Praha - Olympiáda. Jedinečná příležitost, nebo past, ve které může ekonomika zůstat až desítky let? Spíše to druhé, shodují se ekonomové. Přesto se města nebo celé státy nadále trumfují v tom, kdo dostane příležitost příště, a následně padají do obřích dluhů.
Základním lákadlem je pro ně prestiž, tedy ukazatel, jehož hodnotu lze vyčíslit poměrně obtížně.
Můžeme sice třeba spočítat, kolik turistů posléze v pořadatelském městě přibylo, zároveň ovšem existují náklady obětované příležitosti. Nebýt olympiády, investoval by stát jinde, a možná by tak vzrostla životní úroveň místních občanů, kteří by následně více utráceli.
Podle studie "A Look at Olympic Costs" se navíc skutečný turistický úspěch dostavil pouze ve španělské Barceloně.
Nafouknuté rozpočty
Upustíme-li však od užitku z toho, že si „země splnila sen", případně se na krátkou dobu zlepšilo její mezinárodní
…
Sdílejte článek, než ho smažem