Pokuty zvýšila šestice měst – Brno, Jihlava, Ostrava, Olomouc, Karlovy Vary a České Budějovice. Černí pasažéři tu zaplatí až 1500 korun. Další dvě města – Praha a Plzeň – ohlásila stejný krok na začátek příštího roku.
Cestující bez jízdenky nyní bude odhalená černá jízda stát sice o 500 korun víc, do kasy dopravních podniků ale z této částky dorazí jen část z těchto peněz. Některé podniky totiž pohledávky za nezaplacené pokuty přeprodávají, jenže kvůli obtížné vymahatelnosti hluboko pod cenou.
Odměny a výdělky vymahačů zkrotil loni na jaře Ústavní soud. Ještě loni vykupovaly tyto firmy pohledávky od dopravních podniků za plnou cenu – nebo dokonce dráž – a svůj zisk dostaly z neplatících černých pasažérů. Od nich často inkasovaly až pětinásobek původní pokuty. Ústavní soudci to označili za amorální a odměnu pro „vymahače“ omezili nejvýše na částku odpovídající výši pokuty. Pro firmy tak přestalo být vymáhání výnosné, ceny a celý byznys šly dolů. Teď po zdražení pokut se ale dobré časy zase vracejí.
Například pražský, českobudějovický a jihlavský dopravní podnik v současnosti prodávají pohledávky za čtvrtinu jejich nominální hodnoty. Z pokuty ve výši 1500 tak při prodeji vymahačům získají 375 korun. To je pouze o 125 korun více než před letošním zvýšením pokut.
Zato vymahačská firma si oproti původnímu stavu může na jedné pokutě polepšit až o 875 korun. Pokud vymůže pokutu ve výši 1500 (za kterou dopravnímu podniku zaplatila 375 korun), smí si v souladu s rozhodnutím Ústavního soudu připočítat poplatky až ve výši dalších 1500.
Soudy sice o výši náhrad rozhodují individuálně, jak ale deníku Aktuálně.cz sdělilo několik pražských soudů, většina se jich řídí letošním nálezem Ústavního soudu. Podle něj by odměny advokátů za takzvané formulářové žaloby měly dosahovat nejvýše zmíněnou cenu pokuty.
Podle pražského dopravního podniku se vymahatelnost jejich pohledávek pohybuje kolem 60 procent.
Plaťte včas, vzkazují dopravci
Nejde přitom o malý obchod. Pražský dopravní podnik sice tají, kolik pohledávek odprodal v posledních měsících, ještě v roce 2011 však šlo o téměř 30 tisíc pohledávek, rok předtím dokonce o víc než 41 tisíc. Jihlava předloni postoupila kolem 2500 pokut.
Zvýšení pokut dopravním podnikům umožnila novela zákona o silniční dopravě a o drahách. Podniky zvýšily postih pro cestující, kteří se zaplacení vyhýbají delší dobu.
Pokuty pro černé pasažéry, kteří zaplatí na místě nebo do několika dní, zůstaly většinou stejné či se dokonce snižovaly. Dopravní podniky tak chtějí motivovat hříšníky, aby dluh uhradili včas. Tyto pokuty totiž zůstávají celé v kase dopravních podniků.
Zdražení pokut se nelíbí kritikům poměrů, které v Česku vládnou v oblasti vymáhání a exekucí. „Je to předražené. Kdyby z toho alespoň platili vlastní právní oddělení, ale oni si najímají externí firmy,“ nesouhlasí například Daniel Hůle z Člověka v tísni.
Celý text si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem