Pošlete-li od listopadu někomu peníze na účet, měly by se mu na něm objevit o den dříve než dosud. Pokud naopak někdo zajde do banky a vloží peníze na účet vám, banka by vám je měla připsat ještě týž den. Některé tuzemské banky tak učiní okamžitě. Tyto změny ohledně lhůt souvisí s novým zákonem o platebním styku, který začíná v Česku platit 1. listopadu 2009.
Připravili jsme pro vás průvodce novými lhůtami a termíny, s nimiž se platebním styku můžete setkat. A to přehlednou formou otázek a odpovědí.
Jak rychle se ocitnou peníze na mém účtu, pokud se budou odesílat ze stejné banky?
Tato lhůta se nemění. Peníze, které pošlete příkazem přes některý z kanálů přímého bankovnictví, se na účtu ve stejné bance ocitnou ještě týž pracovní den. Pokud je tedy pošlete ve čtvrtek, budou připsané na účtu rovněž ve čtvrtek. U papírových příkazů k úhradě platí, že budou zpracovány ještě týž den, pokud je podáte do určité hodiny, které si stanoví každá banka.
Jak dlouho bude trvat převod peněz z mého účtu na účet v jiné bance v Česku?
Pokud pošlete peníze například ve čtvrtek, měly by se na účtu příjemce v jiné bance v Česku objevit nejpozději v pátek do konce účetního dne. Toto ovšem platí za předpokladu, že čtvrtek je normální pracovní den a ne státní svátek. Současně také musí platit, že jste peníze poslali platebním příkazem buď přes internetové bankovnictví, nebo jste ho v papírové podobě donesli na pobočku do hodiny, kterou určí banka. Například může stanovit, že příkaz na přepážku musíte doručit minimálně půl hodiny před zavřením pobočky, aby ho zpracovala ještě tentýž den.
Třeba Česká spořitelna garantuje, že příkaz zpracuje ještě tentýž den, pokud papírový příkaz doručíte na přepážku v průběhu otevírací doby dané pobočky, do sběrného boxu ho hodíte do 12.00, v přímém bankovnictví nebo přes bankomat příkaz zadáte do 20.00. Peníze pak odejdou do clearingového centra ČNB, a tedy i do cizí banky nejpozději následující obchodní den. Tato banka pak podle nového zákona musí platbu připsat majiteli účtu v den, kdy peníze dostala.
Jak dlouho bude trvat převod peněz z mého účtu na účet v jiné bance v zahraničí?
V tomto ohledu se nic nemění. Tuzemské banky tak negarantují, kdy budou prostředky na účtu příjemce, ale to, do kdy budou prostředky připsány na účet banky příjemce. „Dodržíme předepsané zákonné lhůty, to je připsání převodu v eurech na účet banky příjemce do tří dnů po přijetí příkazu od klienta, připsání převodu na účet banky příjemce v ostatních měnách do čtvrtého dne,“ dodává Pavla Langová z České spořitelny.
Podle tiskového mluvčího Raiffeisenbank Tomáše Kofroně rovněž záleží na zemi, kam chcete peníze poslat. Banka má podle něj povinnost z účtu odesílatele peníze odeslat nejpozději následující den.
Jak rychle musí banka připsat peníze na můj účet od okamžiku, kdy je obdrží od jiné banky?
Banka příjemce bude mít od listopadu povinnost prostředky připsat ve stejný den, kdy je obdrží. Toto některé tuzemské banky splňovaly dobrovolně již před začátkem platnosti nového zákona o platebním styku.
Kdy musím nejpozději zaplatit daně, sociální zabezpečení, zdravotní pojištění či jiné závazky, abych se nedostal do prodlení?
Minimálně den před termínem splatnosti. Od listopadu platí, že dluh je uhrazen až v okamžiku, kdy věřiteli přijde platba na účet. Před listopadem to bylo v den, kdy peníze odešly z dlužníkova účtu. V případě, že je termín pro splatnost ve čtvrtek, měli byste tedy podat příkaz k úhradě nejpozději ve středu. Musíte to ovšem stihnout ve lhůtách, které stanoví banky (viz výše) a ani jeden z těchto dnů nesmí být svátek. Jistější ovšem bude poslat peníze s větším předstihem.
Jak se mění rychlost připsání peněz na účet u expresních plateb?
Nijak. Peníze, které za speciální poplatek pošlete expresní platbou, by se na účtu příjemce měly objevit v den zadání platby odesílatelem. Musíte ale splnit čas stanovený bankou pro tyto platby.
Například v Raiffeisenbank musíte expresní platbu odeslat nejpozději do 11:30, v České spořitelně do 13 hodin, pokud chcete, aby se peníze na účtu příjemce objevily ještě týž den. ČSOB má pro expresní platby několik lhůt, do kdy je nutné nejpozději příkaz podat. V případě, že příkaz podáte elektronicky do 10:30, můžete tímto způsobem poslat finanční prostředky bez omezení. Pro podnikatele je důležitá lhůta do 12:00, do kdy mohou nejpozději elektronicky odeslat příkaz pro expresní platbu maximálně do výše 100 milionů korun. Pokud nemůžete podat příkaz pro expresní platbu přes internetové bankovnictví, ale půjdete na pobočku, musíte příkaz podat nejpozději do 11:30.
Expresní platba je podle tiskové mluvčí České spořitelny Pavly Langové jediný případ, kdy banka klientovi garantuje, že peníze se na účtu příjemce objeví ve stejný den, kdy je odesílatel poslal ze svého účtu.
Jak dlouhé jsou výpovědní lhůty pro zrušení účtu či karty?
Výpovědní lhůta ze strany klienta se díky novému zákonu oproti dřívějšku zkracuje. Zatímco před listopadem 2009 platila ve většině případů dvouměsíční výpovědní lhůta na zrušení běžných účtů a karet, nyní nesmí být delší než jeden měsíc. Lhůta začíná běžet dnem podání výpovědi.
Rozhodnete-li se zrušit kupříkladu běžný účet v ČSOB, bude stačit, že na pobočce požádáte o zrušení účtu a současně vrátíte i všechny platební karty vydané k účtu. V průběhu jednoho měsíce by měly do banky dorazit všechny případné platby kartou, které jste uskutečnili. Banka bude po jejich vyrovnání moci účet uzavřít.
Pokud bude chtít smlouvu o účtu či kartě vypovědět banka, bude výpovědní lhůta činit dva měsíce.
Dokdy vám musí banka sdělit změny v sazebnících, všeobecných obchodních podmínkách či v ustanoveních smlouvy o účtu?
Dva měsíce před datem, kdy by změny měly začít platit. Tyto změny vám banka musí doručit na trvalém nosiči dat. Většinou tedy půjde o klasický papírový dopis. Návrh na změnu smlouvy přijmete buď tím, že to bance sdělíte, nebo tím, že na navrženou změnu nebudete reagovat, tedy tím, že ji neodmítnete. O těchto důsledcích neodmítnutí změn vás však musí banka informovat. Pokud změnu odmítnete, můžete smlouvu bezúplatně vypovědět před datem platnosti navržených změn. Taková výpověď bude okamžitá bez výpovědní lhůty.
Zjistím-li, že na mém účtu se objevily neautorizované transakce (o kterých nevím a nikdy jsem je neschválil), kdy nejpozději je mohu reklamovat?
Jako uživatel (držitel osobního účtu či úvěrového kartového účtu) jste povinni bance či nebankovní společnosti reklamovat neautorizovanou nebo nesprávně provedenou platební transakci bez zbytečného odkladu ihned po té, co jste se o ní dozvěděli. Nejdelší doba, do kdy může takovouto transakci reklamovat je 13 měsíců ode dne odepsání peněžních prostředků z platebního účtu.
Jestliže se objeví na mém výpisu z účtu či karty chyba ve vyúčtování, do kdy to mohu reklamovat?
Nejpozději do 13 měsíců, ale i tady platí, že na chybu musíte banku upozornit bez zbytečného odkladu.
Mám právo reklamovat neautorizovanou nebo nesprávně provedenou platební transakci bance i po více než 13 měsících?
Zkusit to můžete, ale právo na to podle zákona nemáte. Bude tak záležet na „dobré vůli“ banky, zda vaši reklamaci uzná. Vaše právo na reklamaci takovéto transakce totiž zaniká posledním dnem 13. měsíce od dne, kdy došlo k odepsání peněžních prostředků z vašeho účtu.
„Pokud klient nedodrží stanovenou lhůtu 13 měsíců, reklamaci nebudeme moci uznat. Tuto podmínku máme nově zakotvenou v našich Všeobecných obchodních podmínkách,“ dodává například Pavla Langová z České spořitelny.
Budou se vzhledem ke zkrácení lhůty měnit poplatky za převody peněz?
Ne, poplatky za převod peněz se nemění. O úpravě poplatků v tomto směru zatím velké tuzemské banky neuvažují.
Vyznáte se ve změnách, které se vás budou díky novele Zákona o platebním styku od listopadu týkat?
Sdílejte článek, než ho smažem