Šetřete síly

Šetřete síly
Počasí na výlety jako dělané. Co takhle vyrazit na kolo? Ale kam, když v okolí padesáti kilometrů už znáte každý kámen? Chtělo by to nějakou změnu. Třeba vyjížďku po krásách jižních Čech nebo projet Jeseníky. Ale jak tam dostat kolo a nepřivodit si infarkt?

Kdo má kondičku a je tak trochu blázen, dojede do cíle na kole, ať je to padesát, sto nebo dvě stě kilometrů. Svátečním cyklistům, kteří se nechtějí uhnat dříve než překročí hranice okresu, nezbude nic jiného, než prostudovat jízdní řády vlaků, autobusů případně nastartovat auto.

Vy a kolo vlakem

Nechte své nohy před náročným výletem odpočívat a sedněte na vlak. Počítejte však s tím, že je třeba být na nádraží aspoň půl hodiny před odjezdem vlaku. Koupíte si jízdenku, vyplníte doklad o stavu kola a odevzdáte ho spolu s kolem u "Příjmu spěšnin" a dál už se nemusíte o nic starat. Kolo bude v cílové stanici ve stejnou dobu jako vy. Nemusíte mít obavy, že byste o něj přišli, v příloze Zavazadlového lístku je uvedeno výrobní číslo kola a přesný popis včetně stupně poškození a doplňků. V případě poškození nebo ztráty České dráhy hradí škody do patnácti tisíc korun. A to vše za čtyřicet korun, nejedete-li dál než padesát kilometrů, padesát korun do sta kilometrů nebo šedesát korun nad sto kilometrů.

Pokud se přece jenom bojíte, že by se s vaším kolem zacházelo nešetrně, mají pro vás České dráhy "Pojízdnou úschovnu" s odbavením přímo u vlaku. Navíc nemusíte být na nádraží dlouho předem a ještě k tomu ušetříte, platí se třicet korun za kolo a brašnu bez ohledu na vzdálenost.

Pojízdnou úschovnu je možno využívat od 10. června do 30. září 2001 na těchto tratích:
Praha – České Budějovice
České Budějovice – Volary – Nové Údolí
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Břeclav – Brno – Praha – Františkovy Lázně
Brno – Jeseník
Pardubice – Liberec
Hradec Králové – Jičín – Turnov
Chomutov – Vejprty
…a zpět

Nechcete-li kolo v žádném případě pustit z dohledu, nezbývá, než najít vlak označený symbolem jízdního kola. V takovém vlaku jsou zařazeny vozy s upravenými prostory pro přepravování kol, do jednoho vagónu se jich vejde deset. Kolo můžete mít u sebe celou dobu také v osobních a spěšných vlacích, v jednom vagónu můžete přepravovat jedno kolo.

Pokud chcete kolo přepravit, ale nemůžete jet stejným vlakem, nechte si ho poslat jako spěšninu. Počítejte s tím, že na delší vzdálenosti nebo frekventovaných tratích trvá přeprava déle než jeden den. Na druhou stranu je výhodné, že s kolem nemusí nikdo jet a je možno jej poslat i jiné osobě. Za přípatek deset korun České dráhy telefonicky informují, že kolo dorazilo do cílové stanice. Do sta kilometrů zaplatíte čtyřicet korun, což je levnější než kdybyste s kolem jeli. Naopak mnohem dražší je poslání kola na delší vzdálenosti, z Ostravy do Prahy to stojí o něco více než sto korun.

A co autobus?

Co dělat, když k cíli vlak nejede a na kole je to pořád ještě daleko? Nabízí se možnost dojet autobusem. Na řidiče se už z dálky usmívejte, dělejte psí oči nebo se tvařte unaveně. Kola se totiž autobusem přepravovat nesmí, aspoň to tvrdí autobusové společnosti. Řidič může přimhouřit oko, záleží hlavně na tom, jestli je v autobuse místo. Když se vám povede řidiče přesvědčit, za přepravu kola zaplatíte jako za zavazadlo. Dálkovými linkami své kolo nesvezete, řidiči bývají neoblomní.

Nevejde se do kufru? Dejte ho na střechu

Jestliže máte auto s velkým kufrem, ale kolo tam stejně nevejde, můžete si pomoci speciálním nosičem kol. Ten zabudujete přímo do kufru a jízdní kola po odmontování kol upevníte za vidlici. Takto přepravíte dvě, po dokoupení adaptéru za sedm set korun až čtyři kola. Za samotný nosič zaplatíte necelé tři tisíce.

Pro vás, kteří nemáte na kola v kufru místo, nezbývá nic jiného, než dát kola na střechu. Kupte si nosič a namontujte ho na zahrádku. Nosič má seřiditelný držák na rám a pneumatiky a lze do něj upevnit kola jakýchkoli rozměrů. Po prvním nastavení už je všechno jednoduché a rychlé. K dostání jsou i nosiče, které lze zamknout. Cena jednoho se pohybuje od tří set do tří tisíc, zahrádku lze pořídit za dva tisíce. Není to zrovna levná záležitost. O nosičích si přečtěte více tady.

Jako nejjednodušší, nejlevnější a možná taky nejspolehlivější se jeví vlak. Není to tak drahé, ani komplikované jako shánění a výběr toho správného nosiče a navíc neriskujete, že natrefíte na nerudného řidiče a budete šlapat celou trasu na kole.

Berete si letos na dovolenou kolo? Jedete na něm nebo ho svěříte Českým dráhám? Budete přemlouvat řidiče autobusu nebo si koupíte nosič? Podělte se s námi o své zážitky s přepravou jízdních kol.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Nejlepší podílový fond letos vydělal 26 %. Žebříčky za pololetí

15. 7. 2024 | Petr Kučera

Nejlepší podílový fond letos vydělal 26 %. Žebříčky za pololetí

Průměrnému českému investorovi do podílových fondů se během prvního pololetí letošního roku zhodnotily vklady o 5,67 %. Ukazuje to Index českého investora CII750 sestavovaný analytiky... celý článek

Bitcoin: doporučuje Trump i Rusko. A ETF kupují ve velkém. Týden v kryptu

13. 7. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin: doporučuje Trump i Rusko. A ETF kupují ve velkém. Týden v kryptu

Bitcoin šel dolů a bitcoinová ETF si pro něj dolů sáhla a nakupovala za levno. Německo už prodalo tři čtvrtiny pirátských bitcoinů. Zakladatel Samourai Wallet je na kauci venku z vazby... celý článek

Vytahal z bitcoinmatu mince za milion. Bitcoin se propadá. Týden v kryptu

6. 7. 2024 | Tomáš Krause

Vytahal z bitcoinmatu mince za milion. Bitcoin se propadá. Týden v kryptu

Bitcoin je skoro 20 tisíc dolarů pod březnovým rekordem. Což netěší muže, který v Praze dostal z bitcoinmatu bez placení bitcoiny za milion, za devět set tisíc, za osm set… V USA se... celý článek

Podílovým fondům se daří. Evropské akcie ale dostaly tvrdou ránu

5. 7. 2024 | Martin Mašát

Podílovým fondům se daří. Evropské akcie ale dostaly tvrdou ránu

Centrální banky snižují sazby, inflace nezlobí a informační technologie dělají zázraky. Investoři jsou tedy plni optimismu a ženou ceny akcií nahoru. Jen evropské akcie zažily výprask.... celý článek

Originalita nestačí, umělci musí přelstít čas, říká kurátorka

1. 7. 2024 | Petr Fischer

Originalita nestačí, umělci musí přelstít čas, říká kurátorka

„Chceme sběratelům představit současné umění v širším kontextu, protože u nás není sbírání tohoto typu umění tak hluboce zakořeněné jako v západním světě,“ říká Eva Vele, kurátorka... celý článek

Partners Financial Services