Fabii, Fiestu či Polo obujete za dva i osm tisíc. U Octavie je rozptyl logicky ještě větší: od 4 000 klidně po 12 000 Kč. Vyplývá to z našeho pátrání, za kolik koncem března koupíte letní pneumatiky nejdůležitějších rozměrů v internetových obchodech – ze všech možností finančně asi nejpřitažlivějších.
Web, či klasika?
Samozřejmě jako vše má honba za nejnižší cenou háček. Stává se, že výhodná obutí z internetových shopů představují občas výběr ze skladu houfně navezených pneumatik, které byly před časem za akční ceny v jiných zemích. Jde sice o výrobky nové, které na žádném autě nebyly, ale mohly ležet ladem déle, než je zdravé.
V kamenném obchodě koupíte logicky dráž, ale zase máte po ruce obsluhu, která poradí. „Když se podívám na typického Čecha, kupuje spíš ve střední cenové třídě. Má určitý obnos, za nějž koupí třeba barumky v kamenném obchodě, nebo se podívá po stejně drahých, ale prestižnějších značkách na webu,“ srovnává dlouholetý prodejce pneumatik Jiří Kořán, který má zkušenost s oběma typy nákupu.
Malými krůčky k dvojnásobné investici
Přidává ještě jeden postřeh. „Často zákazník šetří na začátku. Když přezouvá podruhé, připlatí si. A potřetí investuje zase trochu víc. Po letech má pak obuté auto třeba za dvojnásobek, než když přišel poprvé,“ směje se.
Ojeté? Protektory? Ty už neletí
Upřímně – nemá význam kupovat jiné než nové pláště. Web se zajímavými cenami totiž dřívější pořádky úplně zadupal do země. Finančně už se nevyplatí hledat gumy v hypermarketech ani se dívat po takzvaných protektorech.
Vždyť třeba v Česku nejznámější výrobce Vraník nabízí v rozměru 165/70 R14 protektorovanou pneumatiku v akci za 400 Kč a nové koupíte už za pětistovku. Větší pro Octavii stojí už 1 070 Kč, zatímco nový plášť 205/55 R16 pořídíte rovněž za míň než 1 100 korun.
Přezuji doma = + 3 000 Kč
Prohodit na autě čtyři zimní gumy za letní zvládne za půl hodiny asi každý jen minimálně zručný Čech – ale v případě, že má takzvaně dvě sady, tedy zimní pláště na jedněch ráfcích a letní na druhých. Znamená to samozřejmě investici navíc: jedno kolo bez gum začíná zhruba na 750 Kč, ráfky tak značí příplatek kolem tří tisíc. Ale spíš méně. Prodejci včetně těch internetových totiž kola v sadě (tedy ráfek + pneumatika) často prodávají „v akci“. A tedy levněji.
Přezuji u odborníků = + 600 Kč dvakrát do roka
Na druhou stranou si pneuservisy za přezutí jednoho kola účtují zhruba od sto dvaceti do sto padesáti korun. Do 600 Kč tak máte celé auto. Jenže proceduru musíte podstupovat dvakrát ročně, takže za dva a půl roku jste na třech tisících také – a ráfky máte pořád jen jedny.
Výhodou je ale fakt, že vám v pneuservisu kola nejen přezují, ale hlavně vyváží. Což je při běžně nerovnoměrném jezdění rozhodně zdravá kúra.
Nebo nepřezuji vůbec?
Samozřejmě existuje volba nepřezouvat vůbec. Pak se nabízí jezdit celý rok na letních, což zákon připouští, pokud nevyrazíte s autem ve špatném počasí a nejezdíte po komunikacích s povinnými zimními gumami.
Druhou možností jsou takzvané univerzální neboli celoroční pneumatiky. Z logiky věci nejde o žádný zázrak: některé vlastnosti jim chybí v létě, jiné v zimě, se správným označením ale zákonu vyhoví. „Lidé je ale nechtějí,“ líčí praxi Jiří Kořán. „Nedivím se. Jsou dražší, víc se opotřebovávají, nic výhodného v nich nevidím,“ porovnává.
A pak je tu třetí volba: jezdit v létě na zimních. Což je varianta pro ty, kdo nenajezdí moc kilometrů (mluví se zhruba o 10 000 km ročně). Motivací je tady fakt, že po čtyřech letech ztrácí zimní gumy své vlastnosti bez ohledu na najeté kilometry (hloubku vzorku) a měly by se vyměnit tak jako tak.
Platí tu ale to samé co u celoročních plášťů – v létě nefungují tak, jak by to zvládly letní pláště. Je rozhodně třeba počítat s větším zahříváním gum, rychlejší ztrátou adheze a hlavně prodlouženou brzdnou dráhou. Kromě toho, že s nimi bude jízda hlučnější, se projeví také vyšší spotřebou. A tudíž větrem ve vaší peněžence.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 3. 2012 9:36, fg
Obsluha, ktera poradi??? Blaznite? Sance, ze vam dnes nejaky brigadnik odborne poradi v kramu je limitne blizici se nule a je jedno, zda jde o kamenny obchudek, hypermarket, nebo internet.
Taky vam nic negarantuje, ze kamenny obchod neprodava mene kvalitni (odlezene) pneu.
Kdyz jsme byl mladsi a auto jsem vnmal jako znak prestize, kupoval jsem drahe pneu. Dnes jiz kupuji ty nejlevnejsi a rozdil, je-li vubec nejaky, je pri dnesnich dopravnich predpisech a autech naprosto nepodstatny.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 3. 2012 11:50, Hugo
"Dnes jiz kupuji ty nejlevnejsi a rozdil, je-li vubec nejaky, je pri dnesnich dopravnich predpisech a autech naprosto nepodstatny." Když tomu věříš... Oni si asi v ADACu při těch testech pneumatik vymýšlejí. A třeba tohle je taky kec: "Problém jedině u dodaných pneu Hankook,tak to je slabota po ~15ooo km stojí za ho.no, a to "nedriftuju",maximálně vydrží do podzimu a "spalovny",ubývají v očích.," (http://moje.auto.cz/amaize/ic ko.html).
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.