Auto v exekuci být nemůže, ale majitel ano

PR článek | rubrika: FINEXPO | 13. 5. 2024
Stáčení tachometrů je známé, o jiných nástrahách kupující často nevědí. Jak si správně prověřit nejen vozidlo a jak vyhodnotit informace, které získáme, se ptáme Báry Minksové, ředitelky marketingu a komunikace společnosti Cebia, která prověřuje historii ojetých vozů už desítky let.
Auto v exekuci být nemůže, ale majitel ano
Bára Minksová, ředitelka marketingu a komunikace Cebia
Zdroj: Cebia

Komerční spolupráce

Prověřujete historii českých i zahraničních ojetých aut. Jak moc jsou tyto informace pro koupi vozu klíčové?

Jsou zcela zásadní. Každý, kdo si kupuje ojeté auto, by si měl před podpisem kupní smlouvy prověřit jeho historii. Každý by si měl položit otázku: Zajímá mě, jestli auto nenajelo ve skutečnosti více kilometrů, než ukazuje tachometr? Zajímá mě, zda auto nebylo v minulosti poškozené či havarované a k čemu případně došlo? Zajímá mě, jak je opravdu staré? Zajímá mě, odkud ve skutečnosti pochází? A takhle bychom mohli pokračovat. Stačí ale jedna kladná odpověď a pak je prověření historie auta nezbytné. Víte, čtyři z pěti inzerátů neposkytují veškeré informace nebo dokonce lžou.

Kupující by si tedy měli položit všechny tyto otázky…

Ano, samozřejmě. A také další: zda vozidlo není kradené, zda není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, zda nebylo provozováno jako taxi, zda skutečná výbava odpovídá výbavě uvedené v inzerci a tak dále. Toto všechno si mohou přes nás prověřit.

A všechno toto se dozví?

To záleží na konkrétním autě. Například máme auta, ke kterým jsou k dispozici desítky stavů kilometrů, ale pak jsou i taková, u nichž je stavů méně a existuje tzv. neověřené období. To znamená, že pokud je mezi stavy kilometrů několikaletá mezera, je třeba si přiznat, že nikdo neví, co se s tím autem v tu dobu dělo. Ale i to je velice důležitá informace.

Co v takovém případě dělat?

Buď si můžete najít jiné auto, které bude mít transparentnější historii, nebo si ho můžete ještě nechat zkontrolovat v nezávislém servisu, což mimochodem nikdy není na škodu, ale vyjde vás to na pár tisíc korun. Tam mohou podle určitých komponentů a jejich opotřebení odhadnout, zda najeté kilometry odpovídají stavu vozidla. Ale jistotu, že na to přijdou, nemáte.

Proč se o takovém autě nedá zjistit více?

Například mohlo být v zahraničí servisované v malém garážovém servisu. Ale například u havárií a poškození to, že nejsou informace, ještě neznamená, že je to špatně. Představte si, že mi zavolá klient a stěžuje si, že si koupil výpis z historie vozidla a nedozvěděl se o žádné havárii. A já se ho ptám, jak staré je auto, které si chce koupit. On na to, že tři roky. Tak se ho zeptám, jestli má podezření či nějaké informace, které by třeba jen naznačovaly, že auto bylo v minulosti poškozené či havarované. A on, že nemá. Tak se ho zeptám, zda podle něj nemůže být reálná varianta, že auto nebylo dosud poškozené či havarované. On na to, že samozřejmě ano, ale že mu vadí, že zaplatil za to, že se vlastně nic nedozvěděl. A přitom se dozvěděl, že k autu neexistují záznamy o poškození. To si pak říkáte, jestli by mu udělalo větší radost, kdyby se za těch pár stokorun dozvěděl, že auto, které si chtěl koupit, zažilo totální havárii.

Na co lidé při koupi ojetého auta kromě prověření historie zapomínají?

Na prověření majitele, od kterého auto kupují. Platí to zejména v případě, kdy je auto v komisním prodeji. To znamená, že ho prodává zprostředkovatel, nikoli majitel, například autobazar, ale auto je stále legálně ve vlastnictví například fyzické osoby. V těchto případech je to obzvláště důležité, protože se zde děje nejvíce podvodů. Prodejce za vozidlo neručí, je mu jedno, co prodá, protože v rámci reklamace se musíte obrátit na onoho majitele a prodejce je zcela mimo hru. Někteří lidé si myslí, že prověřením finančních závazků k autu to končí, ale vůči autu nemůže být vedeno exekuční řízení (auto může být pouze předmětem exekuce), zato vůči jeho majiteli ano. Prověřením finančních závazků vztahujících se k autu můžete jistit, zda není ve finančním leasingu či jako zástava ke spotřebitelskému úvěru. Ale exekuce na majitele ne.

Jak to lze zjistit?

Jednoduše si prověříte majitele, třeba přes nás. Jednoduše a online, za pár desítek korun. Pokud by bylo proti majiteli vedeno exekuční řízení, auto by mohlo být předmětem zabavení. V takovém případě by mohlo být bez náhrady zabaveno i novému majiteli. Škodu by pak měl kupující vymáhat na člověku, který je v exekuci. Asi je každému jasné, že z takového člověka by nic nedostal. Od člověka, proti kterému je vedeno exekuční řízení, nikdy nic nekupujte. On se vám bude snažit prodat všechno!

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Jednodenní dálniční známku zavede i Slovensko. Bude levnější než u nás

11. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Jednodenní dálniční známku zavede i Slovensko. Bude levnější než u nás

Slovensko od srpna zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 5,40 eura (136 korun). Její cenu stanovila vláda, která schválila prováděcí vyhlášku k zákonu o dálniční známce.... celý článek

Nový žebříček nejlepších letišť. Odkud se cestuje hladce?

11. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Nový žebříček nejlepších letišť. Odkud se cestuje hladce?

Dovolenková sezóna je tu a s ní i aktuální žebříček nejlepších letišť z celkem 69 zemí. Sestavuje ho společnost AirHelp, která se zaměřuje na vymáhání náhrad za zpožděné lety. Kdo se... celý článek

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

9. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

Sezóna dovolených je v plném proudu. Co dělat, když vám cestování znepříjemní problémy se zavazadly nebo rovnou s celým letem?

Ruzyně hlásí přetížení. Zavádí speciální linku pro zbloudilá zavazadla

2. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ

Ruzyně hlásí přetížení. Zavádí speciální linku pro zbloudilá zavazadla

Na pražském letišti už druhý den kolabuje výdej zavazadel. Lidé čekají v prostorách letiště i několik hodin. Problémy s chybějícími kufry ale hlásí i cestující, kteří z Prahy už odletěli. celý článek

Partners Financial Services