Zdá se, že podomní prodej energií se pořád ještě vyplácí. A to i přes to, kolik obcí už ho vyhláškou zakázalo. Jak jinak vysvětlit, že podomní prodejci stále křižují ulice českých měst, zvoní na zvonky bytů, rodinných domů a dokonce i firem? Často se jedná o externí obchodníky, které si dodavatelé sjednávají prostřednictvím partnerské firmy. Nemají je tedy přímo pod kontrolou (i když se o to třeba různými mechanismy – jako je například ověřující telefonát u zákazníka – snaží).
Zákazy mají jasnou příčinu: mezi podomními obchodníky bylo prostě příliš mnoho šizuňků, kteří dokázali napáchat pěknou neplechu. V agresivním vyjednávání měly až příliš často místo manipulace, polopravdy i lži. A mívají i dnes.
Připravili jsme pro vás seznam desítky nejčastějších falešných argumentů podomních prodejců. Doporučujeme přečíst, případně vytisknout a předat i starším členům vaší rodiny – jsou to totiž právě senioři, kteří často a snadno nátlaku podomních prodejců podléhají.
1. Jsem od vašeho dodavatele
To u nás jednou zazvonil podomní prodejce. V rukách desky, na nich logo dominantního dodavatele. A že prý jde kvůli elektřině. Jak rychle přišel, tak rychle odešel (až mě manžel upozornil, že jsem byla příliš ostrá). Podomní prodejci na vás velmi rádi spustí, že jsou od vašeho dodavatele. A že prý přišli kvůli nějaké slevě. „Ten dopis o slevě jste od nás nedostal? Tak proto jsem tady, jen mi to podepíšete a budete mít levnější elektřinu.“
Nepodepisujte! Určitě ne hned mezi dveřmi. Slevu si musíte zasloužit, takže si nejdřív pořádně prohlédněte, co vám to vlastně k podpisu strčili. Teoreticky by to mohla být sleva, v praxi ale častěji upisujete duši ďáblu, prodáváte babičku nebo stvrzujete přechod k novému dodavateli.
2. Těší mě, Energetický regulační úřad
Akce v přestrojení mají podomní prodejci rádi. Někdy neváhají tvrdit, že jsou z Energetického regulačního úřadu (ERÚ) – tedy úřadu, který dohlíží na trh s elektřinou a plynem, vydává cenová rozhodnutí a mimo jiné také sbírá podněty ohledně nekalých praktik podomních prodejců.
Zkuste zjistit jméno své nezvané návštěvy. Regulační úředníci jistě budou mít radost, až jim oznámíte, že mají kolegu, o kterém dodneška v životě neslyšeli.
3. Změníme jen fakturační adresu
„Podívejte se paní, změnilo se sídlo dodavatele, tak tady jen přepíšeme adresu a fakturky vám budou chodit s jinou hlavičkou,“ spustí třeba takový podomní prodejce. Paní se zeptá, jestli náhodou nejde o změnu dodavatele. Sympatický mladík jí ujistí, že v žádném případě. Paní podepíše a je vymalováno.
Kecal, to se ví.
4. Váš dodavatel končí
Strach je mocná čarodějka. Stačí jen zmínit, že dodavatel končí. Bububu. Zkrachoval. Je v insolvenci. Končí. Musíte si najít někoho nového. Vyděšený odběratel podepisuje – co kdyby ho odstřihli od elektřiny?
Klid. Žádnou paniku. I kdyby dodavatel zkrachoval (zatím se to stalo jen jednou), žádná tragédie by se nekonala. Dodávky by převzal dodavatel poslední instance (ČEZ, RWE, E.ON, PRE, Pražská plynárenská) a zákazník by měl dostatek času vybrat si nového obchodníka a zajistit si s ním smlouvu na dodávky energie.
5. Zkontrolujeme tarif a sazbu
Je zajímavé, kolik takových kontrolorů chodí po světě. Rádi kontrolují smlouvu, správně nastavený tarif nebo sazbu a pak vám začnou nabízet slevu, která by se ve výsledku pěkně prodražila.
Je to jednoduché. Pokud vás nabídka na slevu opravdu zaujme, vyžádejte si dokumenty včetně ceníku a obchodních podmínek. Na jejich prostudování máte čas, absolutně nepodléhejte nátlaku, že sleva je časově nebo jinak omezená.
6. ČEZ a RWE vám zůstanou
To se spotřebitel několikrát zeptá – a opravdu nejde o změnu dodavatele? Ne, ujišťuje podomní prodejce. Dokonce do zvláštní kolonky napíše: ČEZ distributor zůstává. Jenže ČEZ dodavatel se mění. Je proto třeba rozlišovat pojmy. Distribuční společnost (například ČEZ Distribuce nebo RWE Distribuce) zůstávají vždy stejné. Distributor se stará o infrastrukturu – o elektrické vedení nebo plynové trubky, nejde ho změnit. Vyměnit lze dodavatele elektřiny a plynu, ten s energiemi obchoduje a prodává je konečným spotřebitelům.
7. Jdu mrknout na elektroměr
Člověk by řekl, že tenhle profláknutý trik už nemůže fungovat. Chyba lávky. Pořád je úspěšný. Pamatujte proto, že odečet elektroměru nebo plynoměru provádí vždy pracovníci distributora, nikoli dodavatele! Navíc jsou odečty většinou předem ohlášené a totožnost pracovníka si můžete ověřit na lince distributora. K odečtu také nikdy nepotřebují faktury, které si podomní prodejci vždy vyžádají – potřebují si přece opsat údaje do nové smlouvy.
8. Končí vám smlouva, sjednáme novou
„Tak vám jdeme sjednat novou smlouvu, protože ta stará vám končí,“ může spustit podomní prodejce hned u dveří. Odběratel se lekne. Aby tak ještě spadl do černého odběru! A podepíše. Pozor – smlouvy nikdy nekončí, pokud je nevypovíte. Buď jsou na dobu neurčitou, nebo na dobu určitou a automaticky se prodlužují. Jedinou výjimkou jsou smlouvy na dobu určitou sjednané prostřednictvím elektronické aukce energií.
9. Tady máte žárovky zadarmo
Abychom nebyli příliš pesimističtí. Spotřebitelé si dávají stále větší pozor. To ale vede k tomu, že podomní prodejci vymýšlejí pořád nové triky. Už pár měsíců rozdávají LED žárovky „zdarma“. Fakticky si je ale spotřebitel kupuje za symbolickou cenu 1 Kč. Problém je, že současně podepíše jakési prohlášení, že sjednává změnu dodavatele, a to elektronicky. V ruce mu proto nezůstane žádná smlouva. I to lze řešit. Odstoupením od kupní smlouvy na žárovky (samozřejmě společně s jejich vrácením) a odstoupením od smlouvy na dodávky energie.
10. Pošleme za vámi kurýra
Někdy se může stát, že místo zvonku zazvoní telefon. Na jeho konci vás sympatický hlas začne nabádat k úžasné slevě elektřiny nebo plynu. „Měl byste o to zájem?“ A vy odpovíte prosté „ano“. V tu chvíli vyráží kurýr, aby vám doručil novou smlouvu. A bude tak neodbytný, že se nehne, dokud nepodepíšete. Takže pozor na to, co do telefonu říkáte.
Co s tím?
Když už se stalo a vy jste pod některým z propracovaných argumentů podomního prodejce podepsali, nezoufejte. Ještě není všem dnům konec. Od smlouvy na dodávky elektřiny a plynu je možné bezplatně odstoupit, a to buď podle občanského zákoníku (zpravidla do čtrnácti dnů), nebo podle energetického zákona (ještě pět dnů před zahájením dodávky).
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
7. 6. 2018 12:27
Dobrý den,
naprosto souhlasím s vaším komentářem. Po dohodě na zákaznické lince jsme se dohodli na snížení úvazku na dva roky. S tím, že po kontrole svého posledního vyučtování s nabízenou (vysoutěženou) cenou od My Energy jsem zjistil, že mi cenu skutečně snížili, takže mě se zas tak nic hrozného nestalo, ale z důvodu toho že mi vybrali ne moc známeho dodavatele jsem chtěl smlouvu jen na dva roky a v případě že budu nespokojený, odejdu. Ještě mám jeden tip. Pokud si stěžujete na to, že Vám nesnížili cenu ale naopak Vám vybrali dražšího dodavatele, stačí jednoduše zaslat nějaký důkaz o tom, že odebírate 1Mwh za méně, než Vám vysoutěžili a oni Vám tuto Přihlášku i smlouvu s vítězným dodavatelem zruší. A to z toho důvodu, že přímo na té Přihlášce je uvedeno, že se zavazují k tomu, že musí vysoutěžit alespoň úsporu myslím nějak 15%. Pokud se tak nestane, můžete na základě tohoto bez platně odejít.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 8. 2018 20:13, Marek
Obchoďák či zaměstnanec, co?.
Fuj
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (60 komentářů) příspěvků.