Řemeslníci nebudou. Nikdo se jimi nechce stát

Táňa Chadrabová | rubrika: Analýza | 13. 5. 2008 | 41 komentářů
Přijímací zkoušky na střední školy skončily pro mnohé děti zklamáním. Na gymnázia se nedostaly a rodiče jim raději zaplatí školné na soukromých školách, které s obtížemi dostudují. Přitom by mohly na odborných školách a získat kvalifikaci, po které je poptávka.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 5. 2008 23:20, Milan

Víte,je jediný problém ,firmy moc nechtějí elektrikáře platit,Řidiči mají daleko více. Proto dneska třeba dopravní
podniky MHD nemohou sehnat elektrikáře a strašně se tomu diví? Až bude mít dobrý řemeslník více než úředníci ,dealeři apod. , bude zájemců dost. A konkretně elektro jako zdravotnictví je celoživotní vzdělávání,věčné zkoušky,
odpovědnost za životy a plat malý. Hodně mých známých řemeslníků jezdí , mají nejmíň o 30% více než jako dělníci.

+65
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 5. 2008 10:43, Michal Kára

A proc bychom meli umele preferovat materialni vysledky prace? Vzdyt prave vysledky nematerialni prace jsou to, co posouva spolecnost kupredu.


Jojo, spolehat na trzni regulaci ze dovede ekonomiku ke krizi je nedostacujici, je potreba zavest regulaci umelou, abychom se do krize dostali jiste :-D Jako treba komunismus, ktery "uzitecnou praci" uprednostnoval tak dlouho, az nebyly zakladni zivotni potreby (napriklad toaletni papir).


Ale to jsme se dostali nekam jinam. Problem popisovany v clanku opravdu existuje, ale podle mne se netyka jen remesel, ale jde obecne o naladu ve spolecnosti, ktera (mozna jako reakci na technokraticky komunismus) zacala uprednostnovat humanitni obory pred technickymi. Projevuje se to samozrejme na tech remeslnicich, ale i na technickych oborech. Zatimco na "dejiny umeni", "socialni antropologii" atp. je narvano, na strojni fakultu berou jeste koncem prazdnin.

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 41 komentářů)

14. 5. 2008 9:33 | Patrik

Citace - Dáša / 13.05.2008 08:52

..... Proto si myslím, že bohatí musí část svého bohatství přenechávat ve formě daní společnosti (progresivní daň), která je rozumně přerozdělí.....A můj pohled není pohled komunisty, ale ekonoma.
Ne, tohle opravdu není pohled ekonoma. Jakékoliv přerozdělování je neefektivní. Velkou část z této častky vždy spolkne samotný systém, ať na platy lidí, kteří se tímto přerozdělováním zabývají (tedy mnohem víc neefektivní lidé než ti proklínaní manažeři, protože ti na rozdíl od úředníků žijí z peněz, které vydělala jejich vlastní firma), zařízení a provoz kanceláří, nebo jdou úplně mimo tento systém (šedá ekonomika, úplatky). Pro řemeslníky je nejefektivnější způsob podnikat "na vlastní triko". Stát by jim mohl na oplátku vyjít vstříc jednodušší administrativou (tedy např. žádná minimální daň, u malých firem (cca do 10 zaměstnanců) si dokážu představit i nějaký automatizovaný výpočet odvodů pro zaměstnance - zaměstnavatel by prostě poslal "výplatu" na speciální účet (např. na finanční úřad), který by provedl (automaticky) potřebné srážky a zbytek poslal zaměstnanci na účet, atd). Výhodné by to bylo pro obě strany. Živnostníkům by odpadly náklady na účetní, státu by zase neunikaly daně a ostatní odvody.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 5. 2008 0:55 | Mikitis

Přesně tak! Výborně jste to shrnul.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 5. 2008 0:42 | jezevec

No pokud si nějaký managor myslí, že plat 21 tisíc je v Praze nadprůměrný - asi bude muset hodně rychle spadnout z té višně a připlatit. Řemeslníků je dost - tam kde jim platí. Dobrý řemeslník má dneska plat 30-50 tisíc; znám firmy kde dobrý řemeslník má stejný nebo dokonce vyšší plat než ředitel, takové firmy samozřejmě nemají problém se zaměstnanci.
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 17:03 | Pavel

delnicka profese = posledni clanek v retezci od reditle , delnik se ma snazit vse nejak udelat co neschopnej manazment nedokazal vyresit, jedinej debil ve firme je delnik , za vse muze delnik a kdyz to uz delnik nepo .... tak odmeny jsi rozdeli reditel a stredni a vyssi managment pak neco dostanou mistri a na delnika nezbyde a te platy no hruza,
+19
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 14:33 | Atila III

Pokud si naši rychle zbohatnu vší rádoby podnikatelé nezačnou svých kvalifikovaných dělníků vážit a náležitě je oceňovat bude tento problém přetrvávat. Vyhlásit a náležitě odměnit zaměstnance roku místo vypisování horentních odměn managerům kteří se v podstatě starají o to jak nejlépe zaměstnané dělníky sedřít z kůže. Více spolupracovat s učilišti a základními školami, ale i zaměstnávat čerstvě vyučené a dále jim zvyšovat kvalifikaci místo brečení na "špatném hrobě" o nedostatku řádně kvalifikovaných dělníků. Stát jim je nepřinese na stříbrném podnosu.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 14:22 | Sandra

Ve výuce učňů by se měly angažovat především velké firmy. Když to jde ve Škodovce, proč se tomu vyhýbají takové bohaté giganty jako je Skanska nebo Metrostav. Ono by to něco stálo a šéfové by měli menší roční prémie, že? Tak si raději naberou pomocné dělníky z východní Evropy, kterým dávají nejnižší možnou mzdu nebo je zaměstnávají načerno. Potom si stěžují, že nemohou sehnat kvalifikované síly.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 11:20 | Voltaire

"A proc bychom meli umele preferovat materialni vysledky prace? Vzdyt prave vysledky nematerialni prace jsou to, co posouva spolecnost kupredu."
Bohuzel s Vami souhlasim. Ale z jineho duvodu, totiz, vzdelani prochazi hyperinflaci, staci umet trochu psat, a uz se rozdavaji diplomy z VS. To co posuva spolecnost kupredu nejsou Enron/WorldCom (dusevni "prace") ci budovani tovaren v komunisticke Cine ( vetsinou manualni prace). To co muze (ale nemusi) posouvat spolecnost kupredu jsou jeji moralni/filosoficke hodnoty a _vize_. A tady je ten uvodni kvalifikacni "bohuzel" - tyto vize nejsou, ani na Zapade, ani na Vychode.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2008 10:43 | Michal Kára

A proc bychom meli umele preferovat materialni vysledky prace? Vzdyt prave vysledky nematerialni prace jsou to, co posouva spolecnost kupredu.

Jojo, spolehat na trzni regulaci ze dovede ekonomiku ke krizi je nedostacujici, je potreba zavest regulaci umelou, abychom se do krize dostali jiste :-D Jako treba komunismus, ktery "uzitecnou praci" uprednostnoval tak dlouho, az nebyly zakladni zivotni potreby (napriklad toaletni papir).

Ale to jsme se dostali nekam jinam. Problem popisovany v clanku opravdu existuje, ale podle mne se netyka jen remesel, ale jde obecne o naladu ve spolecnosti, ktera (mozna jako reakci na technokraticky komunismus) zacala uprednostnovat humanitni obory pred technickymi. Projevuje se to samozrejme na tech remeslnicich, ale i na technickych oborech. Zatimco na "dejiny umeni", "socialni antropologii" atp. je narvano, na strojni fakultu berou jeste koncem prazdnin.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2008 10:08 | dáša

Materiální myšleno jako hmotný výsledek potřebné práce. Spoléhat se pouze na regulaci trhem je nedostačující. Pokud krizi nepovažujete také za přirozenou regulaci.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2008 9:55

Pohled z druhé strany každý rozmný člověk když mu je nabídnuto zda řemeslníka zaplatí na černo (polovinu penez) nebo legálně tak si vybere práci na černo. Jinými slovy z toho plyne zájem o řemeslníky většinou praví řemeslnící co něco umí berou pracovní poměr jen jako příležitost dělat práci bokem po práci.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2008 9:50 | krakra

Řemeslník zaměstnanec má malej plat, řemeslním živnostník má peníze fakt velké. Já si myslím že řemeslník zaměstnanec je spodina, když se dá ale na živnostňák - je to chytrej člověk.
Podle mě není problém se to naučit, nemusím mít ani výučák.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 9:38 | Michal Kára

Kdyz tvrdite ze mate "pohled ekonoma", muzete mi rict, kde v nejake uznavane ucebnici ekonomie (treba Samuelsonovi) najdu definici toho, co jsou to ty "skutecne materialni hodnoty" se kterymi operujete? ;-) A jeste mi reknete, kdo presne (ktery urad) rozhoduje o tom, ze ti chudacci maji nizke mzdy - udajne neodpovidajici hodnotam ktere vytvori.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2008 9:33 | Rejpal

Naše země není v pozici američanů, kteří přinutili celý svět aby na ně pracoval, Klausův trh časem donutí i naší společnost aby si zase začala vážit těch co vytvářejí hodnoty a ne nějakých "dramatiků".
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 9:31 | Edita

Nedivím se, že se nikomu nechce dělat řemeslo, naše společnost adoruje pouze ty úspěšné, bohaté. Každoročně se vyhlašují Manažer roku, Top-ten nejbohatších, ale slyšeli byste někdy, že je oceněn Řemeslník roku?. No a když se tomu váženému manažerovi nebo bankéřovi rozbije pračka nebo televize, marně shání odborníka.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 9:19 | petr

Pokud nebudou řemeslníci náležitě placeni a né jako poslední pomocný dělník tak nebude o dělnické profese zájem. Podívejte se na platy tzv. "umělců , fotbalistů atd. s ninimem vzdělání a výkonu horentní plat a ještě všude protěžováni jako snad nadlidi a lidé kteří vytvářejí hodnoty trvalého rázu jsou považováni za odpad společnosti a tak je k nim také všude přistupováno a s nimi jednáno !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 9:11 | Indepriest

Tak tady nezaspala veřejná správa, ale soukromý sektor. Pokud chtějí mít dostatek odborníků, které mohou zaměstnat, tak si je logicky musejí vychovat. Stát tady není od toho, aby firmě doručil hotového specialistu.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 8:57 | Taky táta

Souhlas, jsem vysokoškolák, manželka taky, ale náš syn se vyučil elektrikářem. Není vůbec hloupý, ale chtěl dělat řemeslo. Bohužel, když řekneme před známými, že máme doma řemeslníka, dívají se s despektem.
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2008 8:52 | Josef

Podle mě to všechno začíná v rodině. Už něco pamatuju, takže mě rodiče nutili do učení, když budu mít špatné známky, prý půjdu do Kolbenky. Dneska je honí do všech možných kroužků, platí jim doučování jen aby je docpali aspoň k maturitě.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 8:52 | Dáša

Dnešní společnost se na manuálně pracující dívá jako na neschopné socky. Nadstandartní příjem 21.000,- Kč hrubého je směšný. Tržní nájemné, poplatky u lékaře, rostoucí ceny potravin, budoucí školné ...... Přitom tito lidé vytváří skutečné materiální hodnoty. Společnost se bez nich neobejde, ale neumí je ocenit. Proto si myslím, že bohatí musí část svého bohatství přenechávat ve formě daní společnosti (progresivní daň), která je rozumně přerozdělí. Těžko se např. makléř obejde bez potravin nakoupených v obchodě, potřebuje byt, nábytek, oblečení, auta ....... A kdože to vyprodukoval? Dělníci, které společnost nezaplatí. Sama si pak pod sebou podřezává větev. A můj pohled není pohled komunisty, ale ekonoma.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2008 7:30

A co pohled z druhé strany: pro zákazníka není principiální problém zaplatit dobrého řemeslníka, problém je už ho najít. Kdejaké pako se prohlásí za řemeslníka a přitom neumí ani podržtet kladivo... sám mám s takovými zkušenosti. Bohužel, dobří nejsou...
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jan Hrušínský

herec a podnikatel

Vladimír Dlouhý

exministr a ekonom

Jan Hrušínský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 3 duelů
×
Vladimír Dlouhý
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services