Počet funkcionalit a služeb
Víc než 180 sledovaných parametrů jsme rozdělili do 26 oblastí, zaměřených na správu běžného účtu (včetně plateb a platební karty) a zároveň na další finanční produkty, které lze sjednat či spravovat prostřednictvím mobilní aplikace. Jde například o nastavení trvalého příkazu, blokaci platební karty, ale také třeba sjednání půjčky a možnost změnit výši její splátky přímo v aplikaci.
Jak to dopadlo? Nejlepší tři aplikace podle počtu nabízených funkcí a služeb (víc než sto) na trhu nabízejí Moneta, Air Bank a Komerční banka. Naopak nejhůře dopadly aplikace Hello bank, Sberbank a UniCredit Bank, které nabízejí méně než 70 funkcionalit. Průměrná aplikace nabízí 86 funkcionalit, ukázala analýza.
V případě ČSOB hodnotila únorová analýza původní verzi mobilní aplikace nazvanou ČSOB Smartbanking. Letos v květnu banka spustila novou aplikaci nazvanou ČSOB Smart – k ní tato analýza zatím nepřihlíží.
Počet funkcionalit (stav k únoru 2021) | Banka |
100 a více | Moneta Money Bank |
Air Bank |
Komerční banka |
81 až 99 | Raiffeisenbank |
mBank |
Equa bank |
Česká spořitelna |
Banka Creditas |
do 80 | ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking) |
Fio banka |
UniCredit Bank |
Sberbank |
Hello bank |
Poznámka webu Peníze.cz: Dvě retailové banky zatím neumožňují ovládání účtu přes mobilní aplikaci. Trinity Bank ji nemá vůbec, Expobank ji spustila pouze pro potvrzování plateb kartou a jejich nastavení.
Klientská přívětivost
Uživatelskou oblíbenost ukazuje hodnocení klientů v Google Play u každé mobilní aplikace – hvězdičky jsme přepočítali na procenta.
Nejlépe hodnocené bankovní aplikace podle uživatelů mají Air Bank, ČSOB a Moneta Money bank – shodně s 96 %. Těsně za nimi s 94 % se umístily aplikace od České spořitelny, Equa bank a Raiffeisenbank.
Naopak nejslabšími jsou podle uživatelů aplikace od Hello bank (66 %), Sberbank (70 %) a Banky Creditas (76 %).
Klientská přívětivost mobilní aplikace (stav v únoru 2021) | Banka |
více než 90 % | Air Bank |
ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking) |
Moneta Money Bank |
Česká spořitelna |
Equa bank |
Raiffeisenbank |
mBank |
71 % - 90 % | Fio banka |
Komerční banka |
UniCredit Bank |
60 % až 70 % | Banka Creditas |
Sberbank |
Hello bank |
Jak jste spokojeni vy? Jednotlivé mobilní aplikace můžete ohodnotit na webu Finparáda, který provozuje společnost Scott & Rose, autor analýzy.
Uživatelská dostupnost základních funkcí
Hodnotili jsme, jak je daná aplikace uživatelsky dostupná při ovládání základních funkcionalit. Nejedná se o subjektivní názor analytiků či uživatelů aplikace. Hodnocení vychází z měření dvou faktorů: počtu kliků a času k nalezení či nastavení funkce. Uživatelská dostupnost jsme vypočítali jako kombinaci těchto dvou faktorů a následně převedli na procenta.
Z pohledu dostupnosti základních funkcionalit je nejlepší aplikace od UniCredit Bank, která dosáhla hodnoty 96 %. Další banky skočily s větším odstupem: Fio banka (74 %), Komerční banka (64 %) a Raiffeisenbank (63 %).
„Trochu jsme se obávali, že nejlepší uživatelskou dostupnost budou mít ty mobilní aplikace, které mají nejméně funkcionalit a aplikace s více parametry či službami na tom budou hůře. Tento předpoklad se však nepotvrdil, neboť i aplikace s více jak stovkou parametrů dosáhly dobrých výsledků v počtu kliků a času u základních funkcionalit,“ říká Michal Mošnička, šéf analytické společnosti Scott & Rose.
Překvapením podle něj může být aplikace Air Bank, která skončila pod průměrem co do počtu kliků i času k nalezení základních funkcí. Slabších hodnot rovněž dosahují Sberbank, mBank a ČSOB.
Analytici se zaměřili i na „krizové scénáře“. Sledovali, jak náročné je nastavení určitých funkcí, které klient potřebuje provést rychle a intuitivně. Například při ztrátě či krádeži dokladů i s platební kartou nebo při podezření na zneužití platební karty by měl klient reagovat velmi rychle. Potřebuje si ji ve spěchu ve svém mobilním bankovnictví zablokovat či uzamknout.
„Všechny banky, kromě Sberbank, tuto možnost nabízejí. Ve většině mobilních aplikací dočasně zablokujete svou platební kartu pomocí čtyř kliknutí, a to za pět až šest sekund. Jen na tři kliky (tři až pět sekund) zablokujete kartu v aplikaci Creditas, Monety a UniCredit,“ přibližuje Veronika Křivská, analytička společnosti Scott & Rose. Naopak v aplikaci Air Bank, ČSOB (Smartbanking) a mBank je nutné vykonat pět kliknutí, které trvají šest až osm sekund.
Uživatelská dostupnost základních funkcionalit | Banka |
70 % až 100 % | UniCredit Bank |
Fio banka |
46 % až 69 % | Komerční banka |
Raiffeisenbank |
Hello bank |
Moneta Money Bank |
Equa bank |
Banka Creditas |
Česká spořitelna |
do 45 % | ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking) |
mBank |
Sberbank |
Air Bank |
Komplexnost mobilních aplikací
Tato část porovnání se zaměřila na možnost zakládat finanční produkty v aplikaci online (běžný účet, půjčky, investice, pojištění, penze, stavební spoření či vkladové produkty). Průměrná aplikace na trhu nabízí možnost sjednat tři produkty.
Vítězem se stala Smart Banka od Monety, která umožňuje klientům sjednat nejvíce produktů zcela online. Obstojně dopadly i Česká spořitelna, mBank a Raiffeisenbank. Naopak žádný nebo pouze jeden produkt lze sjednat v aplikaci od Sberbank, Fio banky, UniCredit Bank nebo Hello bank.
Komplexnost mobilní aplikace | Banka |
5 až 7 | Moneta Money Bank |
Česká spořitelna |
Raiffeisenbank |
mBank |
2 až 4 | ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking) |
Air Bank |
Komerční banka |
Equa bank |
Banka Creditas |
0 až 1 | Hello bank |
UniCredit Bank |
Fio banka |
Sberbank |
Pokrok v počtu funkcionalit a služeb
Nejvíce funkcionalit oproti předchozímu roku přidala Sberbank. Přesto její aplikace – co do celkového počtu funkcí – zůstává na chvostu žebříčku.
Aplikaci výrazněji vylepšily také Fio banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank. Banky v průměru přidaly do aplikací 16 nových funkcí.
Poznámka webu Peníze.cz: Nižší počet nově přidaných funkcí během posledního roku automaticky neznamená, že aplikace zaostává za konkurencí. V některých případech může jít o banky, jejichž aplikace už před rokem nabízely mnohem více funkcí než konkurenční produkty.
Počet nových funkcionalit | Banka |
30 a více | Sberbank |
Fio banka |
10 až 21 | Česká spořitelna |
Raiffeisenbank |
UniCredit Bank |
Banka Creditas |
Moneta Money Bank |
Air Bank |
do 10 | Equa bank |
Hello bank |
Komerční banka |
mBank |
ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking) |
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
12. 7. 2021 12:36, Kamil
Opravdu si analytici myslí, že čím víc funkcí a produktů, tím lepší? Mě nejvíc zajímá uživatelská přehlednost, spolehlivost atd. Radši dobře fungující základní služby (převody, karty) než desítky zbytečností, které na mobilu nepotřebuju (případně si je zařídím v IB).
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
12. 7. 2021 10:31, Petr
Mate sice vsechny banky, ale psat jste se dosud nenaucil. Doporucuji otevrit ucebnici cestiny!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.