Tajemné slovo greenmailing

Tajemné slovo greenmailing
Vydírání, nátlak, přitlačení ke zdi, slušný výdělek - i takové pojmy se objevují, pokud se stočí debata na greenmailing. Co vlastně tento termín znamená?

Klasická definice greenmailingu, tak, jak ji uvádí anglicko-český slovník, popisuje toto jednání jako nepoctivou akci společnosti skupující vlastní akcie za vyšší než tržní cenu. Významný je zde použitý výraz nepoctivá akce – nejde tedy a priori o nelegální jednání, ale o "netradiční využití" zákonů.
Podle odbornější definice Oxfordského slovníku mezinárodních finančních pojmů se greenmailingem rozumí skoupení dostatečně velkého množství akcií minoritním akcionářem, které mu umožní ovlivnit rozhodování představenstva tak, aby společnost, tedy emitent, odkoupila tento jeho balík za vyšší než tržní cenu.
Lingvisticky vznikl pojem greenmail jako slovní hříčka z anglického výrazu blackmail (vydírání) a odkazu na green, tedy zelenou barvu amerického dolaru. Zelená barva je také jemnější než černá, a název tak zároveň naznačuje, že nejde o ilegální jednání, ale o aktivity "na půl cesty".
Na základě všech těchto definic lze greenmailing stručně popsat jako vydírání emitenta akcionářem v mezích zákona. Může se ovšem stát, že někdy greenmailisté zákon překročí a greenmailing se mění v klasické (a trestné) vydírání.

Greenmail po česku

V České republice zatím není pojem greenmailing příliš používaný, a to zejména proto, že se tento jev začal rozvíjet až v poslední době. V počátcích kapitálových trhů u nás byly obvyklejší případy, kdy nepoctiví majoritní akcionáři odírali vlastníky minoritních podílů, neboť nebyla dostatečně zajištěna jejich ochrana. Vlastně ani neexistoval patřičný prostor pro provozování greenmailingu. Prvními viditelnými vlaštovkami klasického greenmailingu (kdy se platba očekává od vedení společnosti) byly transformace investičních fondů.
Po přijatých novelách obchodního zákoníku a ustanovení Komise pro cenné papíry (poprvé se objevila povinnost odkupu při získání majority ve společnosti) se situace mezi velkými a malými akcionáři vyvážila. Zároveň se ale začali ve větší míře objevovat "profesionální" minoritní akcionáři, kteří této ochrany zneužívají.

Jakých nástrojů tzv. greenmaileři ke své činnosti nejčastěji využívají? Jednou z nejjednodušších taktik je svolávání valných hromad, popřípadě účast na valných hromadách a jejich téměř nekonečné protahování a zdržování, ať už různými dotazy nebo formálními protesty. Silnější greenmaileři mohou také blokovat důležitá rozhodnutí valných hromad pomocí soudního napadání průběhu valné hromady. Nejčastěji se greenmaileři zaměřují na změny základního jmění společnosti, změny stanov, slučování firem a další usnesení, na kterých může být závislý další chod celé společnosti.
Minoritní akcionáři také mohou napadat členy představenstva, například trestními oznámeními, čemuž nahrávají poslední novely obchodního zákoníku, které velmi přísně vymezily zodpovědnost členů představenstva.
Další zbraní greenmailerů je znesnadnění nabídek převzetí. V takových případech, pokud je "minoritář" dostatečně silný, dokáže manipulovat s kurzem akcií či pomocí public relations ovlivňovat vnímání hodnoty akcií firmy.

Oběti greenmailingu

Nejčastějšími oběťmi greenmailingu nejsou v České republice emitenti (zastupovaní představenstvem), jak vyplývá z anglické definice pojmu, nýbrž majoritní akcionáři. Greenmaileři se zaměřují na kapitálově silné společnosti, u kterých očekávají, že jim budou schopny a ochotny vyplatit velké prémie nad tržní cenou odkupovaných akcií. Většinou jsou to renomovaní investoři, kteří dají přednost hladkému vyřešení problému, aby se mohli plně věnovat svému oboru podnikání.
Mezi oběti nepoctivého chování greenmailera se však nezřídka řadí i ostatní minoritní akcionáři. Držitel majority má totiž obvykle na odkoupení minoritních podílů určitý rozpočet. Pokud tedy mezi ním a greenmailerem dojde k dohodě a "majoritář" se zaváže vyplatit tomuto jedinci vysokou prémii nad tržní cenou, v rozpočtu zůstane malá částka na vyplacení ostatních minoritních akcionářů.

Riziko greenmailingu ovlivňuje i potenciální investory, kteří zvažují vstup na český trh. Ti bohužel často vnímají veřejnou obchodovatelnost akcií u cílové společnosti spíše jako negativní atribut právě z obav před greenmailingem. Ve většině případů zahraniční investoři preferují možnost odkoupit 100 % akcií nebo alespoň takového balíku akcií, který jim umožní později zrušit jejich veřejnou obchodovatelnost.

Autor působí ve společnosti CA IB Corporate Finance.

Předneseno na semináři "Je greenmail v České republice neznámým pojmem? aneb Velké praktiky malých akcionářů"

Co si o problematice greenmailingu myslíte vy? Pokud ho považujete za problém, jak byste ho řešili?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-267
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 25 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 3. 2004 22:31, Aleš Hodina

Důrazně se distancuji od příspěvků všech předchozích individuí vystupujících pod mým jménem. Zároveň trvám na tom, že greenmailing je greenmailing. Požaduji rovněž zřízení nezávislé internetové vyšetřovací komise, která by objasnila kdo je kdo, tedy kolik osob pod kolika jmény zde vlastně diskutuje. Zároveň bych chtěl říci, že se diskuse asi už konečně možná opravdu nebudu zúčastňovat.

Zobrazit celé vlákno

+56
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 3. 2004 9:34, TGP

Ano, soud proběhl, protože KB odmítla greenmailovou platbu vyplatit, takže Hodinovi nezbylo nic jiného, než to táhnout dál. Jinak by bylo na první pohled zřejmé, že to dělal jen kvůli vydírání.

Zobrazit celé vlákno

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Externí vedení účetnictví se finančně vyplatí

14. 7. 2024 | PR text

Externí vedení účetnictví se finančně vyplatí

Stojíte před otázkou, zda mít vlastní účetní oddělení nebo se spolehnout na externí firmu? Účetnictví stojípřed výzvou neustálých legislativních změn a je mnohdy obtížné držet krok.... celý článek

Začátek podnikání? Nápad mimo mísu je lepší než žádný nápad

28. 6. 2024 | Lucie Kocurová

Začátek podnikání? Nápad mimo mísu je lepší než žádný nápad

Rozjíždíte podnikání, máte živnost či malou firmu nebo je váš skvělý byznysový záměr teprve ve fázi představ a myšlenek, které byste si potřebovali s někým zkušeným utřídit? Business... celý článek

Jak začít budovat e-shop založený na prodeji triček online?

25. 6. 2024 | PR text

Jak začít budovat e-shop založený na prodeji triček online?

Rádi byste začali podnikat v něčem originálním, vřelém a humorném? Internetový obchod s tričky může být skvělý podnikatelský krok. Na internetu je možné oslovit široké publikum a přinést... celý článek

Dlouhodobý pronájem auta: řešení pro firmy i jednotlivce

13. 6. 2024 | PR text

Dlouhodobý pronájem auta: řešení pro firmy i jednotlivce

Dlouhodobý pronájem auta je skvělá alternativa k jeho vlastnictví, zvlášť když ho potřebujete na několik měsíců a víc. Tento druh pronájmu je stále populárnější nejen mezi lidmi, ale... celý článek

Virtuální sídlo má nejen finanční benefity

27. 5. 2024 | PR text

Virtuální sídlo má nejen finanční benefity

Chcete podnikat? Pak musíte mít oficiální sídlo. A to ať už se rozhodnete pro živnost, nebo s.r.o. Obě skupiny mohou bez problémů využívat tzv. virtuální sídla. Je to nejen skvělá příležitost... celý článek

Partners Financial Services