Stokoruny až tisícikoruny můžete ušetřit, pořídíte-li dárky pro své blízké v internetových obchodech. Řada z nich vám poskytne nejen slevy na zboží, ale i dopravu zdarma či jiné výhody, jen abyste nakupovali právě u nich. Pro bezpečný nákup v internetových obchodech se ale vyplatí řídit se několika hlavními zásadami.
1. Prověřte si, kde chcete nakoupit
Před nákupem v internetových obchodech si ověřte důvěryhodnost každého e-shopu. Buď můžete nakupovat jen u prodejců, které máte opakovaně z předchozích nákupů
prověřené sami, nebo si o nich musíte zjistit další informace. Pomoci vám v tom mohou i
certifikační známky. Jde buď o certifikát
SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek), který uděluje Sdružení obrany spotřebitele (
SOS), nebo značka
Certifikovaný obchod od Asociace pro elektronickou komerci (
APEK)
. U takových obchodů je podle právníka Jiřího Žůrka ze SOS větší jistota, že dostojí svým závazkům a také, že dodržují práva spotřebitelů, která vyplývají ze zákonů.
Seznam obchodů s certifikátem SAOP naleznete na stránkách SOS. Přehled všech obchodů s certifikátem APEK – Certifikovaný obchodnajdete na stránkách www.certifikovany-obchod.cz. Spolehlivé obchody by měli podle zástupců Poštovní spořitelny být i ty, které nabízejí platby prostřednictvím systému Paysec. Jejich seznam je vyvěšen na stránkách Paysec.cz.
2. Hledejte kontaktní údaje a obchodní podmínky
Solidní internetový obchodník by měl mít také kvalitně zpracované webové stránky svého e-shopu a vlastní doménu. Kontaktní údaje o obchodu by měly být na stránkách jednoduše k nalezení. Pro řešení případné reklamace se vám určitě vyplatí, bude-li mít e-shop, kde chcete nakupovat, sídlo v České republice. O dobrém obchodu může vypovídat také počet platebních metod, které svým zákazníkům nabízí, a informace o tom, jak v daném obchodu probíhá nákup (nákupní řád). Každý obchod by měl ze zákona na svých stránkách uvádět obchodní a reklamační podmínky. Všechny tyto dokumenty byste si ve svém zájmu měli před nákupem přečíst, protože jejich neznalost se vám může v budoucnosti vymstít.
3. Zjistěte si, jak můžete za zboží platit
V těch největších internetových obchodních domech v Česku můžete zpravidla platit čtyřmi či pěti platebními metodami. „Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku, nic neriskujete. Uschovejte si potvrzení o objednávce,“ doporučuje na svých stránkách APEK.
Co si ohlídat při jednotlivých typech plateb:
- Dobírkou
- Mějte doma připravenou odpovídající hotovost, a to nejlépe přesně. - Platby kartou
- Pro placení na internetu si určete jen jednu kartu, kterou mimo okamžik platby uzamkněte pro internetové nákupy. To dnes umožňuje řada tuzemských bank. Kupříkladu v UniCreditBankstačí pro odemknutí a zamknutí zatelefonovat na call centrum banky, v mBanksi můžete limity vedle telefonické varianty nastavit i sami v internetovém bankovnictví.
- Vybírejte si nejlépe ty obchody, které umožňují zabezpečené platby kartou. Ideální je platba přes takzvaný 3-D Secure, kde údaje o kartě nevyplňujete na stránkách obchodníka, ale na zabezpečených stránkách banky nebo třetí důvěryhodné strany. Jinak hrozí větší riziko zneužití karty. - Platby on-line (PaySec, GoPay, PayPal, mPeníze, eKonto, a tlačítka pro platby z účtu jednotlivých bank)
- Systém vyžaduje, abyste měli zřízený účet u daného poskytovatele (banky nebo internetové peněženky). To může trvat i několik dnů, včetně nabití dané internetové peněženky/účtu.
4. Archivujte dokumenty o nákupu
V okamžiku, kdy přes internetový obchod nakoupíte, se vám zpravidla na obrazovce objeví potvrzení o nákupu. To si buď vytiskněte, nebo elektronicky archivujte. Pokud zobrazená stránka o uskutečněném nákupu neumožňuje automaticky tisk, je u počítačů s produkty Microsoft zpravidla možné využít klávesové zkratky a to stisknutím dvou tlačítek CTRL a písmene „P“ (podle anglického Print). Kdo nemá k počítači zrovna připojenou tiskárnu, může si záznam o provedeném nákupu uchovat tak, že stiskne klávesu „Print Screen“ (tím se vše, co je na obrazovce načte do krátkodobé paměti počítače) a pak si otevře prázdný wordový dokument, kam tuto stránku vloží (buď přes CTRL a „V“ nebo přes menu Vložit) a celý dokument si pak archivuje jako wordový dokument.
Hlídejte si také dodací údaje, které vám obchodník buď uvede přímo na stránkách při nákupu, nebo zašle třeba emailem či oznámí telefonicky. Nezapomeňte si uložit rovněž dodací a záruční listy. Pro případnou reklamaci či vrácení zboží si předem zjistěte také možnosti, jak zboží reklamovat či vrátit.
5. Zkontrolujte dodané zboží
Jakmile budete přebírat objednané zboží od dopravce, nezapomeňte zkontrolovat neporušenost obalu zásilky. V žádném případě nepřebírejte zásilku, která má porušený obal, protože pak můžete mít problém s případnou reklamací. Pokud tedy dopravce přiveze zboží s porušeným obalem, sepište s ním protokol a obraťte se na internetový obchod, kde jste nakupovali. Při platbě dobírkou si také ohlídejte, aby cena odpovídala té, kterou vám při nákupu potvrdil obchodník. Nezapomínejte ale na dopravné a balné. Nepřebírejte tedy od dopravce ani zboží s vyšší cenou, doporučuje APEK.
6. Hledejte nejlevnější cenu
Využívejte online rádce či porovnávače zboží (kupříkladu Zbozi.cz, Heureka.cz, Srovname.cz). Na těchto a podobných online porovnávačích zjistíte nejen nejnižší cenu, ale často získáte i další výhody. Například online porovnávač Heureka.cz od letošního roku poskytuje spolu s platební metodou PaySec také garance na nákup. Pokud jste za zboží koupené v e-shopu, na který jste se dostali přes Heuréka.cz zaplatili přes PaySec a zboží vám nedorazilo, garance nákupu vám zaručuje vrácení peněz až do hodnoty 10 tisíc korun. Garance se přitom vztahuje i na reklamace, které nebyly vyřízené včas či na situace, kdy obchodník doručil jiné zboží a situaci neřešil.
7. Na aukcích buďte ostražití
Rovněž pro internetové aukční síně či portály jako jsou například Aukro.cz či Odklepnuto.cz platí, abyste si prověřili solidnost nejen dané aukční síně, ale současně i každého prodejce či kupce, se kterým chcete obchodovat. V případě prodejců aukční portály často jejich kvalitu zobrazují s pomocí hvězdiček. Platí pak, že čím více má dotyčný získaných hvězdiček, tím více je prověřeným solidním účastníkem aukcí na daném portále. I tak ale buďte zejména u dražšího zboží obezřetní. V žádném případě neinzerujte nebo nereagujte na inzeráty na pochybných stránkách.
Rozhodně si dávejte také pozor na to, komu poskytujete o sobě informace a své osobní údaje nesvěřujte vůbec. Vyplatí se i ověřit, kolik budete za nákup vybrané věci platit přímo aukčnímu portálu.
Jestliže jste vydražili vyhlédnutý předmět, kontaktujte prodejce, potvrďte transakci a dohodněte se na detailech platby a převzetí zboží. Nezapomeňte si také zkontrolovat jméno, adresu a telefonní číslo prodejce, doporučují experti na internetové platby z Poštovní spořitelny. V neposlední řadě i u aukce si archivujte veškerou korespondenci s prodejcem, a to až do uzavření transakce. Jestliže dojde k porušení dohod, kontaktujte správce aukce a případně i policii.
8. Reklamace
Nezapomeňte, že při nákupu na internetu máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do čtrnácti dnů od jeho převzetí. Vaší reklamaci přitom obchodník musí vyřídit nejpozději do 30 dnů. Více se dozvíte v článku: Nákupy na internetu – kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu.
Připraveno ve spolupráci s Poštovní spořitelnou a Sdružením obrany spotřebitelů.
Jaké jsou vaše nejhorší zkušenosti z nákupu v internetových obchodech?
Sdílejte článek, než ho smažem