Mnoho z nás často řeší problém jak s malou hotovostí naplnit dlouhodobé životní potřeby. Různé úvěrové společnosti (Multiservis, Cetelem, Home Credit a další) se nás pokoušejí přesvědčit, že s nimi to není žádný problém. Rozhodli jsme se vyzkoušet, jak snadná je realita s nákupem na dluh. Náš redaktor navštívil počátkem prosince několik pražských obchodů, když si po konzultaci s prodávajícím vybral konkrétní zboží, dotázal se na možnost nákupu na úvěr. Testovali jsme, jak jsou pracovníci k takovému zákazníkovi vstřícní, jakých informací se mu dostane a jestli je nákup na splátky opravdu tak jednoduchý, jak je inzerováno.
Kdo hledá, najde
Téměř ve všech obchodech se o mne dobře postarali, žádný prodávající mě neodbyl. Po žádosti o nákup na splátky mě většinou poslal k pracovníkovi, který se mnou všechny nezbytné formality vyřídil. Ten mi poskytl většinu potřebných informací a výpočtů - stalo se to v obchodech Saco v ulici Na Poříčí, v Tescu a v Datartu na Národní třídě (podrobné informace o tom, jak si vedly jednotlivé prodejny najdete na konci článku). Jinde jsem byl odkazován dál. Například v Kotvě jsem musel hledat, v kterém rohu prodejny sedí pracovník, jež mi může vypočítat splátky. Nejhorší přístup jsem zažil v Krone, kde byly informace naprosto nedostačující, měl jsem pocit, že jejich cílem je odradit všechny klienty uvažující o nákupu na úvěr.
Tužku a papír s sebou
Pracovníci mající na starost nákupy na úvěr jsou většinou kvalifikovaní a své oblasti rozumějí. V odpovědi na konkrétní dotaz je však klient zahlcen tolika čísly, že se v nich může snadno ztratit. Pokud jsem chtěl z prodejny odejít s přesnou informací o velikosti splátek a navýšení, musel jsem si je sám zapsat. Pouze výjimečně (například Datart Megastore), je přehledně vytiskli na počítači. Pokud má klient s sebou potvrzení o výši příjmu a další potřebné doklady (občanský průkaz, další doklad totožnosti, složenka s platbou SIPO, nebo jiný dokument potvrzující vaše bydliště), může být žádost o úvěr vyřízena během několika minut. Prodavač odešle údaje o zákazníkovi do centrály úvěrové společnosti a obratem se dozví, zda úvěr je či není přidělen. Při kladném výsledku vyplní kupující s prodejcem smlouvu a může si zboží rovnou odvést. V případě zamítnutí se vysvětlení proč nedočká – společnosti je nesdělují.
Na úroky se raději neptejte
Než se rozhodnete pro nákup na splátky je dobré si na chvíli sednout a trošku si osvěžit znalosti matematiky. Ač se to nezdá (a z reklam to také vidět není) dosahují efektivní úrokové sazby společností nabízejících splátkový prodej často i více než třiceti pěti procent ročně. Zdá se vám to hodně? Položte si otázku, jestli věc skutečně potřebujete, nebo jestli nelze získat peníze levněji někde jinde.
Obchodníci nedělají rozdíl mezi zákazníkem platícím hotově a zákazníkem kupujícím na úvěr. U sledovaných obchodů jsou však velké rozdíly v kvalitě a informovanosti obsluhy o nabídce splátkových firem. Pokud opravdu uvažujete o financování svých nákupů spotřebitelským úvěrem, pak si určitě základní informace o nich zjistěte ještě před návštěvou obchodu.
Koupili jste si již něco na splátky? Byli na vás v obchodě hodní? Doporučili byste tento způsob financování svým známým? Myslíte, že úrokové sazby úvěrových společností jsou v mezích slušnosti? Podělte se o své názory s ostatními.
Saco, Na Poříčí
Předmět: hi-fi věž za 9 990 korun.
Nabídka: Cetelem, Home Credit, Multiservis, Karta Aura (Cetelem).
+ Obsluha vysoce kvalifikovaná, odborný přístup. Stánek jednoduše dostupný, ochotní pracovníci. Doporučena akce 1/10 ceny hned, zbytek v deseti splátkách od Cetelemu.
- Splátky i navýšení počítány pomocí kalkulačky a tabulek od splátkových společností – výsledky sepsali na papír.
Kotva – Proton, Náměstí republiky
Předmět: video za 13 995 korun.
Nabídka: HP invest, EU kredit.
+ Stánek v prodejně, výpočet prováděn na počítači.
- Obsluha nedostatečná. Pracovník u stánku výpočty neprovádí, musíte se vydat na druhý konec prodejny. Obchod jsem navštívil okolo poledne, podle slov jednoho z prodejců jsem měl štěstí, oprávněný pracovník prý většinou v době oběda nebývá k sehnání. Vypočtené splátky si klient musí sám zapsat, výsledky dostane pro HP invest s dovětkem, že u EU kreditu je to prakticky to samé. Nedostalo se mi obecného přehledu a po hlubším dotazu jsem byl zahlcen čísly, ve kterých se nezasvěcený lehce ztratí. Nevýhodou je také malá nabídka prakticky neznámých firem.
Datart Megastore, Národní třída
Předmět: pračka za 14 990 korun.
Nabídka: Home Credit, Cetelem
+ Odpovědný pracovník měl práci, ale rychle se uvolnil a ochotně se mi věnoval. Výpočty prováděl pro obě společnosti a vytiskl je na počítači. Jako jediný se zmínil o procesu schavování žádosti o úvěr a o možnosti odkladu rozhodnutí.
- Obsluha nedostatečně informovaná, poskytuje málo informací čtených navíc před zákazníkem z manuálu. Stánek na konci prodejny. Doporučen Home Credit, jehož nabídka se po vypočtení od Cetelemu zas až tak moc nelišila (o 72 korun při dvouleté době splácení).
Tesco, Národní třída
Předmět: mobilní telefon za 16 699 korun.
Nabídka: OK karta (Multiservis)
+ Velmi ochotný pracovník – rád zopakoval údaje, které jsem odposlechl u předešlého zákazníka. Výpočty prováděny na počítači.
- Obsluha ze začátku nejevila zájem. Po dotazu na splátkový prodej jsem byl poslán "za roh". Klient nemá možnost volby mezi společnostmi, výsledky výpočtů si musí sám zapsat.
Krone, Václavské náměstí
Předmět: tiskárna za 9 690 korun.
Nabídka: Cetelem, Home Credit.
+ Doporučena akce 1/10 od Cetelemu, v případě delšího splácení pak Home Credit. Výpočet splátek prováděn na počítači, výsledek vytištěn.
- Obsluha nedokázala podat podrobnější informace o tiskárně nad rámec popisného štítku. Prodavač nepodal sám žádné informace, dokázal pouze odpovídat. Po odeslání stránky do tisku se klientovi dále nevěnoval a vůbec se nestaral, že tiskárna netiskne. Teprve po urgenci se omluvil a vytiskl požadované údaje.
Na článku spolupracoval Petr Vykoukal
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
11. 2. 2001 22:15, cs-defence
Nelze nikým pohrdat za jeho neinformovanost, ovšem dotyčný pak za ni platí. Pokud jste zavedeným klientem banky, která chce skutečně svým klientům poskytnout kompletní finanční servis, není důvod, proč si brát leasing. Ano, leasingové společnosti půjčují mnohdy i těm, kteří mají u bank problémy, ale to riziko jim platí ten zbytek ukázněných a neinformovaných klientů. Více marketingu, více PENÍZE.CZ......!
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.