Sézona, kdy firmy zveřejňují hospodářské výsledky za minulý rok, se pomalu blíží do finiše. V médiích tak lze slyšet zprávy jako „Zisk energetické skupiny ČEZ vzrostl ve třetím čtvrtletí roku 2007 meziročně o 59 procent“, „Zisk ČEZ rostl více než o polovinu“, „ČEZ oznámil rekordní zisky“. Tyto informace jsou důležité i pro drobného investora, který investuje přímo do akcií. Jakým způsobem s nimi má pracovat ovšem záleží především na tom, na jak dlouho své peníze do akcií ukládá.
„Hospodářské výsledky společností jsou alfou a omegou investování do akcií,“ uvádí Petr Čermák ze společnosti Colosseum. „Kvartální výsledky jsou dostatečné, aby se člověk zorientoval,“ dodává Robert Keller ze společnosti Patria. Nicméně samotné číslo dosaženého zisku není úplně tím nejlepším indikátorem kondice firmy a jejích akcií. Důležitá je i jeho struktura a okolnosti, za nichž podnik daného výsledku dosáhl. „Studiem těchto údajů lze zjistit spoustu užitečných informací, které následně upřesní výsledný obraz o firmě, o zdrojích příjmů či struktuře,“ říká Čermák.
Jako příklad si stačí vzít ČEZ. Rekordního zisku dosáhl navzdory poklesu poptávky po elektřině kvůli teplé zimě v roce 2007 a navzdory skutečnosti, že kvůli liberalizaci trhu s elektřinou klesl jeho podíl na trhu koncových zákazníků na 44,2 procenta. Naopak mu hospodářský výsledek vylepšila daňová reforma, která se promítla do výše odložené daně, a to úsporou ve výši tři miliardy korun. To je zhruba osm procent zisku. Do karet společnosti hrálo i zdražování elektřiny. Co tyto informace znamenají pro budoucnost? Třeba to, že i letos to vypadá na teplou zimu. O podíl na trhu nyní ČEZ tvrdě bojuje s pomocí masivní reklamy. Jenže ceny elektřiny budou nejspíš i letos dál stoupat. Takže se nejspíš dají čekat dobré zprávy o hospodaření i letos.
K informacím o hospodářských výsledcích musí jinak přistupovat investoři, kteří hodlají vydělat na krátkodobých pohybech cen akcií a jinak ti, kteří spoléhají na dlouhodobý růst akciového trhu.
Pro krátkodobé spekulanty nemá příliš smysl studovat minulé hospodářské výsledky. Pro ně jsou podstatné aktuální čísla a odhady do budoucna. Pokud zisk firmy vzroste, nebo se zvýší odhady budoucích zisků, cena akcií společnosti může hodně poskočit nahoru. Při zprávách o snížení odhadu očekávaných zisků se kurz může rozběhnout z kopce. „V takovém případě je možné spekulovat na pokles ceny akcií a jiných investičních instrumentů pomocí tzv. obchodů na short,“ uvádí Čermák ze společnosti Colosseum. Tedy prodat a doufat, že ceny klesnou a investor bude moci nakoupit stejné množství levněji, a tedy se ziskem.
Akcie ovšem nemusí spadnout, jen když je oznámena ztráta. „Pokud jsou na trhu velká očekávání, může nižší než očekávaný zisk způsobit propad,“ míní Josef Novotný z burzovní společnosti Fio.
Pro dlouhodobého investora jsou důležité i minulé hospodářské výsledky. „Tyto údaje se stávají základním stavebním kamenem pro fundamentální analýzu a odhad budoucího vývoje,“ říká Čermák. Fundamentální analýza se snaží zjistit, které faktory působí a ovlivňují pohyby kurzu jednotlivých akcií. Z historických dat se snaží zjistit, jaké okolnosti vedly k danému zisku či ztrátě, a předpovědět další vývoj. Ohlášená výše zisku může ovlivňovat i dividendu, kterou bude společnost vyplácet.
I drobný investor si může spočítat některé základní ukazatele, které mu mohou napovědět, jestli se vyplatí danou akcii koupit. „Pro jejich výpočet stačí základní finanční výkazy společnosti - rozvaha a výsledovka, aktuální cena a počet akcií společnosti,“ říká Radim Kramule z České spořitelny. Složitější je to s jejich interpretací. Nedá se jednoznačně říci, která hodnota je „správná“.
Pro dlouhodobou analýzu je klíčový i vývoj celého sektoru, ke kterému daná společnost přísluší. Obvykle se poměrové ukazatele společnosti srovnávají právě s ukazatelem sektoru. Jejich výpočet už je podstatně obtížnější i kvůli náročnosti získávání vhodných dat. Jen málo drobných investorů s k nim může dostat.
Podle čeho kupujete akcie? Děláte si před rozhodnutím analýzu firmy či akcie?
Sdílejte článek, než ho smažem