Chceme tě, drobný kliente

Chceme tě, drobný kliente
Zájem o vedení účtů drobným klientům mezi bankami roste. Jak jinak se totiž dá vysvětlit skutečnost, že začínají nabízet produkty, které jsou levnější a přitom už v poplatku za vedení účtu zahrnují řadu služeb, za které se ještě nedávno muselo připlácet.

Klient, který ještě nedávno chtěl co nejlevnější účet s alespoň nějakým komfortem, neměl moc velkou volbu. Účet za nízkou cenu nabízela Česká spořitelna (profil, názory) a Poštovní spořitelna (profil, názory). Pokud jste byli ochotni občas do banky (či na poštu) zajít osobně (abyste ušetřili na poplatcích za kartu či přímé bankovnictví), mohli jste mít účet za pár desetikorun. Cenově nejbližší konkurence začínala až o pár desetikorun výše. Dnes už je vše ale trošku jinak, ani spořitelny klienty na bankovních přepážkách "nechtějí" a snaží se jim nabízet přímé bankovnictví. Jeho cena ale často znamená, že spořitelní účet se cenově blíží konkurenci s mnohem lepší pověstí v oblasti kvality služeb. Navíc některé banky se snaží jít s cenou dolů a spořitelní klienty ulovit pro sebe. Asi nejvíce konkurenční nabídkou je v současnosti Perfekt konto Komerční banky (profil, názory). Bankéři z KB tvrdí, že tento účet by měl svými parametry naplňovat představy o běžném účtu až šedesáti procent potenciálních klientů. Podobné konstrukce jako Perfekt konto, jen o něco dražší je Komplet konto z dílny Raiffeisenbank (profil, názory). Oba zmiňované účty stojí na principu za jednu částku hodně muziky – v měsíčním paušálu je zahrnuta většina služeb, které klienty chtějí (nebo banka chce, aby klienti chtěli). Tento přístup má jedno úskalí. Zatímco konkurence, která si v měsíčním výpise vyúčtuje poplatky jako řadu jednotlivých položek za jednotlivé služby, tady klient uvidí jednorázově větší částku – která, ač je celkově nižší, může psychologicky odrazovat (málokdo je schopen okamžitě odpovědět na otázku, kolik ho stojí jeho běžný účet). Jak je ale vidět z tabulky, může to být dojem dosti mylný.

Srovnání běžných účtů určených pro méně náročné klienty
Banka KB ČS ČSOB Raiffeisenbank Poštovní spořitelna GECB
Název účtu Perfekt konto Sporožiro Osobní konto Kompletkonto Postžiro GEnius
Vedení účtu a výpisy (měsíčně) 55 16,40 30 80 12 79
Nejlevnější přímé bankovnictví (měsíčně) telefonní - zdarma telefonní – 10 korun telefonní - zdarma zdarma 1 GSM Banking - zdarma zdarma 1
Elektronická platební karta (měsíčně) zdarma 12,5 2 17 2 zdarma 10 30
Kontokorent zdarma 10 zdarma 3 zdarma zdarma 3 zdarma
Transakce nejlevnějším přímým bankovnictvím (v rámci banky / do cizí banky) 2,90 / 4,90 2 / 4 2 / 4 2 / 3 1,50 / 3,50 3
Výběr z bankomatu (vlastní / cizí) 0 (5) / 25 4 4 / 20 + 0,5% z hodnoty výběru 5 / 25 5 / 15 5 / 25 0 (9) / 25 4
Příchozí platba (v rámci banky / z cizí banky) 4 / 6 5 / 7 5 / 7 4 4 / 6 5
Měsíční náklady 5 77,70 75,90 78 110 50,50 141

Vysvětlivky:
1 cena zahrnuje i dva druhy přímého bankovnictví a kontokorent,
2 noví klienti mají platební kartu první rok zdarma,
3 zřízení kontokorentu stojí 200 korun,
4 u Génia a Perfekt konta jsou první dva výběry z vlastních bankomatů banky zdarma, pro další platí hodnota v závorce,
5 zahrnují poplatky za vedení účtu, kontokorent, přímé bankovnictví, jednu příchozí platbu (přišla vám výplata), tři odchozí (platíte nájem a energie, případně pojištění) a čtyři výběry z bankomatu banky

Typickému klientovi z naší tabulky by jako nejvýhodnější vyšla Poštovní spořitelna, pokud ale bude ochoten přidat každý měsíc dvacet korun, může získat podstatně více (především v nabídce přímého bankovnictví, ta u Poštovní spořitelny není moc široká – pasivní phone banking, homebanking a GSM Banking) a může si také více vybírat – nabízí se mu ČSOB, Komerční banka a Česká spořitelna. Ještě nedávno ale Komerční banka začínala o pár desetikorun výše, je tak zjevné, že v segmentu nepříliš náročných klientů začne brzy přituhovat. Přímo se nabízí otázka, která další banka sestoupí s cenami níže. Bude to GE, která dnes vychází jako hodně drahá? Pravděpodobně ne, neboť ta je schopna získávat klienty i při současné cenové politice a změna by se dala očekávat pouze v případě, že by se nedařilo plnit plány. Určitě by mohlo jít o Union banku (profil, názory), která v současnosti sice již nějaké balíčky produktů nabízí, jsou ale přece jen o něco dražší než konkurence a rozhodně nejsou tak komplexní. Zvláštním případem je Živnobanka (profil, názory), ta je již dnes hodně levná a mohla by se pohybovat v rovině výše zmiňovaných levných bank, její klienti ale určitě masoví nejsou. V neposlední řadě může také reagovat ČSOB, ta je sice již dnes levná, takže nepůjde o snižování ceny, ale určitě dojde k vytvoření "přítulnějšího" balíčku než je dnešní Osobní konto. Jeho spojení s přímým bankovnictvím by mohlo přinést růst počtu prodaných doplňkových služeb. Podobným procesem by mohla projít i Poštovní spořitelna, která dnes v přímém bankovnictví hodně zaostává. Je ale otázkou, jestli to není tím, že produkty mateřské ČSOB (především asi Linka 24)nejsou na masu klientů Poštovní spořitelny dimenzovány.

Myslíte, že soupeření o masové klienty může bankám pomoci k vyšším ziskům? Nebo bude znamenat jen vyhozené peníze za reklamu a dotace služeb, které budou nabízeny pod cenou, aby přilákaly klienty?Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 10. 2002 11:09, Karel Hojdar

Proč není ve srovnání Živnobanka? Já u nich mám účet a poměr kvalita/cena se s ostatními vůbec nedá měřit (měl jsem účty i u mnoha jiných a rychle jsem utekl). ŽB má prostě slušnou kvalitu za skvělou cenu.

+31
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 10. 2002 10:19, Pavel R.

Mam u KB bezny ucet vice nez 5 let, vyuzivam ho intenzivne a celou dobu jsem nemel ani jeden duvod ke stiznosti. Doufam jen, ze se to ted pod francouzkym vedenim nezhorsi :-))

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

ČSOB spouští nový věrnostní program. Láká na odměny za Kate Coiny

16. 7. 2024 | Petr Kučera

ČSOB spouští nový věrnostní program. Láká na odměny za Kate Coiny

Československá obchodní banka (ČSOB) přichází s novým věrnostním programem. Za využívání produktů této finanční skupiny – později snad i externích partnerů – začnou klienti dostávat... celý článek

Banka Creditas koupila většinu v záložně Ney

2. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Banka Creditas koupila většinu v záložně Ney

Banka Creditas získala nadpoloviční podíl v kampeličce Ney spořitelní družstvo. Spořitelní družstvo bude dál působit jako dceřiná společnost banky. Cenu a další podmínky nákupu Creditas... celý článek

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

mBank spouští Zepp Pay. Umožní platit hodinkami Amazfit

26. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ

mBank spouští Zepp Pay. Umožní platit hodinkami Amazfit

mBank jako první banka na českém trhu klientům umožňuje platit pomocí Zepp Pay, tedy chytrými hodinkami Amazfit. 

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

20. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

Česká spořitelna spustila v mobilní aplikaci George personalizované tipy s cílem zvýšit finanční zdraví uživatelů. Mají jim pomoct s tvorbou krátkodobé a dlouhodobé finanční rezervy,... celý článek

Partners Financial Services