Lidem, kteří se kvůli dopadům koronaviru dohodnou na odkladu splátek s bankou, telekomunikačním operátorem či dodavatelem energie, nehrozí zápis do negativních registrů sdružení Solus. Informoval o tom tajemník sdružení Jan Stopka.
Podobně se už v pátek vyjádřily pro web Peníze.cz také některé banky. Případný zápis by totiž lidem znemožnil nebo přinejmenším zkomplikoval možnost získat v blízké době další úvěr.
„Klienti, jimž bude přiznán odklad splátek, protože jejich schopnost splácet byla omezena v důsledku pandemie koronaviru, nebudou v registrech dlužníků uvedeni jako takzvaní delikventní klienti. Jejich možnost žádat o další úvěr tak nebude nijak dotčena,“ potvrzuje třeba mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
U jiných bank to se zápisem může být komplikovanější. „V rámci České bankovní asociace stále probíhají diskuze o tom, jak postup bank v této věci ujednotit. Bude-li přijato nějaké řešení, budeme o tom informovat. Do té doby se v této věci musí klienti obrátit na svou banku, která jim úvěr poskytla,“ řekla ve čtvrtek mluvčí asociace Monika Petrásková.
Se sdružením Solus spolupracuje kolem 60 společností – vedle bank, operátorů či energetických firem to jsou i nebankovní poskytovatelé úvěrů nebo třeba stavební spořitelny. Ke konci loňského roku mělo v tomto registru závazek po splatnosti u 6,4 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % ke konci roku 2018).
„Členové sdružení Solus vždy mají zájem aktivně se svými klienty řešit případné potíže s úhradou závazků, které vyplývají z uzavřených smluv. S ohledem na aktuální situaci přicházejí s dalšími vstřícnými návrhy. Je však nezbytné, aby klienti své věřitele o případných finančních problémech včas informovali,“ připomíná Stopka obecné pravidlo, aby případné potíže s úhradou závazků řešili klienti aktivně a včas.
Kvůli riziku epidemie a současným omezením by lidé měli dát přednost elektronické komunikaci s bankou, případně volat na zákaznickou linku. „Vyhněte se osobní návštěvě poboček, pokud to není nezbytně nutné,“ říká Stopka.
Lidé by podle něj neměli žádat o odklad plateb, pokud to skutečně není nutné s ohledem na jejich finanční situaci. „Nastavení změněných parametrů u jednotlivých smluv je na straně věřitelů časově náročné, procesy s tím spojené nelze dostatečně automatizovat a vždy do procesu musí vstoupit lidský faktor. Pokud odklad plateb skutečně nepotřebujete, nedělejte si „splátkové prázdniny“ – zabíráte kapacitu pracovníků na straně věřitelů těm, kteří odklad skutečně potřebují,“ dodává jednatel sdružení Solus.
Sdílejte článek, než ho smažem