
ne |
1 hod. / 24:00 4 |
GE CB |
100 |
2 000 |
ne |
ihned / 24:00 5 |
HVB Bank |
1 000 |
1 000 / 3000 6 |
ne |
24:00 |
KB |
150 |
350 / 2000 |
ne |
ihned / 24:00 7 |
PS |
200 |
400 / 2000 |
následující pracovní den |
45 min. / 24:00 8 |
RB |
200 |
200 / 2 000 9 |
následující pracovní den |
ihned |
Volksbank |
500 Kč |
1 000 |
ano |
24:00 10 |
ŽB
|
zdarma
|
zdarma
|
ne
|
24:00
|
karty
Diners Club Int. |
-- |
zdarma |
ne |
zpětně 48 hodin 11 |
Vysvětlivky: ČS - Česká spořitelna; GE CB - GE
Capital bank; KB - Komerční banka; PS - Poštovní spořitelna; RB -
Raiffeisenbank; ŽB - Živnostenská banka
1 domácí karta / mezinárodní karta
2 lhůta se počítá vždy od okamžiku telefonického nahlášení ztráty karty
3 kreditní karty ihned, debetní karty jednu hodinu po nahlášení
4 u elektronických karet 1 hodinu po nahlášení ztráty, u karet embosovaných od půlnoci dne nahlášení ztráty
5 u elektronických karet ihned po nahlášení ztráty telefonem, u embosovaných karet od půlnoci dne nahlášení ztráty
6 1 000 korun u kreditních karet, 3 000 korun u debetních karet
7 za off-line transakce (platby embosovanou kartou na žehličce) ručí banka až od půlnoci dne ohlášení
8 MAX karta - čipové transakce po 45 minutách, ostatní transakce od 24:00, plná dispozice s účtem (příkazy na poště autorizované MAXkartou) při blokaci až po 15. hodině - od 24:00 ND
9 200 korun za dočasnou blokaci, 2000 korun za trvalou blokaci, obojí včetně stoplistace
10 spoluúčast 10 000 korun u karet EC/MC
11 Společnost Diners Club přebírá odpovědnost za zneužití karty jak po nahlášení ztráty, tak i 48 hodin zpětně. V době před touto zpětnou lhůtou ručí držitel karty pouze do výše 20 tisíc korun.
|
TIP:
Pečlivě chraňte svůj PIN. Za zneužití karty při transakci se zadáním PINu, tedy při výběrech z bankomatu a některých platbách v obchodech, banka neručí niky, ani po nahlášení ztráty karty!
|
Pojištění odpovědnosti za zneužití karty
ČSOB Pojišťovna nabízí klientům ČSOB řešení problémů spojených se ztrátou nebo odcizením platební karty. Její pojištění kryje ztráty ze zneužití karty v době od 24 hodin před nahlášením ztráty až do okamžiku převzetí odpovědnosti bankou, tedy půlnoci dne nahlášení. Vyňaty jsou všechny transakce, u kterých byl zadán PIN (výběry z bankomatu, některé platby v obchodech). Mimo to hradí pojišťovna také poplatky spojené s blokací či stoplistací a vydání nové karty s původní platností. Povinností pojištěného je ztrátu telefonicky ohlásit a poté ji v bance písemně potvrdit, a to nejpozději následující pracovní den po ohlášení, případně návratu ze zahraničí.
Placené pojistné závisí na požadovaném limitu pojištění. Za 150 korun získáte ochranu do 15 tisíc korun, 600 korun odpovídá limitu 50 tisíc a za 1300 korun ručí pojišťovna do výše 85 tisíc. V každém případě se však klient nevyhne desetiprocentní spoluúčasti, minimálně tři sta korun. Pojistka je sjednána jako jednorázová ke konkrétní kartě. Zaniká tedy dnem ukončení platnosti karty anebo nastáním pojistné události.
Pojištění ztráty karty se vyplatí u karet embosovaných, které mají vysoké limity pro platby a výše poplatků za jejich stoplistaci dosahuje tisíců korun. Naopak u karet elektronických přijde jejich blokace na méně peněz než činí minimální výše spoluúčasti a pojištění tak de facto kryje jen případné ztráty ze zneužití. Rozhodně nemá smysl uzavírat pojistku pro karty Maestro, u kterých je ve většině zemí včetně České republiky pro všechny transakce vyžadován PIN a pojištění se na ně nevztahuje.
Sdílejte článek, než ho smažem