O penzijní připojištění se již nějakým způsobem dozvědělo 85 procent Čechů. To je na produkt představený před šesti lety úctyhodný výsledek, který by mohl nasvědčovat i tomu, že postoj řadových občanů k jejich zajištění ve stáří se začíná měnit. Možné ale je, že hlavní motivací je získat něco od státu ve formě státního příspěvku na penzijní připojištění.
Informace o penzijním připojištění získala většina z dotázaných nejčastěji z letáků penzijních fondů (uvedlo 53 procent respondentů), televizních reklam (52 procent) a od prodejců (52 procent). Asi nejaktivnější v propagaci je Vojenský otevřený penzijní fond. V průzkumu spontání znalosti (bez nápovědy) jednotlivých penzijních fondů se umístil na prvním místě, jako první ho uvedlo 31 procent respondentů, ještě před rokem však bylo toto číslo o deset procent větší. Výsledky dalších fondů můžete najít v následující tabulce.
Nejznámější penzijní fondy |
Pořadí |
Jméno společnosti |
Spontánní znalost* v % |
srpen 2000 |
červenec 2001 |
1 |
Vojenský otevřený penzijní fond (profil, názory) |
43 |
31 |
2 |
Českomoravský penzijní fond (profil, názory) |
16 |
17 |
3 |
Penzijní fond Komerční banky (profil, názory) |
21 |
15 |
4 |
Penzijní fond České pojišťovny (profil, názory) |
9 |
15 |
5 |
Spořitelní penzijní fond (profil, názory) |
15 |
13 |
* spontánní znalost - společnost, která se respondentovi vybaví bez nápovědy |
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum |
K zajímavým výsledkům dospěl průzkum v otázce významu loňské novely zákona o penzijním připojištění pro zájemce o tento produkt. Ačkoliv jim bylo vysvětleno, že díky změně legislativy získají vyšší státní příspěvek a možnost daňového odpočtu, shledalo tuto skutečnost významnou pouhých 19 procent respondentů, naopak pro 59 procent z nich není novela zákona při rozhodování o uzavření smlouvy o penzijním připojištění důležitá. Tato skutečnost by mohla naznačovat, že občané se více starají o své zabezpečení ve stáří a parametry produktů, které k tomuto účelu použijí pro ně nejsou až tak důležité.
Spořitelní fond by získal nejvíce smluv
Mezi zájemci o penzijní připojištění vedl s deseti procenty velice těsně Spořitelní penzijní fond (nyní Penzijní fond České spořitelny), následovaný Vojenským otevřeným s devíti procenty. Ten zaznamenal meziročně dosti vysoký propad, neboť ještě loni by si jej jako "svého koně" vybralo 22 procent zájemců o penzijní připojištění. Vysvětlením pro tento propad může být především rostoucí marketingová aktivita konkurence.
Zájem o penzijní fondy mezi potenciálními klienty |
Pořadí |
Jméno společnosti |
Procento respondentů, které má zájem o příslušný penzijní fond |
srpen 2000 |
červenec 2001 |
1 |
Spořitelní penzijní fond (profil, názory) |
7 |
10 |
2 |
Vojenský otevřený penzijní fond (profil, názory) |
21 |
9 |
3 |
Penzijní fond České pojišťovny (profil, názory) |
3 |
6 |
4 |
Penzijní fond Komerční banky (profil, názory) |
3 |
6 |
5 |
Českomoravský penzijní fond (profil, názory) |
6 |
6 |
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum |
Každému čtvrtému přispívá zaměstnavatel
O využívání penzijního připojištění jako motivačního nástroje pro zaměstnavatele svědčí další z čísel průzkumu - 22 procentům dotázaných přispívá zaměstnanavatel na účet u penzijního fondu. V porovnání s minulým rokem jde o nárůst o celých šest procent.
Podle údajů Asociace Penzijních fondů mělo ke konci loňského roku penzijní připojištění téměř čtyřicet procent Čechů v produktivním věku. Toto číslo spolu s údaji výše citovaného průzkumu ukazují na změnu postoje řadových občanů kteří se ještě před lety spoléhali výhradně na stát. Změna je to, zvláště pro mladší věkové skupiny příjemná. Zabezpečení našich rodičů tak totiž nebude jen nás, ale i na nich samotných.
Máte už smlouvu o penzijním připojištění? Který fond jste si vybrali? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.
Sdílejte článek, než ho smažem