Servis 24, Mojebanka nebo NetBanka - ať už tuto službu nazvou banky jakkoliv, vždy jde podle nich o snahu přimět klienta řídit svůj účet z pohodlí domova. Službu vám většinou zřídí zdarma i poplatky za správu jsou obvykle nízké. Pokud se ovšem necháte ukvapeně nalákat a nezvážíte, jestli je pro vás služba skutečně prakticky využitelná, může vás vaše nerozvážné rozhodnutí u některých bank přijít celkem draho.
Tři černé ovce
Nevyšší poplatek za zrušení přímého bankovnictví účtuje HVB Bank (profil, názory), a to 200 Kč. "Tato částka je stanovena k pokrytí administrativních nákladů spojených s rušením služby," tvrdí nepříliš jasně tisková mluvčí Petra Kopecká. Ani v České spořitelně (profil, názory) nespecifikují blíže, co se za poplatkem skrývá. "Za zrušení služby Servis 24 zaplatí klient poplatek 150 Kč. Tento poplatek vyjadřuje náklady, které bance tímto úkonem vznikají," dodává Věra Čarná z oddělení vnějších vztahů České spořitelny. Poplatku jsou ušetřeni pouze studenti, ti v rámci účtu Student+ (profil, názory) za zrušení přímého bankovnictví neplatí nic. Nikdo z tiskového oddělení z Raifeisenbanky (profil, názory) se k výši poplatku za zrušení jejich služby Internetové bankovnictví nevyjádřil. V této bance za zrušení zaplatíte rovných 100 Kč.
A co ostatní
V Citibank za zrušení přímého bankovnictví neplatíte nic. "Citibank Online Internetové bankovnictví je nedílnou součástí každého Citibank osobního účtu a záleží pouze na vůli klienta, zda bude tuto službu využívat," vysvětluje Andrea Machálková ze Citibank (profil, názory). Podobně popisuje zvyklosti ve Volksbank (profil, názory) Blanka Kandrnalová: "Zavedení i zrušení služby Internetbanking je zcela zdarma," a pokračuje, "to znamená, že v souvislosti s vypovězením smlouvy o elektronické komunikaci s bankou prostřednictvím Internetbankingu nevyvstanou klientům žádné dodatečné náklady." I u řady dalších bank je zrušení internetového bankovnictví zdarma. V následující tabulce jsou uvedeny poplatky za vedení a zrušení služby přímého bankovnictví. Některé finanční ústavy kompenzují nulový poplatek za zrušení vyšším měsíčním poplatkem za vedení této služby. Najdou se ale i takové banky, které službu zřídí, vedou i zruší zcela zdarma.
Poplatky za zrušení internetového bankovnictví |
Banka |
Služba |
Poplatek za vedení v Kč |
Poplatek za zrušení v Kč |
Citibank |
Internetové bankovnictví |
0 |
0 |
Česká spořitelna |
Servis 24 Internetbanking |
25 (sporožirový účet) 50 (běžný účet) |
150 |
ČSOB |
ČSOB Internetbanking 24 |
0 |
0 |
GE Capital Bank |
BankKlient, Internet Banka |
39 |
0 |
HVB Bank |
Online Banking |
50 (osobní účet) 0 (Konto Komfort a Konto Komfort Global) |
200 |
Komerční banka |
Mojebanka |
49 (první 2 měsíce zdarma) |
0 |
Raiffeisenbank |
Internetové bankovnictví |
35 |
100 |
Volksbank |
Internetbanking |
30 |
0 |
Živnostenská banka |
Net Banka |
30 |
0 |
Zdroj dat: Tisková oddělení, sazebník a klientské linky bank |
Skutečné náklady
"Jednoduché vyčíslení nákladů na zřízení, vedení nebo vyřazení klienta z internetového bankovnictví není možné, a to hned z několika důvodů," říká Jan Klement SAP consultant. Jednak jde o náklady spojené s personálem, který výše uvedené operace vykonává. "Tato položka však nebude až tak významná. Jedná se totiž o činnosti, které by neměly zabrat více jak 10 minut času pobočkového pracovníka, který je tak jako tak na pobočce přítomen," domnívá se Klement a pokračuje: "Hlavním zdrojem nákladů internetového bankovnictví jsou tedy zcela zřejmě náklady spojené s vybudováním a údržbou informačního systému a aplikací umožňujících internetové bankovnictví. Tyto náklady mohou u bankovních institucí dosahovat řádově desítek milionů Kč ročně a rozpouští se i do poplatků spojených se zřízením, používáním a rušením internetového bankovnictví."
Pro banku je tedy samozřejmě výhodnější mít nižší až nulové poplatky za zřízení a vedení této služby a náklady převést do poplatků za zrušení. Bezpochyby je pro banku efektivnější, aby její klienti co možná nejvíce využívali služeb internetového bankovnictví, a minimalizovala tak náklady spojené s bankovními operacemi prováděnými na přepážkách. (Česká spořitelna však zvolila svéráznou cestu, o které si můžete přečíst v článku Poplatková horská dráha.) Budou-li např. uskutečňovány prostřednictvím internetu 3/4 bankovních operací, bude pro běžný chod banky stačit 1/4 pracovníků na přepážkách a 1/4 potřebného vybavení. Banky jsou si tohoto samozřejmě dobře vědomy a snaží se internetové bankovnictví zvýhodňovat, zejména nulovými poplatky za zřízení a nízkými za vedení této služby. "Osvícenější banky tedy mnohem více podporují atraktivní internetové bankovnictví a náklady na implementaci systému rozpouští v jiných oblastech. Z toho vyplývá, že poplatky za zrušení mají mít zejména motivační charakter, aby k rušení internetbankingu nedocházelo," uzavírá Jan Klement.
Myslíte si, že poplatky za zrušení internetového bankovnictví jsou nutné? Snaží se banky přinutit klienty, aby nerušili tuto službu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 4. 2004 10:32, jezdec
Nic překvapivého. Když se vám GŘ ČS veřejně v tisku chlubí, že se nemá za co stydět (polatková strategie), ví co dělá. V Rakousku by něco takového nebylo vůbec možné. Tam by letěl. Problém je jinde: kdo se dostal na hladinu blízkou maximálnímu počtu klientely ...nemusí přemýšlet jak nalákat nové klienty, ale jak z té masy dostat maximum. A že při tom odejde nějaké procento????? K smíchu!!! A bonusy managementu jsou v kapse. Nějaké znalosti nebo vysoká škola???? K ničemu. Říká se tomu "správně manažersky myslet".
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.