Jak poznat dobrého finančního poradce, který navrhne dobrý finanční plán? Zase tak složité to není. Hlavní rozdíl mezi dobrým a špatným finančním plánem není v použitých produktech. Ani v tom, jestli poradce doporučí tu nebo onu stavební spořitelnu, nebo jestli navrhne fond peněžního trhu od jedné investiční společnosti, nebo od jiné investiční společnosti. Hlavní rozdíl spočívá v tom, jestli poradcovy návrhy skutečně respektují přání a potřeby klienta.
Dobří finanční poradci se
klienta ptají, co si přeje a zároveň ho také poslouchají.
Pak vytvoří řešení podle jeho instrukcí. Zdá se to jako banalita, ale je to tak. Ti špatní postupují asi tímto způsobem:
-
Zeptají se, co si klient přeje, ale moc ho nevnímají.
-
Čekají na příležitost, kdy nabídnout předem připravené řešení.
-
Jakmile se dostanou ke slovu, začínají nabízet pojistky a penze, aniž by je klient chtěl.
Výsledek z pera takového poradce může vypadat třeba takto: klient chtěl řešit bydlení, našetřit peníze na vybavení bytu a časem koupit auto. Poradce mu poradil, aby uzavřel životní pojištění, protože se to hodí, a že si má uzavřít penzijní připojištění, protože se mu hodí v důchodu. O řešení jeho cílů nebývá ani řeči.
Špatný poradce se často neobtěžuje ani s počítáním. Klient řekne, jaké jsou jeho příjmy a výdaje. Poradce však ihned vytáhne z aktovky předpřipravené řešení. Nejčastěji 1000 Kč na životní pojištění a 1500 Kč na penzijní připojištění. A že klient může dávat stranou třeba přes 10 000 Kč měsíčně? Toho si jaksi nepovšimne. To ukázaly i testy finančních poradců, které uskutečnil server Peníze.cz.
Z toho plyne následující rada. Špatného poradce poznáte tak, že ať řeknete, co řeknete, dostanete vždy stejné řešení. Dejte si proto pozor, jestli poradce řeší to, co s ním řešit chcete. Jestli poradce bere v úvahu vaše cíle, může finanční plán dávat smysl. Jestli vám poradce doporučí produkty s tím, že se jednou mohou hodit a že to doporučuje většině svých klientů, raději se s ním rychle rozlučte.
Autor je lektor a analytik společnosti KFP
Jaké máte zkušenosti s finančními poradci? Jsou spíše dobré, nebo špatné?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 2. 2008 16:58, Jarmila
Já vidím problém jinde, a to v nenažranosti finančních ústavů, jejich neochotě mít dobré finanční poradce, protože lépe se prodává nevědoucím za použití systému MLM a skutečnosti, kdy finanční ústavy jsou pod ochranářskou politikou států a vlád, protože jim půjčují na jejich dobrodružství. V situaci, kdy případné ztráty někdo zatáhne, nejlépe daňový poplatník" se můžete stavět na hlavu, protože z pojišťoven přímo čiší snaha prodat komukoliv cokoliv, i kdyby dotyčný ležel v posledním tažení na smrtelné posteli. Pokud po kultivaci prodeje nepůjdou samy finanční ústavy, bude všechno marné.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
13. 2. 2008 9:39, Petr Syrový
Při hodnocení finančních plánů jsem vycházel z testů, které probíhaly na serveru www.penize.cz v minulosti. Mnoho výkonů si nemohlo říkat "finanční plán", protože finančně se neplánovalo, protože poradce klienta nevmínal. Největší trhlina byla opravdu v tom, že klient chtěl bydlení, proradce nabídl nejdříve pojistku. Klient chtěl vybavení bytu cca za 3 roky, poradce doporučil penzijko. Klient mohl spořit 10 000 měsíčně, ale poradce si toho nevšiml. Klient měl 300 000 Kč na termínovaném vkladu, poradce se o tom v plánu ani nezmínil.
A že se nedá "služba" reklamovat je ještě horší. Kdo ví, jestli se dá dohledat poradce, který službu poskytl. Případně jestli se toho aktivně ujme firma.
Možná námět pro redakci peněz: Co kdyby si testovací klient chtěl udělat "aktualizaci plánu"?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.