Jak jste se dostal k tomu, že jste začal řešit problematiku reklamací ve smlouvách s developery a stavebními společnostmi?
Dlouhou dobu jsem byl zaměstnaný v oblasti provozu a správy nemovitostí. Posledních osm let jsem pracoval pro velkého developera, kde jsem měl na starosti i agendu reklamací. Časem se na mě začali obracet kamarádi a známí se závadami u nemovitostí, které si koupili. Začal jsem jim radit, jak postupovat vůči dodavatelům a jak přistupovat k reklamacím.
Kdy jste si ale řekl, že by bylo možné v této sféře podnikat?
Když jsem viděl, jak velké množství lidí má s těmito věcmi problémy a jak špatně jsou ve smlouvách reklamace ošetřeny, tak mi došlo, že bych mohl založit firmu, která by klientům pomáhala řešit reklamační spory. Začal jsem spolupracovat se specialisty a odborníky, jako jsou soudní znalci, autorizovaní inženýři a akreditované laboratoře. Postupem času jsem se přestal zabývat provozem nemovitostí a věnuji se pouze této oblasti.
Jaké služby nabízíte?
Představte si situaci, kdy jde zákazník převzít byt, který si koupil u nějakého developera. Klient má hypotéku, kupní smlouva je dávno podepsána a na řadu přichází fyzické převzetí. Prodejce ho přivede do nového bytu a člověk je většinou nadšen. Vidí, jak je vše krásně vymalované, čisté, nové a jako laik má pocit, že je všechno v pořádku. Podepíše tedy předávací protokol a dá příkaz k úhradě. Tím pro něj často začínají nepříjemné peripetie.
Takže si lidé při přebírání nemovitostí důležité věci správně nekontrolují?
Praxe nám ukázala, že lidé potřebují pomoc právě ve chvíli, kdy nemovitost přebírají. V ten okamžik totiž mají ještě šanci na nápravu závad. Při převzetí bytu noví vlastníci některé věci vůbec nezkoumají. Neprohlédnou si okna, ale třeba ani skutečné rozměry objektu. Nedávno jsme řešili případ, kdy byla plocha bytu o osm metrů čtverečních menší, než bylo uvedeno ve smlouvě.
Jak konkrétně takovým zákazníkům pomůže vaše firma?
Při předávání bytu nebo domu přijedou naši odborníci, kteří si celou nemovitost důkladně projdou. Všechny vady a nedostatky důkladně popíší, nafotí a zaznamenají do protokolu. Kontrolujeme úplně vše, kde by se později mohla objevit závada. Když zákazník například přebírá byt mimo topnou sezonu, tak si nemůže vyzkoušet funkčnost topení. My ale poznáme, zda je správně nainstalované.
Takže vaši lidé zkontrolují nemovitost, a pokud se objeví technické nedostatky, tak je sepíšou...
My nejenom zjistíme a popíšeme závady, v případě sporů také dodáváme autorizované znalecké posudky a technické zprávy, aby bylo vše maximálně doloženo. Pokud klient chce, tak celý proces reklamace dotáhneme do konce. Nabízíme ale i poradenství při podepisování smlouvy. Pokud v ní totiž bude vše správně popsáno, podstatně se snižuje riziko případného nezdaru při reklamaci.
Pomáháte tedy i se sestavením samotné smlouvy?
Samotné sestavení smlouvy neprovádíme. Jen doporučujeme, co by v ní mělo být obsaženo z hlediska případných reklamací. Když se člověk podívá na běžné smlouvy, tak je v nich často uvedeno, že se reklamace uplatňují na určité internetové adrese. To je zásadní chyba. Reklamace nemailujte ani netelefonujte. Všechno nafoťte, sepište a pošlete doporučeně na adresu, která je uvedena ve smlouvě. Kdyby došlo k následnému soudnímu sporu, tak to, že člověk psal mail nebo volal, nemá žádnou hodnotu.
V čem dělají klienti developerů a stavebních firem největší chyby?
Aby byl zákazník chráněn nebo abychom mu aspoň mohli pomoci, je nutné nepodepsat nedostatečnou smlouvu. Když se podíváte na smlouvy velkých developerů, zjistíte, že jsou to unifikované smlouvy, které v otázce reklamací v podstatě nic neřeší. V obecných podmínkách je sice napsáno, že vám případné vady do určité doby odstraní, realita je většinou úplně jiná. Jako kupující byste měli dbát na to, že ve smlouvě bude přesně řečeno, jakým způsobem má být oprava plynoucí z reklamace provedena a v jakých lhůtách. Uvedené by měly být i sankce, které budou následovat, když developer nedodrží tuto část smlouvy.
Jak často dochází k tomu, že smlouva je sepsána příliš obecně a chybí v ní podstatné věci, které by kupujícímu pomohly při případné reklamaci?
Jde o 95 % všech smluv. Stačí se podívat na smlouvy, které mají všichni developeři vystavené na internetu. Podstatné věci z hlediska reklamací v nich zkrátka nejsou.
Co v takovýchto případech klientům navrhujete?
Vždy doporučujeme, aby byl ve smlouvě přesně popsán způsob případné reklamace. Když vám opravují nějaké závady, všechno se spravuje silikonem a akryláty. Že se závada odstraní jenom na chvíli, je nezajímá. Zní to směšně, ale vážně to tak funguje. Člověk pak podepíše dokument, že závadu odstranili, a je po všem. My chceme, aby ve smlouvě bylo přímo uvedeno, jakým způsobem bude závada odstraněna, popřípadě navrhneme použité materiály. Oni sice mohou zvolit něco jiného, ale už vidí, že proti sobě mají někoho, kdo tomu rozumí.
Takže ani opravy v rámci reklamací nebývají provedeny kvalitně?
Firmy se z toho často snaží vyklouznout za co nejnižší peníze. Sice kývnou na nápravu, ale pak ji nechtějí provádět důkladně, protože je to nákladné.
Jaké nedostatky ještě smlouvy mívají?
Několikrát jsem se setkal s tím, že ve smlouvě bylo vyjmenováno, na co se záruka nevztahuje. To nelze. Kdo to podepíše, je s prominutím hlupák. Záruka musí být na všechno, výjimka může být třeba u elektromotorů, ale na všechno ostatní musí platit normální záruka. Nejde něco vynechat.
Bývá spíše problém s většími developery nebo naopak s menšími firmami?
Řekl bych, že se ty problémy odlišují. U menších firem je potíž především v tom, že se bavíte přímo s majitelem a tlačíte ho k tomu, aby ze své kapsy vytáhl peníze na nápravu špatně odvedené práce. Většinou je to tak, že menší firma si najímá ještě další subdodavatele a pak se snaží přenést záruku dál. Když chcete něco reklamovat, odkazují vás na své subdodavatele s tím, že máte reklamaci uplatňovat u nich. Takhle to ale nejde. Vy jste si koupili dům od jejich stavební firmy a ta má plnou odpovědnost za to, s kým uzavřela další dohody. Zákazníci to ale často nevědí a skočí jim na to.
Co kromě důkladně sepsané smlouvy mohou lidé ještě udělat, aby se nenechali napálit?
Každému, kdo si kupuje byt či jinou nemovitost, radím, aby si v reklamační lhůtě, která je ve smlouvě stanovena (obvykle jsou to dva roky), alespoň jednou, ale nejlépe dvakrát, nechal nemovitost prohlédnout odborníky, kteří vyhledají případné skryté vady a vše zdokumentují. Následně se může uplatňovat reklamace. Po uplynutí reklamační lhůty už zákazník nemá šanci vůbec nic uplatňovat a veškeré úpravy platí ze svého.
Sdílejte článek, než ho smažem