V květnu vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 284/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti. Podstatným na této novele je fakt, že dříve se vztahoval jen na finanční instituce a nyní je hodně široce stanoveno, kdo je povinnou osobou podle tohoto zákona (§1a, odst. 7).
Nově je, kromě realitních kanceláří, obchodníků s pohledávkami, notářů, daňových poradců, auditorů, účetních atd., dle §1a, odst. 7, písm. g) povinnou osobou také: "právnická nebo fyzická osoba oprávněná ke zprostředkování spoření, peněžních úvěrů nebo půjček anebo ke zprostředkovatelské činnosti směřující k uzavření pojistné nebo zajišťovací smlouvy."
Co z toho vyplývá ?
Především spousta administrativních povinností, ze kterých vyjímám namátkou:
-
povinnost identifikovat (kontrolou občanského průkazu či jiného dokladu – udělat kopii nebo výpis údajů) účastníka obchodu nad 15 000 euro, nebo 1 000 euro za rok u životního pojištění nebo 2 500 euro u jednorázového pojištění či dodatečného vkladu,
-
uchovávat doklady (kopie či výpisy) o identifikaci nejméně 10 let po skončení obchodu,
-
při dalších obchodech s klientem kontrolovat platnost a úplnost identifikační údajů a zaznamenávat změny,
- vypracovat písemně systém vnitřních zásad, postupy vnitřní
komunikace a kontroly - do konce října!
-
u právnických osob určit konkrétného zaměstnance k oznamování podezřelých obchodů na MF a ke styku s ministerstvem (pokud to není statutární orgán),
-
zajistit nejméně 1x za rok školení zaměstnanců a osob, které se mohou dostat do styku s podezřelými obchody.
A když to nesplním ?
To bych snad ani nezkoušel. Pokuty jsou přímo drakonické – pro fyzické osoby do 2 miliony, při opakovaném porušení zákona do 10 milionů, pro právnické do 10 milionů a při opakovaném porušení do 50 milionů. Tečkou na závěr je možnost ministerstva předložit podnět k odnětí oprávnění k podnikatelské činnosti, pokud je zákon porušován dlouhodobě nebo opakovaně. Oprávnění ke kontrole byla navíc výrazně rozšířena na další orgány, mimo jiné i na Úřad státního dozoru nad pojišťovnictvím a penzijním připojištěním.
Co tedy s tím ?
Zákon už nezměníme, navíc vychází ze Směrnice EU 2001/97/ES o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz. Nezbývá než se přizpůsobit – a to docela rychle! To znamená zejména pro větší firmy investovat nemalý čas a peníze k zavedení systému sběru a archivace dokladů, vypracování vnitřní směrnice a školení zaměstnanců či spolupracovníků. Čili zvýšení nákladů na provoz firmy bez jakéhokoliv potencionálního přínosu! Požadavek na povinnou odbornou kvalifikaci zprostředkovatelů pojištění (viz např. články Zprostředkovatelé pojištění pozor, přichází Zákon! a Klientům pojišťoven zvoní na lepší časy) může znamenat zvýšení kvality práce, a vést tak k větší spokojenosti klientů. Jak přínosná je ale pro klienta tato úprava? Požadavkem na kopii občanky klienty jen naštveme…
Co vaše firma, už připravujete směrnici a školení? Nebo jste o tom ještě neslyšeli?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 8. 2004 12:47, Petr Šafránek
Pan Kolda se tváří, jako že všude byl a všechno zná a teď právě prokázal, že o uzavírání finančních produktů neví vůbec nic! Zprostředkovatel nepodepisuje s klientem pojistnou smlouvu, ale pouze návrh. Ten je následně doručen pojistiteli a pokud je jím shledán v pořádku, je akceptován formou vydání pojistky, která je za pojistitele podepsána k tomu oprávněnými osobami dle obchodního rejstříku. A na přepážkách finančních domů to probíhá úplně stejně - ani otamtud (vyjma cestovního pojištění) neodcházíte s pojistnou smlouvou. Tvrzení mistra Koldy o potenciální neplatnosti smlouvy podepsané přes zprostředkovatele ukazuje na základní neznalosti pana mistra Koldy....
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 9. 2004 11:18, Martin
Obávám se, že chyby se právě dopouštíte Vy. To, zda se podepisuje návrh, nebo je již na místě uzavřena smlouva záleží na formulaci návrhu. Ujišťuji vás, že více pojišťoven používá způsob druhý - naráz je podán návrh a ten přijat klientem, "čímž je smlouva uzavřena", abych citoval právní formulaci. Princip schvalování návrhu v pojišťovně používá např. ING, uzavření na místě např. Česká pojišťovna.
Nevím tedy, kdo si ještě nepřečetl ustanovení občanského zákoníku (nejenom část o pojištění, ale i obecné části), nebo nového zákona o pojistné smlouvě !! Vždy je bezpečnější pochybovat o svých vlastních znalostech.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.