Kromě pořízení vlastních bankomatů stojí banky provoz sítě další náklady - například servis, dotace hotovosti do bankomatů, telekomunikační poplatky nebo pojištění. Každý výběr musí projít autorizací ve společnosti MUZO, což stojí banku přibližně deset korun za transakci. To neplatí pro Českou spořitelnu, která autorizace provádí ve vlastním centru.
Za výběry klientů jiných bankovních domů si banka vlastnící bankomat účtuje podle mezibankovních smluv servisní poplatek (tzv. interchange fee) dvacet korun.
Jiná je situace, kdy si z bankomatu České spořitelny vybírá klient jiné banky. Klientova banka zaplatí dvacetikorunu za transakci a dále za autorizaci platby zmíněných deset korun.
V České republice existují vedle sebe tři bankomatové sítě. Největší z nich (asi 920 bankomatů) spravuje Česká spořitelna, necelých 700 bankomatů je napojeno na společnost MUZO, která sdružuje ostatní banky. Nejmenší síť 63 bankomatů patří společnosti Euronet, která stojí tak trochu stranou, protože není přímo napojena ani na spořitelnu ani na MUZO a všechny transakce putují k autorizaci přes mezinárodní centra Visa, Europay nebo AmEx.
Pokud do tohoto schématu zahrneme plánované zvýšení mezibankovního poplatku na čtyřicet korun plus půl procenta z vybírané částky, dostaneme se při výběru tisícikoruny na přibližně pětapadesát korun včetně autorizace. V případě, že se banky nedohodnou na nové smlouvě a výběry budou účtovány podle mezinárodních sazeb (kolem sedmapadesáti korun), mezibankovní náklady mohou vyšplhat až téměř k sedmdesáti korunám.
Proč vyšší poplatky?
Spořitelna uvádí, že vzhledem k plánovaným investicím do její sítě je stávající výše poplatku neúnosná. Podle slov ředitele úseku informačních technologií České spořitelny Miroslava Vágnera se průměrné náklady včetně amortizace bankomatu přepočtené na jednu transakci v současnosti pohybují okolo čtyřiceti korun. Tato částka odpovídá evropské úrovni nákladů; spořitelna tak vlastně doposud dotovala výběry 'cizích' klientů. Podle odhadu Peněz.CZ rozdíl mezi inkasovanými poplatky za výběry a náklady dosáhl za rok 2000 více než 300 milionů korun.
Country manager Euronetu Ian M. Bird potvrdil, že tlak na zvýšení mezibankovního poplatku v České republice existuje již delší dobu, ale až v posledních týdnech nabral na intenzitě. Veřejnost tak vidí první výsledky jednání.
Náklady na provoz bankomatů | |
| provoz sítě | autorizace | náklady celkem (dnes) | po zvýšení servisního poplatku na 40,- Kč | při účtování mezinárodních poplatků |
klient banky mimo ČS vybírá... | |
z bankomatu jeho banky | vlastní náklady | 10,- Kč | 10,- Kč + provoz sítě | beze změny | beze změny |
z bankomatu jiné banky | 20,- Kč | hradí banka vlastnící bankomat | 20,- Kč | 40,- Kč | 51,- resp. 57,- Kč |
z bankomatu ČS | 20,- Kč | 10,- Kč | 30,- Kč | 50,- Kč | 61,- resp. 67,- Kč |
klient ČS vybírá... | |
z bankomatu ČS | vlastní náklady | vlastní náklady | cca 40,- Kč | beze změny | beze změny |
z bankomatu jiné banky | 20,- Kč | vlastní náklady | 20,- Kč + vlastní náklady na autorizaci | 40,- Kč + vlastní náklady na autorizaci | 51,- resp. 57,- Kč + vlastní náklady na autorizaci |
Jsou ale náklady na bankomaty opravdu tak vysoké? Česká spořitelna tvrdí, že ano. Jedním z důvodů je i fakt, že umísťuje své bankomaty i do malých měst, ve kterých nedochází k tolika výběrům (pouze několik tisíc za měsíc) a náklady přepočtené na transakci jsou daleko vyšší, než například u bankomatu na Můstku v centru Prahy, kde je měsíčně provedeno třicet až pětatřicet tisíc výběrů.
Varianty k jednání
První možností je shoda na nové lokální smlouvě - například na čtyřiceti korunách za transakci. Pak by se náklady na výběr z vlastního bankomatu neměnily, při výběru z cizího bankomatu by se zvýšily o dvacetikorunu.
Druhou variantou je, že k dohodě nedojde a bude se platit mezinárodní poplatek 51, resp. 57 korun. Pak se výběry z bankomatu konkurenční banky prodraží až téměř o čtyřicet korun. Vlastní výběry zůstanou nedotčeny.
Třetí řešení navazuje na druhé: spořitelna se nedohodne s ostatními bankami, vzájemně si obě strany budou účtovat mezinárodní poplatky - avšak mezi ostatními bankami bude uzavřena nová dohoda o nižších poplatcích. V tomto případě se zvýší náklady při využívání spořitelní sítě klienty ostatních bank a naopak. Samozřejmě existují i další varianty, vše záleží na tom, jak budou probíhat jednání.
Odnese to klient?
Poplatek, který si platí banky mezi sebou je jedna věc, ale částka, kterou nakonec strhnou klientovi, je věc druhá. Odrazí se zvýšené náklady v sazebnících? Všechna tisková oddělení bank zatím mlčí. "Jednání stále probíhají, dopředu není možné nic sdělit," byla nejčastější odpověď. Pavel Hejzlar z tiskového oddělení ČSOB k tomu dodal: "Klient je pro nás prioritou. Pokud by ale přesto mělo dojít ke zvýšení poplatků pro klienty, bylo by to až po určité přechodné době."
Při pohledu do sazebníků velkých bank zjistíme, že s rozdílným poplatkem za výběr z vlastní či cizí sítě se můžeme setkat pouze u Raiffeisenbank (rozdíl dvě koruny) a u IPB v případě karet Visa Electron, která si účtuje desetikorunu oproti výběru zdarma z vlastních bankomatů. Většina bank tedy výběry svých klientů z cizích bankomatů dotuje.
Otázkou je, jak se tato jejich ochota změní po zvýšení mezibankovních poplatků. Žádná banka mimo České spořitelny nedisponuje dostatečně velkou sítí, aby si mohla dovolit výrazně znevýhodnit výběry z ostatních sítí. Proto se dá očekávat, že banky budou dále výběry z části dotovat a poplatek klientům zvýší maximálně o nárůst mezibankovních servisních poplatků.
Jinak tomu bude v České spořitelně. Ta od svých klientů již dnes za výběr z bankomatu jiné banky žádá dvacet korun plus půl procenta z částky - tedy vlastně o půl procenta vybírané částky více, než je mezibankovní servisní poplatek. Přenáší tak své náklady na klienta. Z toho se dá usoudit, že případné zvýšení z dvaceti na čtyřicet korun pravděpodobně zase z větší části "odnese" klient. Česká spořitelna si jistě uvědomuje, že její síť je dostatečně velká a hustá (bankomaty se umísťují do měst už od několika tisíc obyvatel) a tak si může dovolit nedotovat - a tím značně znevýhodnit -, výběry z cizích sítí.
Co vy si myslíte o problému zdražení mezibankovních poplatků? Je nutné, nebo zbytečné? Bojíte se, že vám banky v budoucnu naúčtují rovněž vyšší cenu za využití bankomatů? Napište nám své názory.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 4. 2001 9:47, PetrV
Vtip je v tom, že je více než pravděpodobné, že se se vyšší náklady pro banku odrazí v poplatcích účtovaných klientům. Nejde o to, jestli banky mají či nemají platit, nechceme jim mluvit do jejich "řemesla", ale spíš pochopit, o co jim jde.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
12. 5. 2001 16:28
OK - děkuji za upresnění. Ale princip (karty už během monopolu) mylný nebyl.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (49 komentářů) příspěvků.