Má poetický název – náhrada za ztrátu radosti z dovolené. Občanský zákoník ji označuje jako újmu za narušení dovolené.
Dovolenkáři díky ní mohou požadovat odškodnění za nemajetkovou újmu, která vznikla vážným porušením podmínek smluvených s cestovní kanceláří. Jinak řečeno: jde o zklamání, podráždění, rozrušení či ztrátu zážitku.
„Důležité je, že náhradu za ztrátu radosti z dovolené lze uplatnit pouze ve skutečně závažných případech. Zákon hovoří zejména o situacích, kdy byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Pokud vás tedy po celou dobu zájezdu rozčilovalo, že u hotelového bazénu je nedostatek přislíbených lehátek, může to být důvod k uplatnění práva na slevu z ceny zájezdu, nikoli však k náhradě újmy za ztrátu radosti z dovolené,“ upozorňuje Česká obchodní inspekce.
Mnozí klienti cestovek o této možnosti sice už slyšeli, málokdy ale vědí, kdy lze kompenzaci skutečně uplatnit. „Tuto újmu za narušení dovolené si klienti ve výjimečných případech nárokují. Ne vždy jsou však splněny všechny zákonné podmínky uplatnění této náhrady,“ říká Kateřina Chaloupková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Podle cestovek a spotřebitelských organizací si lidé nejčastěji stěžují na špatné počasí. „Setkali jsme se s několika případy, kdy spotřebitelé uplatňovali tento nárok právě za počasí – v takovém případě však nárok s ohledem na výše uvedené nevznikl. Stejně tak nelze požadovat náhradu za špinavé moře, které například špatným počasím vzniklo,“ podotýká šéfka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Ne každé zklamání lze odškodnit
Podobné „radosti“ vám sice dovolenou mohou znepříjemnit, odškodnění za ně se ale podle zákona nedomůžete. Podobné je to třeba v případě odložení zájezdu o dobu menší než 24 hodin.
„Je rozdíl, jestli je let opožděn o několik hodin a tím, když spotřebitelé uvíznou několik dní na letišti nebo jsou ubytováni v nevyhovujícím hotelu či jiném letovisku. Zatímco první případ považuje současná soudní praxe za banální a nárok v tomto případě nevzniká, tak ve zbylých případech je možné se nemajetkové újmy domoci,“ upřesňuje Hekšová.
Případem „zmaření dovolené může být také několikadenní otrava jídlem v rámci stravování all inclusive nebo nadměrný hluk v blízkosti hotelu. Pokud je hluk ojedinělý nebo jen přes den, o porušení smlouvy se pravděpodobně nejedná.
Jinou situací je pravidelný hluk v noci, například když se ubytovací zařízení nachází v blízkosti tanečního klubu nebo stavby. V takovém případě se podle expertů o případ ztráty radosti z dovolené jednat může – pokud na to klient nebyl v průběhu sjednání zájezdu upozorněn.
Další zásadní vadou, na kterou je možné náhradu uplatnit, je třeba situace, kdy vyrazíte na poznávací zájezd a dostanete průvodce mluvícího jinou řečí.
„V případě, že je spotřebiteli přislíben průvodce skupiny v českém jazyce, avšak prohlídky budou probíhat pouze v angličtině, může to vést ke ztrátě radosti z dovolené, a spotřebitelé tak mohou žádat kompenzaci,“ říká Hekšová.
Záleží na oprávněném očekávání
Soudy posuzují nárok na tuto kompenzaci poměrně přísně. Podle advokátky Tatiany Rabinovič ze společnosti Grant Thornton soudy v podobných případech přihlížejí ke všem okolnostem a charakteristikám dovolené: k její délce, ceně zájezdu, množství a závažnosti vad i času stráveným řešením reklamací.
Připomíná, že Nejvyšší soud oprávněnost takových nároků už dříve shledal například u nezajištění oddělených pokojů, u závažnějších vad ubytování jako plíseň a nefunkční vybavení v koupelně spolu s rozbitým nábytkem a znečištěným bazénem nebo v případě, kdy místo výhledu na moře dostal klient pokoj s výhledem do rušné ulice.
„Zásadní podmínkou úspěchu reklamace je přitom oprávněnost očekávání a nároků účastníka zájezdu. Člověk, který se rozhodne pro ubytování v rušné části města vyhlášené pro aktivní noční život tak například nemůže požadovat perfektní dodržování nočního klidu. Naopak si lze představit, že člověk, který zaplatí vysoký finanční obnos za pobyt v pětihvězdičkovém resortu, bude moci požadovat odčinění újmy i v případě vad, které by u levnějšího zájezdu reklamovatelné nebyly,“ doplňuje Rabinovič.
Výše náhrady za ztrátu radosti z dovolené není stanovena. V orientaci může může pomoci frankfurtská tabulka slev. Ta stanovuje obvyklou výši slev pro jednotlivé vady hlavně v případě běžných reklamací zájezdů. V Česku se nicméně nejedná o právně závazný dokument a řídí se jím jen některé cestovky. Soudy pak tabulky používají jako podporu.
I v těchto případech je klíčové zajistit si důkazy a vše pečlivě zdokumentovat. Špatné ubytování nebo výhled z okna kvalitně nafotit (nejen detaily, ale celé prostředí), u hluku pořídit zvukový záznam. Vyplatí se mít také svědky, kteří mohou pořadateli zájezdu potvrdit například nepříjemný zápach.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem