Finanční gramotnost v Česku příliš dobrá není. V loňském průzkumu agentury STEM, který si objednalo ministerstvo financí, ohodnotili respondenti svou schopnost porozumět finančním produktům a osobním financím průměrnou známkou 3,04. Zhruba 25 procent dotazovaných si při investované částce 3000 korun nezvolilo možnost dát přednost 15procentnímu ročnímu výnosu před částkou 300 korun.
Do hry se proto vložilo ministerstvo financí a další hráči na finančním trhu. Ministerstvo financí a Česká bankovní asociace (ČBA) se například dohodly na rozdělení kompetencí. „Ministerstvo schválilo strategii systému finančního vzdělávání na základních a středních školách. Vzdělávání ostatních přenechalo České bankovní asociaci,“ tvrdí Milan Šimáček, náměstek ministra financí. ČBA se tak stala koordinátorem i mecenášem nového projektu, internetových stránek www.financnivzdelavani.cz, které poskytují základní informace o finančním sektoru.
„Pro nás je důležité, aby byl spotřebitel vzdělaný. Pak se stává lepším partnerem. A vzdělaný spotřebitel si také bude půjčovat tak, aby mohl splácet. Informovaný klient také užívá více produktů,“ vysvětluje Jiří Kunert, prezident České bankovní asociace, motivy, proč se ČBA na projektu podílí. „Vzdělanější obyvatelstvo umožňuje centrální bance lépe provádět měnovou politiku a působit na její cíle,“ myslí si Miroslav Singer, viceguvernér ČNB.
„ Finanční vzdělání je klíčovým prvkem v ochraně spotřebitele na finančním trhu,“ píše se ve strategii finančního vzdělávání v Česku, spotřebitel se tak stává rovnocennějším partnerem finančním institucím. Se vzděláváním dětí a mladých lidí státu pomáhá GE Money Bank, která v roce 2007 testovala na druhém stupni základních škol projekt „Rozumíme penězům“. Tento projekt zkoumá Výzkumný ústav pedagogický, zda je jeho styl učení – škola hrou – vhodný pro vzdělávání žáků na základních školách.
Druhá linie vzdělávání obyvatelstva se naplnila spuštěním informačního serveru www.financnivzdelavani.cz, na němž se podílí několik dalších asociací různých finančních institucí. Tyto stránky nemají komerční ráz. „Jediná komerce na nich je odkaz na stránky jednotlivých asociací, které se projektu účastní, ČNB či ministerstva financí,“ uvádí Jan Mráz, koordinátor projektu. V tomto směru se tvůrci řídili radou Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, která doporučuje nezaměňovat vzdělávání a reklamní sdělení. Obsah na těchto stránkách by měl sloužit lidem, kteří chtějí získat základní orientaci ve finančních záležitostech, pochopit základní terminologii, porozumět finančním produktům či se seznámit s finančním plánováním. „Celým obsahem by se jako červená nit měla táhnout upozornění varující před rizikem u jednotlivých typů produktů,“ říká Věra Svobodová, koordinátora projektu. Před dalším vývojem stránek si hodlá ČBA dát chvíli pauzu, aby zjistila, jak projekt funguje.
Zajímavostí je, že pokud si někdo splete adresu a napíše místo slova vzdělávaní pouze vzdělání, dostane se na stránky GE Money Bank do sekce s názvem spotřebitelské produkty. „Máme více než 100 různých domén pro případ budoucí potřeby,“ vysvětluje Roman Frkous z GE Money Bank.
Mohou tyto iniciativy ovlivnit vzdělání populace, nebo jsou lidé příliš líní a vzdělávat se nechtějí?
Sdílejte článek, než ho smažem