Už dva roky sídlí restaurátorská dílna Národního technického muzea v nevzhledné budově garáží v zadním traktu budovy v areálu na pražské Letné. Ještě pár měsíců potrvá, než bude hotova rekonstrukce dílen v suterénu hlavní budovy.
Pro návštěvníky tu dávají dohromady motocykly, motory letadel, jízdní kola i další exponáty. "Jen na autech jsme v poslední době dělat tady nemohli, prostě se sem nevejdou," vysvětluje mistr restaurátorské dílny Štěpán Brabenec.
Teď tu pracují na unikátním britském motocyklu Grindlay Peerless s motorem o zdvihovém objemu válců 980 cm3 z roku 1929. "Unikátní je především v tom, že ač byl v oficiálním katalogu českého dovozce značky, v oficiálním výrobním programu nikdy nebyl," vysvětluje Štěpán Brabenec.
Restaurátoři musí také utírat prach
Je to totiž takový mix z dílů této továrny. Například rám pochází ze závodního stroje. V Česku pak k němu nějaké šikovné ručičky přidělaly sajdkáru a řadu dalších dílů. Dojezdil už před desítkami let a do vlastnictví muzea se dostal v dosti zuboženém, i když v podstatě funkčním stavu. Jen nádrž bude nutné zhotovit novou.
Sdílejte článek, než ho smažem