Od banky k bance: Kdy a proč dává smysl přejít jinam?

PR článek | rubrika: FINEXPO | 18. 1. 2022
V Česku bylo ke konci roku 2021 celkem 23 bank a dalších 23 zahraničních bank u nás má svou národní pobočku. Široká nabídka produktů a služeb tak může lákat ke změně banky. Kdy to dává smysl a o jak náročný proces jde?
Od banky k bance: Kdy a proč dává smysl přejít jinam?

Zdroj: istockphoto.com

Komerční spolupráce

„Kolik bank využíváte?“ ptal se server Novinky.cz v anketě svých čtenářů. Téměř 40 procent jich uvedlo, že pouze jednu jedinou. Ti zbylí využívají pestrosti bankovního trhu a účtů i dalších finančních produktů mají vícero u různých institucí. Jen 1,5 procenta dotazovaných se vyjádřilo v tom smyslu, že nevyužívají žádnou banku.

Víc účtů ano, ale…

Mít víc účtů je v pořádku, zvlášť třeba v případě, že si na druhý účet odkládáte finance, které nechcete „mít na očích“. V takovém případě by to ovšem měl být spořicí účet, aby docházelo aspoň k nějakému zhodnocení odkládaných peněz.

Další otázkou jsou případné poplatky, které se s vedením účtu pojí – bylo by totiž zbytečné dávat si peníze stranou někam, kde si z nich banka část „ukousne“ jen proto, že může. Proto v případě, že používáte víc účtů, neřešte jen jejich výhody, ale zaměřte se i na poplatky, které se s nimi pojí. A věřte, že především běžný účet bez poplatků v dnešní době není žádnou raritou, ale běžnou praxí mnoha tuzemských bank.

Do banky nejen pro obyčejný účet

Do banky už dnes nechodíme jen proto, abychom si zařídili běžný účet, na který nám chodí výplata a ze kterého platíme nájem i další položky. Být klientem vám otevírá mnohem víc možností – banky nabízejí čím dál víc produktů, jako jsou hypotéky, kontokorent, půjčky, investiční produkty, cestovní a rizikové pojištění a další. Být tedy dlouholetým klientem jedné finanční instituce znamená i získávat tyto produkty často výhodněji než jinde. I to může být důvod, proč je necelá polovina českých klientů tak loajální vůči jedné bance.

Zdroj: istockphotos.com

Přehledné a intuitivní internetové a mobilní bankovnictví je jedním z hlavních parametrů, který lidé sledují u své banky

Ti, co mají dva a víc účtů často rozlišují mezi účtem „hlavním“, kam chodí většina příjmů, a účtem vedlejším, který bývá často spojený s nějakým jiným produktem, typicky hypotékou. Nebo jde o účet, který mají už dlouho a je jim líto ho, i kvůli úvěrové a celkové finanční historii, zrušit.

Kdy uvažovat o změně banky?

Máte pocit, že byste mohli z účtu u jiné banky získat nějaké ty benefity? Udělejte si malý osobní průzkum a pak se rozhodněte. Nejčastější situace, kdy je vhodné se změnou banky zabývat, jsou tyto:

  • Platíte vysoké (a zbytečné) poplatky. Poplatek za vedení účtu nebo prováděné transakce? To už do moderního bankovnictví nepatří.
  • Dostává se vám špatného klientského servisu. Nepříjemní pracovníci na infolince nebo na pobočce, kteří vám ani nedokážou pořádně poradit. To rozhodně nejsou vhodní „parťáci“, když jde o vaše hospodaření.
  • Nízký úrok na spořicím účtu a vysoký úrok u úvěrových produktů. V době, kdy rostou úroky u půjček a hypoték, by měly úměrně tomu růst i úroky na spořicích účtech. Sledujte, jestli je to tak i u vaší banky!

Před tím, než se „naladíte“ na přestup, si dobře prostudujte podmínky vámi zvolené banky, ať se vytoužených benefitů skutečně dočkáte. Nebo ať netrvají třeba jen půl roku.

Za 15 minut v novém díky Kodexu mobility klienta

Přestup samotný je nesmírně jednoduchý. Stačí jen zajít na pobočku nové banky, předložit občanský průkaz a díky Kodexu mobility klienta, kterým se většina bank řídí, se už o nic nemusíte starat – starý účet u stávající banky vám bude zrušen, finance převedeny na nový účet k nové bance a s nastavováním inkasa a trvalých plateb si také nemusíte lámat hlavu. Jedinou podmínkou je vaše bezdlužnost vůči stávající bance.

Pokud od banky, od níž odcházíte, očekáváte nějaké ty komplikace, příliš se jimi nestresujte. Banky by klientovi měly umožnit co nejhladší odchod. Podle zákona o platebním styku nesmějí ani vyžadovat žádné absurdní poplatky, například za zrušení účtu nebo za rušení trvalých plateb a inkasa. Výjimkou je poplatek za zrušení účtu, který nebyl veden déle než 12 měsíců.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

ČSOB spouští nový věrnostní program. Láká na odměny za Kate Coiny

16. 7. 2024 | Petr Kučera

ČSOB spouští nový věrnostní program. Láká na odměny za Kate Coiny

Československá obchodní banka (ČSOB) přichází s novým věrnostním programem. Za využívání produktů této finanční skupiny – později snad i externích partnerů – začnou klienti dostávat... celý článek

Banka Creditas koupila většinu v záložně Ney

2. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Banka Creditas koupila většinu v záložně Ney

Banka Creditas získala nadpoloviční podíl v kampeličce Ney spořitelní družstvo. Spořitelní družstvo bude dál působit jako dceřiná společnost banky. Cenu a další podmínky nákupu Creditas... celý článek

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

mBank spouští Zepp Pay. Umožní platit hodinkami Amazfit

26. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ

mBank spouští Zepp Pay. Umožní platit hodinkami Amazfit

mBank jako první banka na českém trhu klientům umožňuje platit pomocí Zepp Pay, tedy chytrými hodinkami Amazfit. 

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

20. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

Česká spořitelna spustila v mobilní aplikaci George personalizované tipy s cílem zvýšit finanční zdraví uživatelů. Mají jim pomoct s tvorbou krátkodobé a dlouhodobé finanční rezervy,... celý článek

Partners Financial Services