Praha - "Některým firmám rozhodně prospělo, že poznaly dobu, v níž jediným cílem bylo přežít," říká Jitka Tejnorová, někdejší personální ředitelka skupiny PPF, dnes partnerka poradenské společnosti DMC. "Zaměstnavatelé se v čase růstu předháněli v tom, co lidem nabídnou, a požadavky rostly a rostly. Od hrnečků jsme se dostali k foťákům, pak k lázním a kdo ví, kde by to skončilo. Bylo to nesmyslné."
A.cz: Takže krize přinesla do vztahu zaměstnanec - zaměstnavatel větší étos?
Určitě. Krize naučila firmy loajalitě a ozdravila je. Ale ta zkušenost je oboustranná. Lidé si více váží své práce a jsou si vědomi, že firma se o ně postarala. Zaměstnavatel si váží lidí, kteří mu v těžké době pomohli. Mám jednoho klienta, jehož zaměstnanci odsouhlasili snížení mezd po dobu krize, aby se nemuselo tolik propouštět. To je velmi speciální a neobvyklý případ. Zaměstnavatel si toho váží a zaměstnanci jsou teď více součástí firemní rodiny.
A.cz: Slyšel jsem o případech, kdy stres, zaviněný krizí, zaměstnance tak paralyzoval, že výkonnost naopak výrazně klesla.
Sdílejte článek, než ho smažem