O asi nejsledovanější vstup nové značky do Česka se loni postaral americký fastfood Popeyes, když na podzim ve velkém stylu otevřel svou první restauraci na pražském Václavském náměstí. Ještě v lednu se na jeho kuřecí speciality, které nejvíce konkurují u nás už zavedenému řetězci KFC, stojí fronty až na ulici.
Do Česka v roce 2023 vstoupila i další světoznámá americká značka – výrobce luxusního spodního prádla Victoria’s Secret. V květnu otevřela svou prodejnu v pražském nákupním centru Westfield Chodov.
Vlastní prodejnu mají Aperol i Toblerone
V pražském Mánesu loni otevřela obchod populární značka Aperol Spritz Terrace, v Manifesto Market koncept Holy Pasta, v ulici Na Příkopě čajovna The Alley a v nákupních centrech italské koncepty Rossopomodoro (Palladium) či Signorvino (Westfield Chodov), vyplývá z pravidelného přehledu společnosti Cushman & Wakefield.
Takzvaný cestovní maloobchod zase obohatily značky Bottega Prosecco Bar a Natoo na pražském letišti a hlavním nádraží.
V potravinách představily nové formáty svých prodejen společnosti Billa a Makro. Billa začala otevírat maloformátové prodejny Viva Billa u čerpacích stanic OMV, Makro přišlo s malými obchody Bonveno zaměřené na městské zákazníky, které se letos chystá dále rozšiřovat. Čokoládové cukrovinky Toblerone se od loňska prodávají ve specializované prodejně ve Fashion Arena Prague Outlet.
Z odvětví módy loni vstoupilo do Česka celkem devět prodejců oblečení, obuvi a doplňků. V luxusu šlo o italskou značku zimního oblečení MooRER v Maiselově ulici a francouzskou módní značka Zadig & Voltaire v Široké ulici.
Světoznámá obuvní značka Jimmy Choo se po roce bez plnohodnotné maloobchodní prodejny přesunula na adresu Pařížská 21. Právě v severní části Pařížské ulice se teď dokončují dva nové projekty s exkluzivními maloobchodními prostory – jde o Pařížskou 25 a pětihvězdičkový Fairmont Golden Prague Hotel, který aspiruje na nejluxusnější hotel střední a východní Evropy.
Dvacet nejvýznamnějších značek, které vstoupily do Česka v roce 2023 |
Značka | Země původu |
Aperol Spritz Terrace | Itálie |
Bonveno | Německo |
Bottega Prosecco Bar | Itálie |
Eden Park | Francie |
Handpicked | Itálie |
Hebe | Portugalsko |
Jimmy Choo | Spojené království |
Leopark | Polsko |
Martinus | Slovensko |
MooRer | Itálie |
Natoo | Francie |
Popeyes | USA |
Rado | Švýcarsko |
Rossopomodoro | Itálie |
Signorvino | Itálie |
The Alley | Tchaj-wan |
Toblerone | Švýcarsko |
Victoria's Secret | USA |
Viva Billa | Rakousko |
Zadig & Voltaire | Francie |
Zdroj: Cushman & Wakefield |
Nové značky v roce 2024
„Příští rok se můžeme těšit zejména na nové a dominantnější koncepty stávajících brandů působících na trhu. Předpokládáme i příchody nových značek,“ předpovídá Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve společnosti Cushman & Wakefield.
Tuzemský trh aktuálně vyhlížejí například gastronomické franšízy jako Duck Donuts, Pizza Inn, Pepe Taco či The Good Burger.
Po vstupu Popeyes se už oficiálně hovoří také o otevření první restaurace konkurenta Five Guys. Podle informací Hospodářských novin by k tomu mohlo dojít ve druhém nebo třetím čtvrtletí, a to v návaznosti na konec rekonstrukce obchodního domu Máj na pražské Národní třídě.
Letos se do Česka chystá také vstoupit turecký marketplace Trendyol, většinový podíl v něm drží čínská skupina Alibaba. Trendyol by mohl vážně konkurovat nejen českým e-shopům, ale především polskému tržišti Allegro či německému Kauflandu. Vstoupit na tuzemský trh by značka mohla už v prvním čtvrtletí letošního roku.
Zajímavé vstupy na tuzemský trh se ale čekají i v roce 2025. Podle poradenské společnosti RSM se prémiové prodejně iStyle v pražské Masaryčce chystá konkurovat první český Google Store.
Vstupní brána do regionu
Světovým značkám se u nás daří, nákupními trendy totiž doháníme západní trhy. Aby obchodníci v tuzemsku uspěli, potřebují být podle expertů odolné vůči ekonomickým otřesům a zároveň atraktivní pro novou generaci zákazníků.
„Český trh a především Praha je pro retailové značky jednoznačně atraktivní, zůstává pro ně hlavní vstupní branou do regionu střední a východní Evropy,“ potvrzuje Kotrbáček z Cushman & Wakefield. "Pro mezinárodní módní a další společnosti je to jedno z nejatraktivnějších prostředí, a to zejména díky velice kvalitní skladbě nájemců a jejich dobrým obchodním výsledkům,“ dodává.
Přítomnost velkého množství mezinárodních značek je podle Kotrbáčka výsledkem i dlouhodobě rostoucí kupní síly Čechů a rozvoje obchodního prostředí, ve kterém se značkám daří. „Velice důležitým faktorem pro vstup mezinárodních značek je pak to, že Česká republika a zvláště Praha je zároveň velmi významnou evropskou i světovou turistickou destinací, kde turisté tvoří velice významnou část klientely zahraničních obchodů,“ pokračuje expert.
Z trhu mizí trojky a čtyřky
Obchodníci v posledních dvou letech obecně neměli dobré podmínky. Bojovali s výrazným nárůstem nájmů, cen energií a dalších nákladů.
Podle statistik společnosti RSM si značky působící v logistických parcích a obchodních centrech připlatily oproti loňsku na nájmech v eurech v průměru asi 10 procent, v korunách pak asi 16 procent. Aktuální ceny se tak pohybují mezi 800 a 1200 korun za metr čtvereční. „V případě prémiových lokalit v rámci turisticky exponovaných míst jde až o 2000 korun za metr,“ vypočítává šéf valuačního oddělení RSM Jiří Skotnica.
Pro řadu obchodů, gastronomických podniků i služeb toto zvýšení nákladů znamenalo konec jejich podnikání. Na druhou stranu to zároveň znamená určitou výhodu pro zákazníky. Z trhu totiž postupně mizí „trojky" a „čtyřky" – jejich letité vymírání se tak podle odborníků dostává do finální fáze.
„V Česku očekávám kombinaci ‚newyorského‘ a ‚berlínského‘ či ‚varšavského‘ modelu. Na jedné straně restaurace, kam skočíte na oběd jednou za pár let a kam se bez rezervace nemáte šanci dostat. Na druhé straně kombinace fastfoodu a ‚automatu‘ pro 21. století – tedy do ulic přenesené koncepty, které známe například z foodcourtů obchodních center,“ předpovídá Skotnica.
Změny na trhu podle něj dobře ilustruje ještě další fenomén: rostoucí zájem značek, které na českém trhu dosud nebyly a které ho nyní považují za klíčový.
„Pro nové hráče se spojují dvě důležité věci – výrazná změna v uvažování Čechů, jejichž střední třída za poslední roky zbohatla natolik, že přestává být v tak velkém měřítku cenově senzitivní. A pak také možnost ‚vyčíhat‘ si dobré obchodní prostory, bez kterých se jejich byznys dělat nedá a které se uvolňují doslova jednou za dekádu,“ říká Skotnica. Dobrých provozoven s odpovídajícím zázemím je nedostatek hlavně v centru, dodává.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem