Už nechci platit spropitné

Spropitné komplikuje život hostům a dává mizernou zpětnou vazbu personálu i jeho vedení. Připojme se k zemím, kde obsluha dostává motivující mzdy automaticky.
Už nechci platit spropitné

Jak bezkontaktní platební terminály pronikají i do studentských podniků, ve kterých pořád trávím nejvíc času, měl bych jeden návrh: pošleme konečně spropitné do historie.

Nikdy to nebyla praktická záležitost. Po obědě místo dezertu test všeobecných studijních předpokladů: útratu vynásobit a výsledek zaokrouhlit s ohledem na to, co má člověk zrovna v kapse a jak na to půjde vrátit.

S kartou, která má placení přece usnadnit, je to teď paradoxně ještě komplikovanější: drtivá většina lidí u kasy automaticky zadává Spropitné ne, a když namítnu, že jsem ho chtěl nechat, řeknou si obvykle o diškreci bokem v hotovosti. Dokud běžně neplatíte přes tisícovku, znamená to udržovat si zásobu jinak nepotřebných mincí a pravidelně absolvovat nepříliš důstojný rituál jejich předávání.

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Jazykový koutek

Dýško, nebo díško?

Kdybychom sledovali a měli pak pořád na vědomí, kde se slovo dýško vlastně vzalo, psali bychom ho s měkkým i. Je to totiž zkrácená diškrece, kterou možná znáte z filmů pro pamětníky. A pokud vám slovo diškrece nápadně připomíná diskrétnost, jste – aspoň podle některých jazykovědců – na správné stopě. Skutečně prý hosté obsluze platili za diskrétnost. Za to, že se nikdo nedozví, o čem se mluvilo u stolu, kdo spal na něm a kdo pod ním, kdo si nedůstojně potřísnil kazajku a komu seděla na klíně slečna Kitty.

Na papíře motivace, v realitě diskriminace

Ústřední argument pro existenci spropitného zní: motivuje obsluhu poskytovat co nejlepší servis. Teoreticky. Jak je to v praxi?

Sociální psycholog Michael Lynn publikoval v posledních deseti letech v odborných časopisech 37 vlastních výzkumů nebo metaanalýz jiných prací o ekonomice spropitného. Na otázku, jestli spropitné pomáhá „přitáhnout a udržet lepší pracovníky“ do sektoru služeb ve stejnojmenné loňské práci odpovídá takto: „Z průzkumu mezi několika stovkami amerických číšníků a číšnic vyplývá, že jejich ochota usilovat o spropitné i samotná výše spropitného souvisí s jejich chováním k zákazníkům a výdrží v zaměstnání přinejlepším velmi volně. Provozovatelé restaurací můžou upustit od spropitného beze strachu, že se tím sníží kvalita personálu na place.“

Starší Lynnův výzkum částečně potvrzuje závěr jiných autorů, že vyšší spropitné bývá často vědomou nebo nevědomou odměnou spíš za krásu než bezprostřední snahu dobře obsloužit hosty: blondýnky dostávají vyšší spropitné než brunety a tak dále.

Anketa

Útrata je Kč 192, v kapse pětistovka. Kolik zaplatíte?

Abychom byli fér, v zatím poslední studii ten samý autor spočítal, že americkým restauracím, které najely na systém bez spropitného, v průměru lehce padá zákaznické hodnocení na Yelpu, zvlášť když účtují automatickou přirážku a nerozptylují mzdové náklady v cenách. I tak ale 14 z 34 porovnávaných podniků hodnotili zákazníci líp v režimu bez spropitného. Taky lze namítnout, že americký gastrobyznys stojí na spropitném větší měrou než ten český (v USA se doporučuje dávat 15–20 procent, u nás obvykle 10 procent) a pro plnohodnotné zaplacení personálu je tam tedy nutné zdražit víc.

A jak připomíná sám Lynn – v řadě zemí jsou navzdory problematické americké zkušenosti náklady na personál automaticky započítané do účtu bez zjevného dopadu na zákaznickou spokojenost. Nebo je obsluha ve Švýcarsku, Itálii, Belgii nebo Skandinávii plošně neochotnější než v Česku?

Zpětná vazba, která nepomáhá

Efektivitu dýšek jako motivátoru můžeme zpochybnit nejen empiricky, ale i čistě logicky. Výše spropitného má přece jako zpětná vazba mizernou hodnotu. Často kasíruje někdo jiný, než kdo obsluhuje. Když jde host pod deset procent nebo si nechá vrátit do koruny, není automaticky jasné, jaký a jestli vůbec měl problém, nebo jestli je jen žgrt. V mnoha podnicích se spropitné rozpočítává mezi lidi na place i v kuchyni. A vůbec, pokud je spropitné tak úžasně motivující, proč se nechává jen v některých službách, proč nenosit v kapse drobné pro pozorné průvodčí? Hodnotit a odměňovat práci personálu je přece obvykle úkol manažerů, ne zákazníků.

Je to paradox: stále víc podniků vysvětluje vyšší ceny tím, že mají lokální anebo fairtradové suroviny, že servírují vejce šťastných slepic a maso šťastných krav. Zatím jsem nenarazil na žádný, kde by nad bar na tabuli napsali křídou: platíme svoje lidi dobře, spropitné neřešte, nic nepočítejte, prostě pípněte kartou a běžte, jako kdekoliv jinde. Dočkám se?

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+128
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 35 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 5. 2018 6:06, Vodovod

Spropitné ? Pokud jsem dobře , včas obsloužena ,jídlo je kvalitní jsem ochotna nechat spropitné - i když jsem důchodce. Proč bych měla někomu nechat spropitné, když čekám na obsluhu 15 minut, řízek nejde pokousat , polévka je studená ... tak to určitě . Spropitné ? Dostávají snad někde jinde - než v hospodách a restauracích - spropitné ? Tam , kde jsem pracovala , by se to bylo možné považovat za úplatek. Zaměstnanci restaurací , kaváren atp. pracují tak , jako jiní lidé . Mají dostat od zaměstnavatele dostačující mzdu . Spropitné mně připadá jako přežitek.

+59
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 3. 2019 12:46, Alda

Spropitné, je nedílnou součástí mzdy číšníka v ČR. Žádný rstauratér az na několik výjimek nebude platit mzdu personálu tak aby nebyli zaměstnanci závislý na tupech. Češi dávají tragické spropitné a jsou v tomto ohledu neoblibení mezi personálem. Misto zrušení (pro me osobně je pisatel hlupák, že toto navrhuje) by bylo lepší najet na automatických 15% spropitného z účtu a pak si to číšník i velmi rád zdaní. Jsem přes 24 let v evropské gastronomii, Praha, Berlin, Munich, Vídeň, Miláno..

-34
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (35 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Inflace je zpátky v cíli. Překvapivě klesla na dvě procenta

10. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Inflace je zpátky v cíli. Překvapivě klesla na dvě procenta

Meziroční inflace v červnu zpomalila na dvě procenta, přitom v květnu spotřebitelské ceny rostly o 2,6 procenta. Nová čísla zveřejnil Český statistický úřad.

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

Air Bank vrátí procento z plateb v cizině. Někomu i dvě

27. 6. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Air Bank vrátí procento z plateb v cizině. Někomu i dvě

Air Bank i letošních letních prázdninách vrátí klientům až dvě procenta z plateb kartou v cizině. Akce startuje dnes, tedy 27. června, a potrvá do 30. září. 

ČNB dál snižuje sazby. Základní úrok klesl o půl bodu

27. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ

ČNB dál snižuje sazby. Základní úrok klesl o půl bodu

Bankovní rada České národní banky na svém dnešním jednání rozhodla o snížení úrokových sazeb o dalšího 0,5 procentního bodu na 4,75 procenta počínaje 28. červnem. Je to nejníže od dubna... celý článek

V bance musí radit lidé, všechno ostatní digitalizujeme

25. 6. 2024 | Jan Záluský

V bance musí radit lidé, všechno ostatní digitalizujeme

„Aby digitalizace bankovnictví uspěla, musíme vědět, pro koho ji děláme. S klienty věci často konzultujeme a ověřujeme,“ říká František Ježek, člen představenstva a ředitel korporátního... celý článek

Partners Financial Services