Do přehledu, který společnost Scott & Rose vytvořila, byly zařazeny všechny produkty,
celkem se jedná o 31 běžných účtů u 11 tuzemských bank, které je možné klientovi nabídnout. K vyjádření nákladů použila společnost vlastní analytický srovnávací nástroj, který modeluje transakční chování občana České republiky.
Modelový klient splňuje některé z následujících charakteristik: má založený běžný účet s průměrným zůstatkem 25 000 Kč, měsíčně vybírá dvakrát z bankomatu, třikrát platí kartou v obchodech průměrně asi 2 700 Kč nebo ročně zřídí dva trvalé příkazy. Úplný přehled modelového transakčního chování naleznete zde.
Na poště nejlevněji
Jak celkové hodnocení běžných účtů dopadlo si můžete prohlédnout v následující tabulce:
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: V grafickém znázornění je uveden pouze podíl vybraných nákladů, ty méně významné jsou z důvodu grafické přehlednosti vyřazeny. Dále tu také není pro zjednodušení zobrazen úrokový kreditní výnos, který se klientům od celkových nákladů odečítá.
Jasným vítězem je Program Klasik Poštovní spořitelny. Ta se svými třemi produkty vychází dlouhodobě jako nákladově nejvýhodnější banka. O tom, jak vypadalo pořadí bank přesně před rokem, si můžete přečíst v článku Kolik stojí běžný účet. Druhou příčku obsadila Volksbank, která nabízí dlouhodobě u svého běžného účtu pro občany velmi zajímavé ceny. Navíc je jednou z mála bank, která má nízké poplatky za transakce a služby na pobočce a nepodlehla tak všeobecnému trendu zvyšování cen za účetní položky realizované na přepážkách. Oproti tomu právě produkty České spořitelny se díky zdražování služeb na pobočkách posouvají do cenově nákladnějších produktů.
Další vliv, kterému neodolala letos žádná banka bylo balíčkování. Živnobanka uvedla letos na trh tři balíčky, z nich nejzajímavější je pro modelového klienta Osobní menu Standard. Ani GE Capital Bank nezůstala pozadu a ze svého produktu GEnius vytvořila tři balíčky – Mini, Standard a Komplet. Zajímavé na nich je, že každý z nich umožňuje výběr určitého počtu služeb zdarma. Celkově však vycházejí tyto produkty pro našeho modelového klienta jako dražší.
Něco pro náročnější
Pro klienty, kteří jsou na tom finančně lépe než náš modelový klient může být zajímavý účet u Citibank nebo eBanky, pro našeho klienta jsou však tyto účty nákladnější. V případě první jmenované je zajímavý účet CitiOne, jestliže má klient na účtech a podílových fondech více jak 200 tisíc Kč. U eBanky je Program Plus výhodný při měsíčním příjmu nad 30 tisíc Kč a to díky zvýhodněným platbám. Ani účty Komerční banky nevychází zrovna nejlevněji – nejvýhodnější je Ideal Konto za 188 Kč měsíčně. U účtů vedených ČSOB je důležité v zájmu úspory využívat při realizaci služeb v pobočkách sběrných boxů, ty jsou totiž levnější než zadání pracovníkovi na přepážce. Nejlépe vychází Osobní konto Plus.
Specifické služby nabízejí další dvě banky, a to HVB Bank a Raiffeisenbank. U první z nich se jedná o Konto Rodina, které sice pro našeho klienta není tak zajímavé, ale pokud spravujete rodinné finance je velmi výhodným. Umožňuje vedení více běžných účtů, tři platební karty zdarma a další výhody. Raiffeisenbank má také zvýhodněné služby u svých produktů Kompletkonto, ale nabízí i řadu zajímavých doplňkových produktů a služeb. Jednou z nich je například kreditní platební karta National Geographic, kdy z každé platby klienta u obchodníka přispívá Raiffeisenbank na záchranu přírody do Fondu National Geographic.
Pokud vás zajímají podrobnosti o jednotlivých produktech či bankovních ústavech, které byly předmětem analýzy, v následující tabulce najdete odkazy na jejich profily:
Banka |
Produkt |
Poštovní spořitelna (profil, názory) |
Program Klasik (profil, názory) |
Poštovní spořitelna |
Program Rodina (profil, názory) |
Poštovní spořitelna |
Program Elektron (profil, názory) |
Poštovní spořitelna |
Program Plus (profil, názory) |
Volksbank (profil, názory) |
Osobní běžný účet (profil, názory) |
Volksbank |
Modré konto (profil, názory) |
Živnobanka (profil, názory) |
Běžný účet (profil, názory) |
Živnobanka |
Osobní menu Forte (profil, názory) |
Živnobanka |
Osobní menu Grand (profil, názory) |
Živnobanka |
Osobní menu Standard (profil, názory) |
HVB Bank (profil, názory) |
Osobní účet (profil, názory) |
HVB Bank |
Konto Rodina (profil, názory) |
HVB Bank |
Konto Pohoda (profil, názory) |
HVB Bank |
Konto Komfort (profil, názory) |
ČSOB (profil, názory) |
Osobní konto Plus (profil, názory) |
ČSOB |
Aktivní konto (profil, názory) |
Raiffeisenbank (profil, názory) |
Komplexkonto Start (profil, názory) |
Raiffeisenbank |
Komplexkonto Klasik (profil, názory) |
Raiffeisenbank |
Komplexkonto Optimum (profil, názory) |
Komerční banka (profil, názory) |
Konto Ideal (profil, názory) |
Komerční banka |
Perfektkonto (profil, názory) |
Komerční banka |
Expreskonto (profil, názory) |
Komerční banka |
A-konto (profil, názory) |
Česká spořitelna (profil, názory) |
Výhodný program (profil, názory) |
Česká spořitelna |
Komplexní program (profil, názory) |
Česká spořitelna |
Sporožiro (profil, názory) |
eBanka (profil, názory) |
Program Základ (profil, názory) |
eBanka |
Program Plus (profil, názory) |
GE Capital Bank(profil, názory) |
GEnius (profil, názory) |
Citibank (profil, názory) |
Běžný účet (profil, názory) |
|
Jste spokojeni se svým běžným účtem? Využíváte všech služeb obsažených v balíčku nebo za některé jen zbytečně platíte? Jsou šité na míru?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 9. 2004 16:46, Kačka
No eBanka a nejen ona je známá tím, že se snaží výběry na pokladně eliminovat. Osobně jsem před výběrem v hotovosti byla na tuto zkutečnost upozorněna (tedy vybírala jsem nižší částku) a tak jsem raději šla do bankomatu. Tak vysoký výběr jako jste dělal Vy bych ani neprovedla. Po prodávajícím bych chtěla převod bankou - je to bezpečnější pro všechny zúčastněné a hlavně člověk má okamžitě doklad o převodu peněz, asi bych v hotovosti neplatila.
Sama momentálně účet "zdarma" u eBanky využívám a jsem spokojená, jen ty ceny za pohyb peněz by ještě mohly klesnout, ale stále je to pro mne levnější než ostatní banky.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 8. 2004 12:10, cherry
Nevím, kde autoka čerpala údaje. Mám u Raiffeisen kompletkonto Start, pohybů více, než modelový příklad a platím kolem 90 Kč měsíčně - oproti 183 Kč v modelovém příkladu. Raiffeisen posílá čtvrtletní výpisy, takže těch 183 Kč vidím spíš na nákady za tři měsíce (3x45 za vedení + další poplatky).
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.