Až po sedmi letech dostala zmíněná žena, daňová poradkyně z Liberce, do rukou rozhodnutí soudu, aby zaplatila přes 15 tisíc korun. Aniž tušila, oč jde.
Její údiv se zvýšil poté, co zjistila v katastru nemovitostí, že na základě vydaného exekučního příkazu jí byly obstaveny všechny nemovitosti v celkové hodnotě kolem devíti milionů korun.
To vše kvůli tomu, že v roce 2004 nezaplatila kvůli reklamaci jedinou fakturu za telefonní účet společnosti Český mobil (nyní Vodafone). O tom, že dluh stále existuje, že ho Český telekomunikační úřad uznal a že soud nařídil, aby žena zaplatila několikanásobně vyšší částku, přitom podnikatelka roky nevěděla. Žádné ze zmíněných rozhodnutí totiž nedostala.
Marné hledání úřadu
Zastání našla na poslední chvíli u Ústavního soudu. Soudci kvůli jasnému porušení práv ženy rozhodli o zrušení všech rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu, na základě kterých byla žena odsouzena. Stát jí musí navíc poslat přes pět tisíc korun za právníka.
Vleklost případu, který začal sporem o zaplacení 697 korun a skončil až u Ústavního soudu, má jednoduchou příčinu. Tou je liknavost nebo neschopnost úředníků podnikatelku najít a včas jí oznámit, že dluží stokoruny a umožnit jí se bránit.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) totiž dluh podnikatelky vůči Vodafonu uznal už v roce 2008, rozhodnutí jí ale nedokázal doručit. Žena byla označena za osobu neznámého pobytu, a úřad jí tak přidělil opatrovnici – svou zaměstnankyni, která se měla o práva ženy starat.
Přitom nebylo nic snadnější než ženu najít. Změnila v roce 2005 adresu, ta nová byla evidována například u Komory daňových poradců ve veřejně přístupném rejstříku. „A změnu sídla jsem oznámila telefonní společnosti datovou zprávou se zaručeným elektronickým podpisem,“ uvedla žena ve stížnosti Ústavnímu soudu.
Celý článek si přečtete na Akutálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem