Množství finančních institucí dnes nabízí produkty s nálepkou „nejvýhodnější spoření“. Více opravdu výhodných nabídek však nalezneme nikoli u bankovních domů, ale u družstevních záložen a spořitelních družstev, jejichž popularita v současné době roste. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi bankou a těmito finančními institucemi, lidově nazvanými kampeličky?
Pro běžného střadatele je bezpochyby nejdůležitějším faktem, že u kampeliček má vklady ze zákona pojištěné stejně jako u bank, tedy do výše 100 000 eur. Novodobé kampeličky jsou také stejně jako banky regulovány Českou národní bankou, a proto obavy, pojící se s fungováním těchto institucí v minulosti, kdy bylo založení velmi liberální a řízení nekompetentní, již rozhodně není na místě. Na rozdíl od banky, pro kterou jste klientem, u záložny se stáváte přímo jejím členem. Založení členství je rychlé a jednoduché, většinou stačí jedna návštěva zvolené instituce a vložení členského poplatku. Zákazník se tak stává zároveň i podílníkem spořitelního družstva. Další postup při uzavírání produktů je pak obdobný jako v bankách. Na otázku, jaké další výhody poskytuje záložna oproti bankám, nám odpověděl Petr Jánský, předseda představenstva Metropolitního spořitelního družstva, jedné z největších a nejstabilnějších záložen na českém trhu.
„Tím nejzásadnějším, čím klienty oslovujeme, jsou samozřejmě samotné podmínky produktů.
Díky nízkým provozním nákladům nabízíme zcela výjimečné zhodnocení vkladů. U termínovaných vkladů se roční úroková sazba pohybuje od 3,3 do 4,8 %. Druhým naším oblíbeným produktem je Spořicí účet, který má charakter běžného účtu. Peníze má klient kdykoliv k dispozici a bez ohledu na výši částky se mu zúročují roční sazbou 2,8 %,“ uvádí pan Jánský. Dalším důvodem, proč sektor družstevních záložen zažívá v poslední době nebývalý růst, je přístup ke klientovi. Klienti velkých bank se většinou setkávají s formálním přístupem, který ne každému vyhovuje. „Ač se může zdát spojení ‚individuální přístup‘ jako klišé, je to něco, na co klademe obrovský důraz, individuální přístup zkrátka patří do základního kodexu, jež musí směrem k členovi uplatňovat všichni zaměstnanci MSD. Pozitivní zpětné vazby máme na rezervační systém, který klientovi poskytuje možnost využít svůj čas efektivně, bez čekání a ke své celkové spokojenosti,“ potvrzuje pan Jánský.
To, že klienti osobní přístup skutečně oceňují, potvrzuje i fakt, že například zmíněné Metropolitní spořitelní družstvo prochází tento rok výraznou expanzí. Jeho pobočky naleznete již v šesti krajských městech. Během listopadu se otevře nová pobočka v Ostravě a v blízké budoucnosti se plánuje pobočka v Liberci.
Možnou nevýhodou pro některé klienty může být menší počet produktů, které většinou záložny nabízejí. Na druhou stranu je jejich nabídka přehledná a srozumitelná i těm, kteří se ve světě financí neorientují. A jak je to s poplatky, za které bývají banky často kritizovány? „Kupříkladu naše spořitelní družstvo neúčtuje členům za využívání produktů žádné poplatky. Podmínkou využívání našich služeb je jen založení členství a zaplacení základního členského vkladu, který činí jednorázově sto korun,“ vysvětluje pan Jánský.
Sdílejte článek, než ho smažem