Paní Olga dala do čistírny pánský oblek, při jeho převzetí však zjistila, že je zničený. Oblek se srazil a zdeformoval a nedal se už nosit. Majitelka čistírny reklamaci odmítla a tvrdila, že je to vina výrobce. V prodejně, kde Olga oblek koupila, sdělili, že jde o vadu způsobenou nevhodným čištěním, přesto odeslali poškozené zboží k výrobci na posouzení. I podle výrobce chybovala čistírna, oblek se srazil tak, že se již nedal opravit. Majitelka čistírny nadále odmítala reklamaci uznat. Paní Olga proto nechala vypracovat znalecký posudek. Soudní znalec potvrdil, že chybu udělala čistírna. Na písemné urgence k reklamaci i znalecký posudek však čistírna již vůbec nereagovala. Poškozená spotřebitelka začala zvažovat, že dá případ k soudu. Zjistila ale, že to lze nově řešit i mimosoudně.
Obdobné spory při reklamacích je možné již více než rok řešit prostřednictvím specialistů na čtrnácti kontaktních místech zřízených při Hospodářské komoře a osmi místech spotřebitelských organizacích po celé České republice.
V případě paní Olgy se po ohlášení případu spojil pracovník kontaktního místa s majitelkou čistírny a vyzval ji, aby se k případu vyjádřila. Podnikatelka pochopila, že to nespokojená zákaznice nevzdá a přistoupila proto raději dobrovolně na mimosoudní řešení celého sporu. Soudní dohra by pro ni mohla být mnohem dražší. Během pár dnů bylo vše urovnáno.
Projekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů odstartovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Hospodářskou komorou a spotřebitelskými organizacemi v dubnu 2008. Ve vyspělé Evropě tento způsob řešení vzniklých sporů funguje. Dají se takto vyřešit spory o neuznané reklamace, ale i další spory, které vznikají mezi podnikateli a spotřebiteli. Třeba případy, kdy chce zákazník odstoupit od smlouvy a firma to nechce uznat. Smírčím řešením, do kterého vstupuje nezávislý specialista (tzv. mediátor) lze spor urovnat prakticky zdarma a rychle.
„Projekt je dotovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu. Za práci specialisty, který pomáhá spor urovnat, se neplatí, tato služba je zdarma. Jestliže případ není vyřešený namístě a ani mediátor nedosáhne písemnou dohodu mezi oběma stranami sporu, lze pokračovat v řešení sporu v rozhodčím řízení. V takovém případě zaplatí navrhovatel 800 korun a nejvýše tři procenta z hodnoty předmětu sporu,“ přibližuje Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR.
Z celkových 1948 případů spotřebitelských sporů se zatím takto podařilo vyřešit 572 sporů. Ve 483 případech postačila kvalifikovaná rada specialisty, jak případ urovnat. Dalších 88 případů se nepodařilo vyřešit namístě, případ ale zdárně urovnal mediátor. V jednom případě se vyřešil spor až v rozhodčím řízení.
„Využít mimosoudního systému řešení sporů může kterákoliv strana spotřebitelského sporu – tedy spotřebitel i podnikatel,“ doplňuje Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), které je do projektu rovněž zapojeno a zatím řešilo celkem čtrnáct sporů. Jak ale dodává, mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je založené na dobrovolnosti zúčastněných stran, a to může být úskalí. Pokud protistrana nesouhlasí s mimosoudním urovnáním, případ se musí odložit a poškozenému nezbývá než se obrátit na soud. „Zatím se takto muselo uzavřít celkem 860 sporů, což je 60 procent z celkového počtu 1948 evidovaných případů,“ poznamenává prezident Hospodářské komory.
Výhodou mimosoudního urovnání sporu je kromě levného řešení problému i jeho efektivnost a rychlost. „Vzhledem k přetíženosti českých soudů trvá soudní řízení v průměru rok a půl. Vyřešení spotřebitelských sporů v rámci projektu by mělo trvat do 60 dnů, ve složitějších případech nejdéle 90 dnů,“ přibližuje Jan Mišurec, mluvčí SOS.
Více než roční zkušenosti z mimosoudním řešením sporů ukazují, že nejčastěji se takto řeší neuznané reklamace a neakceptování práva na odstoupení od smlouvy například u podomních prodejů. Dále se touto cestou řeší i nešvary řemeslníků, kteří některé smluvně dohodnuté práce vůbec neprovedou. Podle Hospodářské komory se v poslední době se objevují i stížnosti na služby poskytované cestovními kancelářemi a jejich postup při vyřizování reklamací, v menším rozsahu jde také o stížnosti na finanční služby.
Měli jste někdy problémy s řešením reklamace? Je mimosoudní řešení spotřebitelských sporů užitečné pro obě strany – spotřebitele i podnikatele? Podělte se o názor?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 8. 2009 16:14, nafta
Mila autorko, co tam dat take nejaky odkaz nebo kontakt na ty kontaktni mista tech specialistu ???
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.