Objednejte si zboží v internetovém obchodě, vyzkoušejte si ho a zaplaťte až po čtrnácti dnech. Nabídka takzvaných odložených plateb se zkouší prosadit i v Česku. Specifickou formu úvěrování nabízejí tuzemským e-shopům už tři společnosti. Vzorem jsou pro ně Německo nebo Švédsko, kde tyto platby mají až čtyřicetiprocentní podíl na trhu.
Možnost odložit platbu o dva týdny zatím v Česku nabízí necelých 300 z celkových 37 tisíc internetových obchodů. Lákají na ni hlavně menší e-shopy, které tím chtějí získat důvěru zákazníků nebo i konkurenční výhodu. Pomalu se ale mezi nimi začínají objevovat i větší hráči – například obchod s elektronikou Mironet, e-shop Datartu (zatím jen pro klienty z řad firem) nebo online supermarket Rohlik.cz. Brzy by mohll odložené platby zavést také e-shop CZC.cz, v jednání je i tuzemská dvojka Mall.cz.
Mnohé e-shopy přitom dosud řeší spíše opačný problém – jak omezit „bezplatné půjčování“ zboží zákazníkům, kteří si koupí například výbavu na letní dovolenou, ale po 14 dnech využijí zákonného práva na vrácení zboží. Jako problém to vnímá i Ministerstvo spravedlnosti, které loni přišlo s návrhem na zpřísnění dosavadních pravidel.
Potenciál vidí i Home Credit
Kompletní „administraci“ odložených plateb nabízejí tuzemským e-shopům už tři společnosti. Jako první přišla před rokem a půl služba Twisto, za níž stojí mimo jiné společnost Miton, mezi jejíž dřívější či nynější projekty patří třeba Slevomat.cz, porovnávač Heureka.cz nebo služby Chytrý Honza, DámeJídlo.cz či Rohlík.cz.
Inspirací byla švédská firma Klarna, která začala v roce 2005 nabízet odložené platby v Německu a poté i v domácím Švédsku. „V současné době tvoří odložené platby na tamních trzích až čtyřicet procent,“ říká Michal Šmída, zakladatel služby Twisto. Také studie Centra pro elektronický obchod v Kolíně nad Rýnem (ECC) ukazuje, že tyto „platby na fakturu“ jsou v Německu nejoblíbenější platební metodou – preferují je více než dvě pětiny tamních zákazníků.
Zprostředkování odložených plateb láká také velké společnosti z oblasti spotřebitelských úvěrů. Skupina Ferratum spustila službu nazvanou FerBuy, jako třetí se pak loni v srpnu přidal Home Credit se službou KupNajisto.
Nepůjčíme každému
Všechny tři systémy fungují hodně podobně: Zákazník zvolí při objednávce na internetu tento způsob platby. E-shop zásilku připraví k expedici, od té doby se už ale o objednávku stará poskytovatel odložené platby. „V momentě expedice posíláme e-shopu částku k úhradě zboží. Poté již se zákazníky komunikujeme my,“ vysvětluje Šmída.
Jen v jednom případě má ale zákazník e-shopu výhodu odložené platby bez příplatku. Služba FerBuy si k ceně samotné objednávky nic neúčtuje, pokud ovšem nepřesáhne částku 7000 korun. U služeb Twisto i KupNajisto zaplatí kupující navíc fixní poplatek 39 korun, přičemž v prvním případě je objednávka limitována částkou 10 000 korun, ve druhém 5000 korun při opakovaném nákupu (při prvním nákupu jen 2500 korun). Ve vztahu k e-shopu si tyto firmy účtují transakční poplatek, tedy část z hodnoty objednávky, která zhruba odpovídá provizi při platbě kartou.
Možnost zaplatit až později ale není pro každého. Všechny tři systémy používají software, který prý dokáže identifikovat potenciální nespolehlivé zákazníky. „Jde například o lidi, kteří při nákupu několikrát měnili své údaje. Podezřelá je také vysoká částka objednávky. Sleduje se také třeba zařízení, z něhož člověk nakupuje. „Běžně povolujeme asi 80 až 90 procent plateb,“ upřesňuje Michal Šmída z Twisto.
„Kup Najisto minimalizuje riziko nezaplacení díky dostupným datům o zákaznících a využíváním různých algoritmů, které předpovídají, jak korektně se bude zákazník chovat,“ říká marketingová manažerka Kup Najisto Lenka Šmídová. Základem je databáze neplatičů Home Creditu.
Firmy používají také demografická data – tedy kde nakupující bydlí a jaké jsou tam například sociální poměry. Ani jeden ze tří poskytovatelů se ale nedívá do „registru dlužníků„, tedy úvěrových databází jako Solus nebo Bankovní či Nebankovní registr klientských informací.
„Odložené platby mohou pomoci zejména e-shopům, které nejsou ještě na trhu zavedené a zákazník může mít obavu jim dopředu poslat peníze,“ říká odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Službu se chystá v blízké době spustit i jeden z největších tuzemských internetových obchodů CZC.cz, v současné době zvažuje, který systém zvolí.
„Jednáme i s těmi většími, u nich je to ale na delší dobu. Kdyby se nám povedl do konce roku Mall.cz, bylo by to výborné,“ uvažuje Šmída. Mluvčí Mall.cz obecně využití této služby nevylučuje, „pokud se ukáže, že o ni mají zákazníci zájem“.
Naopak Alza.cz, jednička mezi tuzemskými e-shopy, o této službě neuvažuje. „U neznámých a malých e-shopů, které mají dlouhé dodací lhůty z důvodu velmi nízkých skladových zásob a nedisponují kamennými prodejnami, je nechuť zákazníků platit za zboží na dlouhou dobu předem pochopitelná,“ říká mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková. Dodává ale, že právě v Alze mohou lidé nakoupit velmi rychle.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem