Přiznání k dani z nemovitých věcí se letos (jako každoročně) podávalo do konce ledna. Finančnímu úřadu ho musel odevzdat každý, kdo si v roce 2013 koupil nemovitost, případně ji dostal darem. A také ten, kdo si pořídil nemovitost už dřív, ale v loňském roce „měnil na nemovitosti skutečnosti, které jsou pro vyměření daně rozhodující“ – kupříkladu když se z dřívějšího pole stala stavební parcela nebo pokud jste přistavovali a změnila se tak výměra nemovitosti.
Jestli jste v roce 2013 nepřistavovali, nic zásadního se neměnilo a přiznání k dani z nemovitosti jste podali už v některém z předešlých let, nemuseli jste v lednu nic řešit.
Dokdy daň z nemovitosti zaplatit
Teď ovšem majitele nemovitostí, nové i starší, čeká povinnost, která platí pro všechny stejně, bez ohledu na to, kdo daňové přiznání podával letos a kdo už si to „odbyl“ dřív: je třeba daň z nemovitých věcí zaplatit. Čas na to máte do druhého června. (Nejbližší pracovní den po obvyklém 31. květnu, který ale letos vychází na sobotu.) Neznamená to ovšem peníze do stanoveného data pouze odeslat, finanční úřad už je od vás musí mít – za den platby se považuje den, kdy jsou peníze připsány na účet finančního úřadu. Zejména když využíváte platbu složenkou, je třeba počítat s určitou rezervou.
Výjimka platí pouze pro chovatele ryb (čímž se přirozeně nemyslí akvaristé) a „provozovatele zemědělské výroby“ – ti mají na zaplacení daně z nemovitých věcí čas až do konce srpna.
Roli při placení daně hraje také její výše. „Nepřesáhne-li výše daně z nemovitých věcí částku 5000 korun, je v uvedené lhůtě splatná celá daň najednou. Je-li daň vyšší než 5000 korun, je splatná ve dvou splátkách, avšak poplatník ji může v uvedeném termínu zaplatit i najednou,“ vysvětluje mluvčí Finanční správy ČR Petra Petlachová. Když se rozhodnete si splátku rozpůlit, je třeba druhou část uhradit do konce listopadu.
Kolik na dani z nemovitosti zaplatíte
Pro výpočet daně z nemovitosti platí vcelku složitý vzoreček. Výši daně ovlivňuje výměra pozemku, jeho druh (zda jde o zahradu nebo třeba hospodářský les), průměrná cena pozemku na metr čtvereční, zastavěná plocha, druh stavby (obytný dům, byt nebo třeba stavba určená k podnikatelské činnosti v zemědělství), počet nadzemních podlaží, počet obyvatel v obci (respektive základní koeficient platný pro vaši obec) a místní koeficient – který od roku 2007 každoročně určuje vaše radnice. Zjednodušeně řečeno pak platí, že když vynásobíte sazbu daně výměrou nemovitosti, koeficientem platným pro „její“ obec a místním koeficientem, k výsledku dojdete.
Počty už ale naštěstí máte za sebou – museli jste se s nimi popasovat v daňovém přiznání. Pak už vám každoročně finanční úřad zašle složenku, na které výši vyměřené daně najdete. „V zájmu zajištění plynulého placení v pokladnách budou složenky rozesílány v pořadí nezávislém na místní působnosti finančních úřadů. Proto je třeba počítat s tím, že v jednotlivých lokalitách neobdrží všichni poplatníci složenky současně, ale budou postupně v průběhu dubna a května rozesílány tak, aby poslední z nich poplatníci obdrželi nejpozději do 25. května,“ uvádí mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.
Jak a kde daň zaplatit
Daň z nemovitostí je možné zaplatit jednoduše složenkou, která vám přijde z finančního úřadu. Další variantou je platba bankovním převodem nebo platba v hotovosti přímo na pokladně příslušného územního pracoviště finančního úřadu – jeho název a adresu najdete na složence.
„Na každé složence je uveden název a číslo bankovního účtu místně příslušného finančního úřadu, na který je nutno daň zaplatit. Na oddělitelné části složenky (nikoliv na složence samotné) je uvedena celková výše daně z nemovitých věcí na rok 2014, splatná příslušnému finančnímu úřadu, a také výše případného přeplatku nebo nedoplatku na dani z nemovitých věcí,“ říká mluvčí Finanční správy.
Celkovou hrazenou částku musíte na složence vyplnit sami – k samotné výši daně (respektive její první splátky) je třeba připočíst případný daňový nedoplatek nebo příslušenství daně (čili například penále nebo úroky z prodlení), pokud vám nějaké vzniklo.
Pokud se rozhodnete pro platbu bankovním převodem, zadejte stejné údaje (číslo účtu, variabilní symbol atd.), jako jsou uvedené na složence – s jediným rozdílem: konstantní symbol pro platbu bankovním převodem je 1148, při platbě složenkou 1149.
Čísla účtů jednotlivých finančních úřadů pro placení daně z nemovitých věcí vidíte v boxu vpravo.
Co když máte nemovitostí víc
Komplikovanější je situace v případě, že vlastníte nemovitostí víc – zvlášť, když se nacházejí v různých krajích. Finanční úředníci se ovšem snaží vám vše ulehčit. Za všechny nemovité věci, které leží na území jednoho kraje, případně hlavního města Prahy, se vám daň z nemovitostí slučuje do jedné položky, a tudíž i jedné složenky, jedné platby.
„Má-li poplatník daně nemovitosti, které se nacházejí v Česku na území dvou nebo více krajů (tj. v obvodech místní působnosti dvou nebo více finančních úřadů), obdrží od finanční správy jednu obálku, ve které budou vloženy jednotlivé složenky pro placení daně za všechny příslušné finanční úřady,“ dodává Petra Petlachová z Finanční správy ČR.
Co když složenku nedostanete
Jak bylo řečeno výš, složenka by vám měla do schránky dorazit do 25. května. Pokud ji k tomuto termínu nedostanete, uděláte nejlíp, když se obrátíte – telefonicky nebo osobně - přímo na svůj místně příslušný finanční úřad. Podle Finanční správy totiž nezřídka dojde k tomu, že poplatník daně zapomene úřadu ohlásit změnu bydliště nebo třeba nové příjmení po svatbě. A složenka se pak nedoručená vrátí zpátky odesilateli.
Sdílejte článek, než ho smažem