Přestože investice do obrazů u nás zatím nejsou příliš rozšířené, může se úsilí vynaložené na vyhledání zajímavého díla několikanásobně vrátit. Zájemcům o investování do obrazů bývá doporučováno začít procházet galerie a výstavy (i státních institucí) a navštívit několik aukcí. Pro orientaci ve vývoji cen mohou pomoci starší aukční katalogy. Začít investovat je možno v malém - ceny grafik se pohybují v rozmezí šesti až třiceti tisíc korun.
Nejvhodnějším místem pro nákupy obrazů jsou galerie a aukce. Galerie většinou zastupují několik umělců, někdy i exkluzivně. Pokud máte zájem o dílo konkrétního umělce, vaše cesta by měla začít právě v "jeho" galerii. Při hledání či výběru díla vám přitom může pomoci názor galeristy. Další možností jsou aukce. Ty se konají většinou na jaře a na podzim a obvykle bývají zaměřeny na českou modernu a 19. století. Na aukcích zaměřených na starší díla najdete i současné umění, protože to zatím nemá dostatečný potenciál, aby se pro něj pořádaly samostatné aukce.
Tak jako u každé investice, i u obrazů bude investor hledat vhodnou kombinaci výnosu, rizika a likvidity. Jelikož zhodnocování peněz prostřednictvím umění vyžaduje čas, lze za nejkratší možný investiční horizont považovat pět let. Dobře zvolené dílo za tu dobu může dosáhnout růstu hodnoty o sto až tři sta procent (15 až 30 procent ročně). Například obrazy Martina Mainera se v polovině devadesátých let prodávaly za 50 000 korun (středně velký obraz), dnes se jejich cena pohybuje nad sto tisíci (zhodnocení přes 10 procent ročně). Určitě však nesmíte zapomínat na "odvrácenou" stránku investování - riziko. Podobně jako u jiných investic, i v umění existuje přímá úměra mezi potenciálním výnosem a rizikem.
Největší výnosy slibuje současné umění. Nadějný a dnes módní umělec však může během několika let "zapadnout" a výsledný výnos může být i záporný. Stejně tak se ale může prosadit a vaše výnosy se budou počítat ve stovkách procent během pár let. Máte-li raději konzervativnější investice, zvolte prověřeného umělce, nejlépe již nežijícího. Výnos sice nebude extrémně vysoký, ale určitě bude zajímavý vzhledem k nižšímu riziku. Další z cest, jak snižovat riziko, je diversifikace, tedy nákup několika obrazů od různých umělců nebo od jednoho umělce z několika tvůrčích období.
Stejně jako dobře zvolený nákup je nutno dobře promyslet i prodej. U umělců, kteří nebyli příliš produktivní, ale jsou žádaní, se může prodej uskutečnit během několika dní. Může se ale také stát, že budete na kupce čekat i celý rok. Z tohoto rozmezí je patrné, že prodej nelze naplánovat. Nejvhodnější cestou, jak uskutečnit prodej, jsou aukce nebo galerie zastupující konkrétního umělce. Ty totiž znají řadu jeho sběratelů a prodej pak může být otázkou velice krátké doby.
Sdílejte článek, než ho smažem