Do registrů dlužníků primárně nahlížejí banky, jiné finanční instituce, leasingové společnosti a další, aby posoudily důvěryhodnost svého potenciálního klienta, zvláště když se uchází o půjčku či hypotéku. Základní české rejstříky dlužníků-fyzických osob jsou tři:
Bankovní registr klientských informací
Bankovní registr klientských informací v(BRKI) znikl v červnu 2002 a byl vytvořen primárně pro potřeby bank. Data v něm mohou vyhledávat všechny banky působící na českém trhu. Sdružuje jak pozitivní, tak negativní informace o platební morálce klienta účastnických bank. To znamená, že de facto ví o všech vašich úvěrech, i o těch řádně splácených. Protože se jedná o vyloženě bankovní registr, má pro posuzování bonity a důvěryhodnosti klientů největší váhu.
Do registru se neradno dostat, informace se v něm totiž archivují až čtyři roky – zaplacení dlužné částky se jistě počítá, ale plně vám důvěryhodnost ještě nenavrací. Do registru se můžete dostat i při pozdním placení splátek: v bance vám sice řeknou, že všechny pohledávky jste splatili, nicméně při žádosti o jinou půjčku či hypotéku vás může překvapit, že banka vidí, že jste dřív měli problém s termíny. A nebudete se asi divit, když se jí to nebude zamlouvat.
Problémy vám může způsobit i obyčejný kontokorent. Klient vyčerpá daný limit, pak banka po několika dnech strhne nějaký poplatek, hned jste přečerpali a šup s vámi do registru. Nenechte se zmýlit, ani tohle není při posuzování hypotéky prkotina.
Nebankovní registr klientských informací
Nebankovní registr klientských informací (NRKI) je mladším bráškou registru bankovního. Je v provozu od roku 2005 za účelem zjišťování údajů o důvěryhodnosti klientů také v oblasti nebankovní. Při pohledu na seznam členů lze konstatovat, že se jedná hlavně o registr sdružující banky či instituce zaměřené zejména na leasingové půjčky či jiný splátkový prodej. Stejně jako u bankovního registru, i zde jsou informace evidovány až čtyři roky.
Registr Solus
Registr Solus je z výše uvedených mezi lidmi možná tím nejznámějším. Mnoho lidí se diví, když jim paní na přepážce v bance sdělí při vyřizování žádosti o půjčku či hypotéku, že jsou v registru dlužníků. Celkem snadno, když je v tomto registru dnes každý desátý Čech. Jak je to ale možné, když daný klient žádnou půjčku nemá a nikdy neměl? Solus totiž nesdružuje pouze banky či společnosti z finančního sektoru. A v tom je ten háček. Stačí špatně platit telefon či plyn a problém je na světě. Při pohledu na seznam členů zjistíte, že mezi ně patří i mobilní operátoři, plynárenská společnost nebo dokonce velkoobchod Makro.
Mávnout rukou nad fakturou za telefon se vám dnes může dosti nevyplatit. Samozřejmě, registr Solus má jaksi menší váhu než předchozí dva rejstříky, i on vám však problémy v bance způsobit může. Informace se v tomto registru evidují „jen“ tři roky.
Jak zjistit, zda máte vroubek?
Registry sice nemají při posuzování vaší důvěryhodnosti stejnou váhu, nicméně pokud potřebujete rychle půjčku či hypotéku, záznam v kterémkoli z nich může proces vyřízení dost zbrzdit či úplně zhatit. Registry informace evidují poměrně dlouho. Pokud si tedy nejste jisti, jestli někde nemáte nějaký utajený hříšek, nechte si z nich vystavit výpisy.
Informace a formuláře potřebné k výpisu z bankovního registru BRKI najdete na webových stránkách společnosti CBCB. Totéž pro nebankovní registr klientských informací najdete na webu společnosti LLCB. Pro oba rejstříky platí stejná pravidla. Výpis si můžete vyzvednout expresně za 200 korun (nebo to za vás může udělat osoba vybavená vaší plnou mocí) nebo si ho nechat zaslat poštou na dobírku za stejný poplatek. Zde počítejte, že to několik dní bude trvat. Co se týče nebankovního registru Solus, informace a formuláře naleznete na jeho webových stránkách. Funguje obdobně, jen není možné výpis vyzvednout osobně, na dobírku vás vyjde na 144 korun.
Nejen aktuální, ale i minulé dluhy
Registry tedy finančním institucím neslouží jen jako zdroj o tom, zda aktuálně někde dlužíte, ale také o vaší splátkové historii a platební morálce. V bankovním registru banky dokonce vidí, kde jste podávali žádost o úvěr, zda byla ukončena nebo zamítnuta. Registry se většinou aktualizují měsíčně. Může se tedy stát, že jste se o dva dny zpozdili se splátkou a při troše štěstí vám to projde. Rozhodně bych na to ale nevsázela!
V posledních letech se celkem logicky záznamy v bankovních registrech posuzují přísněji. Banky se zkrátka bojí. Některé banky od „problematických“ klientů dávají rovnou ruce pryč. Některé vám úvěr mohou povolit na výjimku a některé například za navýšení úrokové sazby. Posuďte sami, není jednodušší mít vše v pořádku?
Autorka je finanční poradkyní Partners
Sdílejte článek, než ho smažem