Storno kvůli koronaviru: Druhá pojišťovna přerušila prodej

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 28. 2. 2020 | 12 komentářů
Kooperativa i Slavia patřily k výjimkám, které dosud výslovně pokrývaly i storno kvůli epidemii.
Storno kvůli koronaviru: Druhá pojišťovna přerušila prodej

Text z 27. února jsme doplnili o nové informace.

Pojišťovna Kooperativa ve čtvrtek dočasně zastavila prodej pojištění storna v rámci cestovního pojištění. Reaguje tak na rostoucí riziko rušení cest do zahraničí kvůli koronaviru Covid-19

Právě Kooperativa přitom byla jednou z mála pojišťoven v Česku, které dosud výslovně pokrývaly i storno kvůli epidemii. Na dříve sjednané pojištění se samozřejmě dál vztahuje, noví zájemci ho už ale nesjednají – a to ani kdyby chtěli pojistit storno z běžných důvodů, například kvůli jiné vážné komplikaci vzniklé doma ještě před odjezdem.

Stejný krok v pátek oznámila Slavia pojišťovna, až do odvolání zrušila prodej pojištění storna pro nové zájemce. Také její pojištění totiž krylo storno kvůli oficiálně vyhlášené epidemii.

Storno kvůli varování ministerstva zahraničí výslovně kryje i Generali Česká pojišťovna, ta dál sjednává i nové smlouvy. „Produkt stále nabízíme beze změny,“ potvrzuje mluvčí Jan Marek.

Při zrušení organizovaného zájezdu s (českou) cestovní kanceláří mají klienti za určitých podmínek nárok na vrácení plné ceny přímo podle občanského zákoníku. Mnohem hůř jsou na tom lidé, kteří si letenku nebo ubytování zaplatili přímo, protože cestují individuálně. Kromě vstřícnosti druhé strany jim může pomoct právě pojištění storno poplatků – volitelná součást cestovního pojištění.

Přinejmenším dvě pojišťovny – Axa a Allianz však u storna výslovně zmiňují epidemii mezi výlukami – tedy výjimkami, na které se pojištění storna nevztahuje nebo při nichž „nejsou povinni plnit“. Axa nekryje událost, která (mimo jiné) „nastala v důsledku špatných epidemiologických situací v cílové zemi“. Allianz mezi výlukami píše o „nedobré epidemiologické situaci v cílové zemi“.

ČSOB Pojišťovna odmítala „následky epidemické nebo pandemické nákazy“ obecně v celém cestovním pojištění, před pár dny nicméně formou veřejného příslibu zmírnila podmínky pro pojištění léčebných výloh. Storna se však dál může týkat obecná výluka.

Ostatní pojišťovny pak sice epidemii u storna výslovně neodmítají, ale ani ji neuvádějí mezi možnými pojistnými událostmi. To v praxi obvykle znamená, že nic neproplatí, přestože se v konkrétní situaci mohou rozhodnout pro vstřícnější postup. 

„Z pojištění storna nelze pojistné plnění poskytnout, jelikož výskyt epidemie není předmětem tohoto pojištění,“ potvrzuje například mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.

Epidemii nelze automaticky označit ani jako živelní událost nebo přírodní katastrofu, u nichž pojišťovny storno obvykle proplácejí. Direct pojišťovna neslibuje krytí ani pro případ storna kvůli přírodní katastrofě.

Mimořádný vstřícnější postup už ohlásila Uniqa, která dobrovolně nad rámec podmínek pojištění storna proplatí až 80 % uhrazených, ale nečerpaných cestovních služeb. Musí jít o regiony nedoporučované ministerstvem zahraničí, vedle Číny jde aktuálně o Lombardii a Benátsko.

Srovnáme cestovní pojištění

Za kopečky? Sjednáme vám cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat...

Naopak pojištění léčebných výloh, tedy hlavní součást cestovního pojištění, kryje nákazu koronavirem (epidemií) u většiny pojišťoven. Berou ho tedy stejně jako jiné náhle vzniklé onemocnění. Výjimkou by byla situace, kdy klient přijede do postižené oblasti navzdory varování úřadů.

Epidemii z hrazení léčebných výloh výslovně vylučuje Kooperativa (na rozdíl od storna) – pokud klient onemocněl až po oficiálním vyhlášení epidemie. „Pokud by se stalo, že klient v dané oblasti pobýval a případně se dostal do karantény a následně i onemocněl ještě předtím, než tam byla vyhlášena epidemie, výluka se na něj vztahovat nebude,“ dodává mluvčí Milan Káňa.

ERV Evropská pojišťovna má mezi výlukami pandemii, koronavir Covid-19 je však podle Světové zdravotnické organizace zatím „jen“ epidemií.

Epidemii a pandemii z hrazení léčebných výloh vylučovala ve svých všeobecných podmínkách i ČSOB Pojišťovna, před pár dny však vydala zmíněný veřejný příslib, v němž slibuje vyplatit pojistné plnění i v případě epidemie či pandemie.


Psali jsme podrobněji:

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook: neuniknou vám další aktuality, praktické tipy ani zajímavé rozhovory!

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 2. 2020 22:09

A z ceho by to asi mela platit mily pane? Z mych dani rozhodne ne. Je to riziko kazdeho!

Zobrazit celé vlákno

+18
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 2. 2020 21:04, eďa

tohle ale není průšvih pojišťoven, tohle je systémová chyba vlády. Měla by kompenzovat v plné výši již zaplacené dovolené v postižených oblastech a ne jen vykřikovat nejezděte do zasažených oblastí.

-31
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

9. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

Sezóna dovolených je v plném proudu. Co dělat, když vám cestování znepříjemní problémy se zavazadly nebo rovnou s celým letem?

Jak se pojistit do zahraničí: dvacka na den versus léčba za miliony

30. 5. 2024 | Lucie Weissová | 1 komentář

Jak se pojistit do zahraničí: dvacka na den versus léčba za miliony

Letní cesty za dobrodružstvím se blíží. Většina lidí je přežije bez větší úhony, jenže spolehnout se na to nedá. Jak správně nastavit cestovní pojištění, radí Jana Konvalinová z Kooperativy. celý článek

Raiffeisenbank vylepší Aktivní účet pro nové klienty

27. 5. 2024 | Petr Kučera

Raiffeisenbank vylepší Aktivní účet pro nové klienty

Raiffeisenbank dočasně vylepšila svůj Aktivní účet. Lidé, kteří ho začnou nově využívat, získají na jeden rok zdarma zlatou debetní kartu a službu RB směnárna.

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte

17. 5. 2024 | Pavla Adamcová

Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte

Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

2. 4. 2024 | Petr Kučera

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

Od začátku dubna se rozšířil okruh vozidel, za které je nutné platit povinné ručení. Nově se může týkat i elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových... celý článek

Partners Financial Services