Za nevyžádané hovory milionové pokuty. Úřad si posvítil na telešmejdy

Jana Divinová | rubrika: Aktuality | 28. 6. 2023
Za nevyžádané hovory milionové pokuty. Úřad si posvítil na telešmejdy

Zdroj: Shutterstock

Přísnější pravidla pro nevyžádané marketingové hovory platí právě rok. Český telekomunikační úřad dostal přes tisíc stížností na jejich porušování. Uložil pokuty za víc než pět milionů.

Nová pravidla pro takzvané marketingové telefonní hovory začala platit od 1. července 2022. Pokud chce dneska firma zavolat potenciálnímu zákazníkovi s marketingovou nabídkou, musí mít jeho souhlas. Aktivní souhlas. To znamená, že spotřebitel buď povolí konkrétní firmě, že ho smí se svými nabídkami oslovovat, nebo dá souhlas plošný, nechá své jméno vepsat do tzv. veřejného seznamu.

Ještě před rokem se to bralo opačně: mlčení znamenalo souhlas. Kdo nechtěl, aby ho firmy obtěžovaly, musel sám aktivně vyjádřit, že s tím nesouhlasí.

Od doby, kdy začala nová pravidla platit, Český telekomunikační úřad zaznamenal velký nárůst stížnosti. „Je to dobrá i špatná zpráva zároveň,“ říká tisková mluvčí ČTÚ Tereza Meravá. Špatná proto, že telešmejdi pokračují ve své činnosti, a dobrá, že lidi vědí, že si to nemusí nechat líbit.

Od loňského července lidé nahlásili 2563 pochybných volání a podali 1380 stížností. Český telekomunikační úřad provedl 75 hloubkových kontrol a uložil pokuty ve výši 195 tisíc korun za nesoučinnosti a 4 920 000 korun za samotná marketingová volání.

Dvě nejvyšší (zatím nepravomocné) pokuty, shodně po 2 200 000 korunách, byly uloženy dvěma spolupracujícím společnostem za opakované nevyžádané hovory s nabídkou fotovoltaiky. Fotovoltaika byla do letošního března vůbec nejčastějším tématem, se kterým volající obtěžovali. Podle statistik ČTÚ šlo o 33 procent volání, na která si lidi stěžovali. Od března ale počet nevyžádaných hovorů s nabídkami solárů klesl na osm procent a na dvě pokutované firmy už nepřišla jediná stížnost.

Druhým nejčastějším tématem byla do března energetika (12 procent hovorů). Pak ale počet „energetických hovorů“ klesl na jedno procento. „Domníváme se, že k poklesu došlo v důsledku uklidnění situace na trhu s energiemi,“ uvádí Tereza Meravá.

Od března si lidi nejčastěji stěžují na nevyžádané hovory o finančních službách, jejich počet stoupl z deseti na patnáct procent. Většinou se jedná o nabídku investičních produktů či pojištění.

ČTÚ radí jak na nechtěné volající


Běh
Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook: neuniknou vám důležité aktuality ani praktické tipy! Jsme i na Instagramu.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

ERÚ letos rozdal rekordní pokuty. Tady je seznam hříšníků, kteří platí nejvíce

11. 7. 2024 | Pavla Adamcová

ERÚ letos rozdal rekordní pokuty. Tady je seznam hříšníků, kteří platí nejvíce

Energetický regulační úřad v letošním prvním pololetí udělil dodavatelům energií sankce za 12 milionů korun, nejčastěji kvůli nekalým obchodním praktikám. Ve stejném období loni... celý článek

Peníze uložené u notářů budou nově pod dohledem. Kvůli bezpečnosti

5. 7. 2024 | Kateřina Hovorková | 1 komentář

Peníze uložené u notářů budou nově pod dohledem. Kvůli bezpečnosti

Notářská komora spustí od srpna nový systém sledování pohybu na účtech, kde mají lidé uschované peníze typicky z nákupu nemovitosti. Větší bezpečností chce přilákat více klientů.

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Partners Financial Services