Ještě do konce května bude fungovat vedle dvoukolejné distribuční sítě produktů Československé obchodní banky i dvojí bankovní kód – 5100 pro účty divize Investiční a Poštovní banka a 0300 pro účty "staré" ČSOB. Pro spojení obou částí banky je ale nutné tento kód sjednotit. Od pondělí 28. května 2001 proto zaniká IPB jako samostatná adresa pro směrování bezhotovostních plateb a její identifikace - kód 5100 - se ruší. Všechny příkazy k úhradě a inkasa týkající se účtů jak ČSOB, tak i její divize IPB, budou směřovat na společný kód 0300.
Od příštího týdne budou všechny příchozí platby automaticky přesměrovány v clearingovém centru České národní banky na správný bankovní kód. Tento převodový můstek bude fungovat přibližně rok. Poté definitivně skončí používání starého kódu - veškeré platby na účty 5100 budou vráceny clearingovým centrem ČNB jako nedoručitelné.
V tu chvíli by ale mohl nastat problém pro asi tři milióny klientů bank, kteří mají zřízený trvalý příkaz k převodu či inkasu peněz na účet s kódem 5100. Proto ČSOB zahájila jednání s ostatními bankami a dalšími institucemi na zajištění automatické změny bankovního kódu všech trvalých příkazů. Dohody byly uzavřeny s většinou českých bank, dále například s poštou, správou sociálního a důchodového zabezpečení nebo ministerstvem financí. Obdobné aranžmá chce ČSOB dohodnout i s dalšími firmami, například s mobilním operátory pro platby účtů za telefon. Klienti by se tak o změnu ve svých trvalých příkazech vůbec starat nemuseli – vše by za ně zařídila jejich banka.
Ukončení používání kódu 5100 není ale jediným viditelným krokem ke spojení obou částí banky. Druhou výraznou změnou, která souvisí se zaváděním nového systému Profile v ČSOB, bude v druhém pololetí tohoto roku přečíslování asi dvou set tisíc účtů drobných klientů a menších podniků. "Nepůjde o nárazovou změnu, přečíslování bude probíhat v několika vlnách. Klienti budou o všem včas a detailně informováni," vysvětluje Pavel Hejzlar z firemní komunikace ČSOB. Opět bude zaveden převodní můstek mezi starými a novými čísly účtů. Fungovat by měl podle Hejzlara neomezeně dlouho, protože jde o vnitřní aplikaci ČSOB a ta není limitována externími faktory (na rozdíl od problému s kódem banky, jehož dobu používání stanovuje ČNB). Pokud tedy přijde platba na staré číslo účtu, systém automaticky zajistí její přesměrování na číslo nové a nedojde tedy k vrácení transakce jako nedoručené. Klienti tak nemusí mít obavu, že jim jejich peníze na účet nedorazí.
V průběhu června zahájí banka rozsáhlou informační kampaň, ve které svým klientům vysvětlí, jak budou změny čísel účtů probíhat. Díky převodovým můstkům by nemuseli klienti tolik trpět. K tomu Pavel Hejzlar dodává: "Při integraci dvou bankovních systémů do jednoho se bohužel nemůžeme vyhnout určitému nepohodlí klientů. Dáváme přednost velké změně najednou před nikdy nekončícími drobnými změnami, které by klienty zatěžovaly daleko více. V konečném důsledku budou provedené změny pro klienty pozitivní."
Představuje pro vás změna směrového kódu či samotného čísla účtu zásadní komplikaci? Napište nám svůj názor.
Sdílejte článek, než ho smažem