Zákon o společenství vlastníků bytů hrozí

Martin Zika | | 18. 4. 2003 | 136 komentářů
Jednotliví majitelé bytových jednotek se podle zákona mezi sebou musejí domluvit na mnoha věcech nezbytných pro provoz společných částí domu. Jak ale praxe ukazuje, je to často neřešitelný problém.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 6. 2007 9:24

Dobrý den,
v dubnu 2006 jsem zakoupil byt, s prodávajícím byly sepsány stavy teplé a studené vody, tepla a byly předány správci domu. Nyní jsem obdržel od Společenství vlastníků vyúčtování za rok 2006, ve kterém není zohledněno, že měl byt v průběhu roku 2 majitele, je po mě požadováno i zaplacení nedoplatku za rok 2005. Má Společenství vlastníků povinnost vypracovat při změně majitele vyúčtování za část roku pro minulého majitele (tj. vyčíslit jeho závazky ke dni prodeje - je připraven je zaplatit) a za zbývající část pro současného? Může po mě vyžadovat zaplacení nedoplatku za rok 2005?

+87
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 10. 2006 22:45

Pokud tak rozhodlo sromáždění vlastníků, pak je to Vaší povinností, doporučuji seznámit se se zápisy a usneseními těchto shromáždění, zpravidla se shromždění konají 2x ročně a vždy jednou ročně je třeba odsouhlasit rozpočet na další rok. Ve stanovách se dozvíte více o způsobu odsouhlasení rozpočtu a o tom, jak je nakládáno s přebytkem hospodaření . Obvykle je přebytek převáděn do fondu oprav. Upozorňuji, že těch 500 Kč, o kterých si myslíte, že je platíte navíc, mohou být i příspěvkem na budoucí opravy, které jsou např. ve vašem domě nezbytné.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 136 komentářů)

6. 1. 2009 7:45 | Ochsenfuss

Podle meho nazoru lze pouzit stavajici pravni upravu (tedy zrejme obcansky zakonik ad.) k plne spokojenosti smluvnich stran. A pokud snad nekdo neplati dane a je to o nem zname, neni nic jednodussiho, nez ho zkratka udat, resp. upozornit na jeho jednani.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 12. 2008 23:04 | Hana Nechanická

Jsem majitelkou bytu ve spol. spoluvl.se 4O ti byty. Dům je vytápěn dálkovým vytápěním. Chtěla jsem si zřídit vl. plyn topení v bytě již před 10ti lety. Od této doby marně usiluji o podpisy spolubydlících,. Prý platí zákon z r. 1979 .Dle tohoto zákona se může odpojit max. 20%majitelů bytů (je nás víc ), ale nejsme všichni. Ti , kteří nemají zájem o vl topení ,nepodepíší proto, že se bojí, že budou platit víc. Ti ostatní nepodepíší proto, že chtějí topit samostatně také a nevlzeme se do 2Oti %.Ve všech bytech jsou digitální měřiče tepla. Je skutečně možné , abych se ve svém bytě nemohla rozhodnout , že sice budu topit plynem, ale ve vl. kotli ?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2008 16:17 | Jitka Střimelská

Dobrý den, zajímalo by nás zda je možné najmout si třetí osobu, která bude plnit funkci výboru, nebo pověřeného vlastníka, aniž by byla vlastníkem bytové jednotky společenství. Ve Vašem članku ani v zákoně tato otázka není přímo řešena. viz výtažek z Vašeho článku Zde by se jako možné řešení nabízelo předat správu společných částí domu externímu subjektu, k čemuž běžně dochází i v jiných oblastech (například účetnictví). Nejčastější námitka by asi byla o riziku okradení společenství vlastníků, jenže k tomu může dojít i v současné situaci. děkuji
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 9. 2008 8:14 | Ilona Poláková

Dobrý den, dovoluji si poznamenat k problematice vlastníků bytů, že do dnešního dne nikdo neřešil skutečnost pronajímání těchto bytů bez nájemních smluv, a nebo bez odvádění daní z takto nabytých peněz. Jsem toho názoru, že v naší republice je únik daní obrovský, tak proč se neřeší i takto závažný fakt. Všichni moc dobře víme, kolik vlastníků bytů dnes pronajímá byty nelegálním způsobem a nikdo to nezohlednil. Myslím si, že je to další věc k zamyšlení. Děkuji za přečtení mého příspěvku Poláková
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2008 13:12 | Libor Šimek

Dobrý den,
rád bych se zeptal ohledně kontrolní komise - mají její členové za svou činnost nějakou odpovědnost před zákonem? např. když špatně zkontrolují účetnictví společenství?
Díky předem za info pokud je možné
Šimek
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

22. 11. 2007 8:53 | Dagmar Vaculíková

Dobrý den, jsme společenství vlastníků o dvanácti bytových jednotkách. Máme tříčlenný výbor. Předseda tohoto výboru už setrává ve své funkci asi sedm let a v domě se chová, jako by to byl jeho majetek. Už asi třikrát byla svolána členská schůze, kde bylo navrženo zvolit nový výbor a tudíž i předsedu. Vzhledem k tomu, že je to člověk, kterému navíc dělá dobře, že má aspoň nějakou funkci, tyto schůze bojkotuje a ovlivnitelné lidi manipuluje, aby na schůze nechodili a tudíž aby schůze nebyla usnášeníschopná. Tak je to s ním ve všech věcech. Prostě co nerozhodne on, neplatí. Když si na něj jeden člověk v rámci pravidel snažil došlápnout, začne se mstít zalepováním zámku, osočováním z instrikánství apod., přitom on se chová instrikánsky a podle. Chtěla bych se zeptat, pro volbu výboru musí být na schůzi všichni členové společenství, anebo stačí nadpoloviční většina? A dále, co lze s takovým člověkem dělat, je na něj nějaký metr? Děkuji za odpověď a zdravím.
+30
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 6. 2007 9:24

Dobrý den, v dubnu 2006 jsem zakoupil byt, s prodávajícím byly sepsány stavy teplé a studené vody, tepla a byly předány správci domu. Nyní jsem obdržel od Společenství vlastníků vyúčtování za rok 2006, ve kterém není zohledněno, že měl byt v průběhu roku 2 majitele, je po mě požadováno i zaplacení nedoplatku za rok 2005. Má Společenství vlastníků povinnost vypracovat při změně majitele vyúčtování za část roku pro minulého majitele (tj. vyčíslit jeho závazky ke dni prodeje - je připraven je zaplatit) a za zbývající část pro současného? Může po mě vyžadovat zaplacení nedoplatku za rok 2005?
+87
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 5. 2007 23:53

Doporučuji navštívit www.spolec enstvi.okinfo.cz Mož ná Vám poradí, je to portál o SVJ
+42
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 5. 2007 23:51

Doporučuji navštívit www.spolec enstvi.okinfo.cz Urč itě Vám poradí, je to portál o SVJ
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 5. 2007 23:06 | Janeček

Dobrý den, po převodu bytů do osobního vlastnictví (listopad 2006) zůstal jeden byt ve vlastnictví družstva obývaný jeho členem. Správu domu vykonává družstvo, protože doposud nebylo zvoleno SVJ. A nyní k problému. na družstevním bytu je k31.3.2007 dluh na nájemném 30 000 Kč, který stále narůstá. Družstvo nám nyní zaslalo rozhodnutí, že podá na dlužníka soudní žalobu. K tomu si vyžádalo souhlas potvrzený podpisy ostatních spoluvalstníků. Pokud by po rozhodnutí soudu dlužník pohledávku nesplatil, družstvo by prý dlužnou částku rozdělilo mezi ostatní spoluvlastníky. Ptám se, zda je takovýto postup družstva správný, neboť ono provádělo výběr nájmu a pokud nájemci bytu dluh na nájemném narůstal, mělo družstvo včas učinit opatření, a nenechat dluh narůst do takové výše. Když jsme o celé věci uvažovali, objevil názor, že dluh je na bytové jednoce, jejímž vlastníkem je družstvo, a tudíž by bylo logické kdyby si to družstvo vyřídilo se svým členem a nezatahovalo do sporu ostatní spoluvlastníky. Prosím o odpověď, zda je takový názor správný nebo jak situaci spravedlivě řešit.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 5. 2007 10:03 | Dany

Dobrý den Chtěla bych se zeptat jesti někdo nemá zkušenost se zateplením a opravou fasády. S manželem jsme si koupili byt na hypotéku.Všichni v baráku souhlasíme se zateplením.Ovšem pověřený vlastník přišel s tím,že pokud již máme na byt vázanou hypotéku musíme si v bance vyřídit osobní úvěr a tím zaplatit naší část.Nesouhlasíme s tím.Nevím naco se potom platí fond oprav.Zajímalo by mě zda nás může k tomu donutit.
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 4. 2007 12:33 | JiVon

Děkuji Vám za váš názor, budu se snaži zřízení kontrolní komise v našem společenství realiziovat.
+31
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 4. 2007 10:08

Zřízení kontrolní komise doporučuji. Asi budete muset změnit stanovy (lze i bez notáře). Náplň bude mít komise takovou, jakou jí shromáždění svěří.
koukněte se na www.spolecenstvi.ok info.cz www.zk.webzd arma.cz
Pavel
+37
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 4. 2007 8:13 | JiVon

Dobrý den. oChtěl bych se na této stránce poptat na zkušenosti se zřízením, či nezřízením jakési "Kontrolní komise" SVBJ, která by po finanční stránce kontrolovala činnost výboru. Já si dokonce myslím, že by bylo logické, aby byla, vedle současných orgánů (Výbor a Shromáždění) tako vým třetím orgánem SVBJ. Vždyť tuto komisi mají i pilitické strana, spolky a jiná sdružení, které ani s tak velkými finančními prostředky nedisponují. Díky za názor, JiVon.
+33
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 3. 2007 13:32

Dobrý den,
před vznikem spol.vlastníků v domě uzavřel tehdy jediný vlastník domu smlouvu o výstavbě půdních bytů s jistou firmou.Půdní prostor se stavbou ještě zvýšil a střechu firma udělala novou.Následně vzniklo společenství vlastníků (majoritní vlastník odprodal 5 bytů).Stavební firma záhy půdní byty prodala.Kromě reklamací kupujících přímo v bytech se objevila také závada na vrchní,boční části štítu domu v podobě nedostavěné části(trojúhelníkový otvor o velikosti asi metru čtverečního) a neomítnutí a nenahození prostoru,který firma dostavěla.Po dvou letech po odkoupení vlastníci půdních bytů žádají o opravu z peněz fondu spol.vlastníků,protože se s firmou nemohou domluvit na plné kompenzaci.Firma chce novým obyvatelům půdních bytů přispět pouze poskytnutím části materiálu k opravě.Ve výsledku by se tedy podílela na opravě minimálně. Závada zatím stavbu neohrožuje a její oprava rozhodně není prioritou.
Otázka zní : má společenství vlastníků zodpovědnost za tuto závadu a tedy povinnost zaplatit opravu,přesto že výstavbu neschvalovalo (v dané době byl jen jediný vlastník nemovitosti)a úřad stavbu zkolaudoval?
+43
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2007 17:47

Zodpovědnost spoluvlastníků b.j. je v celku dobrá, když si vlastníci uvědomí hodnotu svého majteku .Problém je státní úředník, který v případě potřeby nepomáhá, spíše škodí. Po provedené exekuci u neplatiče, následné dražbě a zaplacení b.j. kupujícím, exekutor za dobu 6 měsíců nedokázal vyplatit společenství nárokovanou dlužnou částku. To považujeme za nedostatek státní správy.
+41
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 2. 2007 7:15 | Lea

Pokud jde o nájemní byt, tak pouze v případě, že jste s ním žily ve společné domácnosti - nutno prokázat, často to dělají tak, že si tam děti nahlásí trvalé bydliště i když tam nebydlí. Pokud jste s ním nesdílely domácnost nemáte na byt nárok a musíte ho vrátit městu.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 2. 2007 20:21

Dobry vecer Mela bych otazku. jak je to se statnim bytem. muj Deda je po smrti, a zajimalo by me jaky narok mam na byt nebo spise moje mamka jako dcera. ma moznost mit o ten byt zajem kdyby tam chtela zít. prosim poradte. dekuji Nela
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2007 21:36

Dobry den,chtela jsem se zeptat jak funguje zahajeni bydleni v novostavbe co se tyka treba zvoleni vyboru spolecenstvi vlastniku a take jaky externi subjekt je mozno si zvolit pro spravu naseho domu.Dekuji
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 2. 2007 15:34

Dobry den, muze mi nekdo poradit co s najemniky, kteri odmitaji zaplatit nedoplatek vznikly za sluzby , elektrika,vodne,stocne,teplo. ackoliv ve smlouve maji, ze v pripade zvyseni, budou srozumeni, a zvysi se celkova castka za sluzby. Mam rozdelen najem a sluzby. Popripade rada, kde zjistim prava a povinnosti pronajimatele, vlastnika bytu. Dekuji
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Viktor Kožený

podnikatel a kriminálník

Vladimír Bezděk

ekonom

Viktor Kožený
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Vladimír Bezděk
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services