Na leasing limit (ne)platí
10. 2. 2004 | Jiří Hrstka
Od Nového roku platí limit na daňově uznatelné náklady při nákupu osobního vozidla ve výši 900 tisíc Kč. Nepodnikáte, a proto si myslíte, že se vás to netýká? Omyl, tento předpoklad... celý článek
Asociace leasingových společností ČR (ALS) sdružuje většinu leasingových společností v České republice, které dle odhadů ALS poskytují 97 % všech leasingů. Na tiskové konferenci v půli února prezentovala ALS nejnovější čísla o leasingovém trhu za rok 2003.
Pomalu, ale přece
Nejprve se podívejme na celkový růst. Celková hodnota všech věcí, které zafinancovaly leasingové společnosti ALS leasingem, splátkovým prodejem nebo spotřebitelskými úvěry, dosáhla částky převyšující 130 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 5,6 %. Drtivou část z tohoto koláče si ukousl leasing s 99,29 mld. Kč (odhad všech leasingů, tj. i nečlenů ALS je 102,4 mld Kč), daleko menší části připadly na splátkový prodej, 4,1 mld. Kč, a spotřebitelské úvěry, 17,6 mld. Kč (poskytnuté členy ALS). Meziroční růsty zobrazuje tabulka č.1.
Leasingové obchody v roce 2003 | |||
Služba | Hodnota všech obchodů v roce 2003 | Meziroční růst 2003/2002 | Podíl |
Leasing | 108,69 | 4,20 % | 83,36 % |
Spotřebitelský úvěr | 17,6 | 17 % | 13,50 % |
Splátkový prodej | 4,1 | 79 % | 3,14 % |
Celkem | 130,39 | 5,6 % | 100,00 % |
Zdroj dat: ALS ČR |
Jak je patrné z tabulky, leasing příliš nerostl. Naopak značný růst zaznamenaly spotřebitelské úvěry a splátkový prodej. Důvod vidí Milan Gerža z ALS zejména v legislativních omezeních, které se vztahují k leasingu. Někteří zákazníci také upřednostňují splátkový prodej či spotřebitelský úvěr proto, že se stanou vlastníky daného předmětu, i za cenu mírně vyšší ceny (další rozdíly mezi leasingem a spotřebitelským úvěrem jsme uvedli v článcích Leasing vs. spotřebák a Leasing vs. spotřebák II).
Auta, stroje, počítače, lodě, letadla, budovy, pozemky…
Leasing movitých věcí | |||
Předmět leasingu | Objem v mil. Kč | Počet ks | Podíl (dle hodnoty) |
Strojní zařízení | 19 487 | 20 410 | 19,63 % |
Počítače, kancelářské stroje | 1 315 | 6 100 | 1,32 % |
Osobní automobily* | 48 382 | 146 725 | 48,73 % |
Nákladní a užitková vozidla | 26 899 | 32 639 | 27,09 % |
Lodě, letadla, lokomotivy, vagóny | 73 | 23 | 0,07 % |
Ostatní | 3 134 | 31 449 | 3,16 % |
Celkem | 99 290 | 237 346 | 100,00 % |
Zdroj dat: ALS ČR |
Podíl osobních automobilů již stabilně osciluje kolem 50 %, zvýšil se naopak podíl strojů.
Co se týká leasingu nemovitých věcí, ve srovnání s movitými věcmi byl desetkrát menší – celková hodnota uzavřených leasingů byla 9 360 mil. Kč se 176 uzavřenými smlouvami.
Ach, ta legislativa!
Při pohledu přes hranice se ukazuje, že České republika má stále velké rezervy v poskytování leasingu na stroje a nemovitosti. Hlavní příčiny vidí ing. Milan Straka, místopředseda ALS, zejména ve špatné legislativě a dalších omezeních, především ze strany vlády. Kromě toho, že není možné odečíst DPH z finanční složky leasingu (které se navíc bude zvyšovat do 1. května 2004), leasing není možné dle stanoviska ministerstva průmyslu a obchodu použít, pokud žadatel chce využít peníze ze strukturálních fondů EU. Ve většině zemích EU to však možné je.
U nemovitostí je největší překážkou daň z jejich převodu, kterou musí platit nejen leasingová společnost při začátku leasingu. Platí ji totiž znova zákazník při ukončení leasingu a převedení příslušné nemovitosti na něj. Zde zaostáváme nejen za EU, ale například i za Slovenskem, kde již tento problém vyřešili.
Nedá se však ani říct, že by vláda podporovala leasing automobilů. Kromě zavedení limitu daňově uznatelných výdajů pro kategorii automobilů M1 ve výši 900 tisíc Kč (viz článek Pro leasing limit (ne)platí) zde stále zůstává skutečností, že si firma může odečíst DPH pouze pro užitkové automobily. Dochází pak k paradoxním situacím, kdy je jako užitkové auto homologován vůz se zavazadlovým prostorem, který s obtížemi pojme týdenní nákup průměrné rodiny.
Finanční vs. operativní
Pod pojmem leasing si většina lidí vybaví finanční leasing. Funguje tak, že nájemce několik let splácí prostřednictvím leasingového nájmu leasingové společnosti předmět leasingu a po splacení všech splátek firma předmět leasingu za zbytkovou cenu (například u osobních automobilů se pohybuje kolem 1 000 Kč) nájemci prodá.
Oproti tomu při operativním leasingu se nájemce majitelem předmětu leasingu nikdy nestane. Má však mnohem méně starostí. Platí totiž fixní částku a o veškeré opravy a další údržbu předmětu leasingu se stará leasingovka (v podstatě je to forma outsorcingu). Další jeho výhodou je, že leasingový nájem je možné plně vložit do daňově uznatelných nákladů. Jeho nevýhodou je oproti leasingu finančnímu vyšší cena.
Tato nevýhoda spolu s faktem, že "to nikdy nebude moje" je však nejspíše důvodem, proč se u nás (na rozdíl od zahraničí) příliš neujal. S 4,605 mld. Kč uzavřených obchodů nedosahuje podílu ani 5 %. Využívají ho zejména velké zahraniční firmy, které jsou na tento způsob zvyklé ze své domovské země a nevadí jim ani vyšší cena.
Co bude dál
Co se týká vývoje leasingu, očekává pro tento rok ALS stagnaci až mírný růst. Dá se předpokládat další rozvoj spotřebních úvěrů a splátkového prodeje. Ani vstup EU by neměl přímo nijak dramaticky ovlivnit český leasingový trh, zejména proto, že všichni významní evropští hráči se již na českém trhu zabydleli. Nepřímo ovlivní vstup do EU leasingový trh jak pozitivně – vzroste aktivita podniků, tak negativně – některé podniky zaniknou, protože nebudou schopné splnit tvrdé normy EU.
Jak se bude podle vás dařit leasingu v tomto a následujícím roce? Plánujete využít některé formy leasingu? Podporuje vláda dostatečně leasing? A měla by ho podle vás podporovat?
Penzijko s finančním bonusem
Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 2. 2004 12:52, TGP
Dobrý den, není levnější, má jiné výhody. Především umožňuje vést autopark mimo rozvahu firmy a umožňuje outsourcing služeb (což jde i při kombinaci finanční leasing a fleet management). Navíc umožňuje rychlejší a pružnější obměnu vozů, např. po dvou letech (což při finančním leasingu neuděláte).
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 2. 2004 22:28, Jiří Hrstka
Dobrý den,
uznávám, že tato obecná formulace byla poněkud nešťastná. Záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách. Při operativním leasingu se vozový park pravidelně obměňuje, např. po 4 letech. V případě, že budete auto využívat po dobu např. 8 let, vyjde levněji finační leasing na jedno vozidlo než dvě vozidla (obměna po 4 letach) na operativní leasing. Důležitá je zde také otázka oprav (při finačním leasingu hradí nájemce, při operativním leasingovka, při velké opravě po skočení záruky je výhodnější operativní leasing) a další faktory.
Jedná se však o bezesporu zajímavé téma, možná vhodné pro samostaný článek. Pokud vy sám máte nějaké zkušenosti s operatvním leasingem, budu rád, ozvete-li se mi na e-mail jiri@hrstka.com.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.