Kdo vlastně rozhoduje o termínu dovolené? Zaměstnanec, jeho šéf, nebo oba po vzájemné dohodě? A kdy vám firma může dovolenou zrušit a odvolat vás z ní? Také letos jsme připravili praktický přehled současných pravidel. Nejde o žádné novinky, tyto základní zásady platí už od dob socialismu a jen s mírnými úpravami je převzal zákoník práce z roku 2006, prosazený tehdy ČSSD a KSČM.
Podle zákoníku platí základní pravidlo, že dobu čerpání dovolené určuje zaměstnavatel. Neznamená to ale, že by všichni zaměstnanci museli čekat, až si na ně firma vzpomene a nějaký termín jim vybere. V praxi je mnohem rozšířenější postup, že s návrhem na termín dovolené přichází sám zaměstnanec a firma mu jej pouze odsouhlasí. Nebo si zaměstnanci (případně odborová organizace nebo rada zaměstnanců) nejdříve zkusí mezi sebou dohodnout rozvrh čerpání dovolené, přičemž nadřízený pak už jen rozhodne případné
…
Sdílejte článek, než ho smažem