Auto stojí denně 23 hodin. A to se vyplatí?

Věděli jste, že vlastníte víc než půl auta? Podle dlouhodobých statistik Evropské unie má v České republice auto každý druhý, respektive podle posledních čísel z roku 2022 je v Česku 565 automobilů na 1000 obyvatel. V Evropské unii tak s 11. místem patříme k lehkému nadprůměru.
Auto stojí denně 23 hodin. A to se vyplatí?

Zdroj: Shutterstock

Jistě, to jsou známá statistická kouzla: jeden do sebe nacpe dvě kuřata, druhý je o hladu – ale v průměru každý poobědval kuře.

Zkusme tedy tvrdší čísla: podle Eurostatu má k dispozici aspoň jedno auto 84 procent českých domácností. Ze sčítání lidu v roce 2021 vzešlo číslo 87,7 procenta a podle nedávného průzkumu agentury IPSOS zaměřeného na přístup Čechů k mobilitě a sdílené mobilitě je domácností s aspoň jedním automobilem dokonce až 96 procent (samozřejmě včetně nějaké statistické chyby). 

Jak je tedy možné, že se dá po našich silnicích vůbec dostat autem z místa A do místa B? Při tak vysokých číslech přece musí být ulice pořád plné a zácpy nekonečné a s velikostí obce musí zákonitě růsti hustota aut v provozu.

Jenže – ačkoliv se zácpám průměrný Pražan, Brňan nebo Ostravan v ranní a odpolední špičce nevyhne, do práce a domů z ní se s více či méně vráskami vždycky dostane.

Robin Švaříček

Robin Švaříček Zdroj: HoppyGo

Spoluzaložil startup SmileCar, dnes HoppyGo, který následně prodal do ŠKODA AUTO DigiLab. Dodnes v HoppyGo působí jako generální ředitel. Dříve pracoval ve vlakové společnosti Leo Express na pozici finančního a provozního ředitele. Pod jeho vedením se Leo Express rozrostl o autobusovou dopravu a rozšířil do mnoha evropských zemí.

Kritičtější je pro řidiče ve velkých městech parkování. V centrech i na sídlištích praskají vyhrazené parkovací zóny ve švech. Centra vznikala ještě před érou spalovacích motorů, ale ani za komunismu při projektování sídlištních mravenišť rozhodně nepočítali s tím, že typická rodina střední třídy si někdy bude moct dovolit vlastnit i dvě auta, nebo mít jedno vlastní a druhé jako pracovní benefit. Velké množství automobilů se tak paradoxně neprojevuje ani tak neúnosnosti provozu, ale spíš neúnosností „neprovozu”. 

Je to prosté. Automobil je v akci zhruba hodinu denně a těch zbylých více než 95 procent času stojí zaparkovaný a odložený v garáži, v horším případě někde na ulici, kde na něj působí rozmary počasí, nebo (ne)schopnosti kolegů parkujících. Není se čemu divit, že spousta obyvatel velkých měst místo každodenního dlouhého hledání parkovacího místa dává přednost výhodám hromadné dopravy. Vždyť i ta pražská byla nedávno vyhlášena jako druhá nejlepší na světě. Přesto, když se vrátíme ke statistice z úvodu, má k dispozici alespoň jedno auto 84–96 procent domácností. Proč? Protože na víkendové výlety, návštěvy příbuzných nebo urgentní převozy nadměrného nákladu není hromadná doprava vhodná.

Ne vždycky si ale majitelé uvědomují, jak vysoké náklady jim vůz přináší. Ve velkých městech je vlastnictví náročné a finančně nákladné, a to nejen kvůli parkování. Majitelé automobilů musí pamatovat na pořizovací cenu, údržbu, pojištění, registraci, daně, palivo a další faktory. Každý kilometr u běžného vozu se spotřebou 6 litrů pohonných hmot stojí zhruba 2,2 koruny. Po zohlednění všech ostatních výše zmíněných nákladů vás u vozu v hodnotě 200 až 300 tisíc vyjde jeden kilometr v průměru na 4,4 koruny, tedy na dvojnásobek toho, co dáte pouze za pohonné hmoty. Nejde pak o neefektivní investici, když člověk nevyužije auto dostatečně často?

O HoppyGo

Aplikace HoppyGo propojuje lidi, kteří by si rádi pronajali auto, s majiteli vozidel, která by jinak stála na parkovišti. Vybírat se dá z 2500 vozidel různých typů pro všechny příležitosti od stěhování po víkendový výlet. Všechna auta jsou pojištěna. Pro majitele vozů představuje pronájem auta vedlejší příjem a pokrytí nákladů na provoz. V roce 2022 se platforma HoppyGo zařadila do výběru top 5 nejrychleji rostoucích českých firem podle žebříčku Deloitte CE Fast 50.

Alternativou k vlastnictví vozidla jsou tak různé typy carsharingu, které nabízejí automobily jak k rychlému přesunu většinou ve velkých městech (tzv. minutový carsharing), tak k dlouhodobějšímu půjčování nebo sdílení. Příkladem a specifickou kombinací je P2P carsharingová platforma HoppyGo. Smysl dává i pro ty, kteří auto vlastní a málo využívají. Jejich auto může být v pohybu a ještě jim vydělávat. A ti, kteří vlastnit auto nechtějí, ale někdy jej potřebují, na platformě můžou nalézt vozidla pro různé typy životních situací. Carsharingové služby jsou jen jedním z různých typů sdílené mobility. Jejich cíle jsou ovšem stejné, zefektivnit dopravu, snížit náklady na ni a v neposlední řadě přispět k udržitelnému rozvoji sdílené ekonomiky a co nejvíc pomoci šetřit životní prostředí.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Peníze BrandInsight

Robin Švaříček

 Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-58
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Kdy vám může šéf zrušit dovolenou? I během ní. Tady jsou pravidla

2. 8. 2024 | Gabriel Pleska

Kdy vám může šéf zrušit dovolenou? I během ní. Tady jsou pravidla

Zaměstnavatel vám může zatrhnout dovolenou, kterou přitom předtím schválil. Může po vás dokonce chtít, abyste se z dovolené vrátili do práce. Když vás dokáže dohnat. A zaplatit to.

Vejtřaska, embéčko, Tatra, Avia. Jak se vyznáte v historii českých aut?

27. 7. 2024 | Gabriel Pleska

Vejtřaska, embéčko, Tatra, Avia. Jak se vyznáte v historii českých aut?

Vyzkoušejte si, jak znáte auta, která bychom dneska mohli označit označit za ikonická. I když sotva je něco míň vzdálenějšího ikoně než prdlavka Velorex.

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

24. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Čedok se stal hlavně pro starší a střední generace Čechů symbolem organizovaných zájezdů. Pojďme si připomenout historii nejstarší tuzemské cestovní kanceláře, která se začala psát... celý článek

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

22. 7. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné

Oblíbený benefit je dostupnější pro čím dál víc lidí. Teoreticky. Jenže salonky jsou rok od roku plnější, hlavně během dovolených. Provozovatelé salonkových sítí proto začali nabízet... celý článek

Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura

18. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura

Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo financí na základě sledování trhu rozhodlo, že pro taxi, u kterých zákazník zná cenu... celý článek

Partners Financial Services