Platíte-li inkasem pravidelně za elektřinu, nájem či telefon, měli byste zbystřit. Od letošního listopadu se ohledně plateb inkasa objevuje v souvislosti s novým zákonem o platebním styku několik změn, které se vám vyplatí znát. Nově se budete muset naučit stanovovat horní hranici pro každé nové inkaso. To by vás i banku mělo do budoucna chránit proti neúměrně vysokým částkám, jež si někdy společnosti přes inkaso strhnou. Nemělo by se tak už běžně stávat, že místo pársetkorunové platby za telefon, vám z účtu telekomunikační operátor třeba i kvůli své chybě strhne několik desítek tisíc korun.
Připravili jsme pro vás průvodce formou otázek a odpovědí, který vám pomůže lépe se vyznat v nových pravidlech ohledně změn u inkasa, které nastávají díky novému zákonu o platebním styku.
Z účtu se mi pravidelně strhává inkaso, bude se od listopadu něco v souvislosti s inkasem měnit?
S vaším stávajícím souhlasem k inkasu se nemění nic. Můžete ale od banky dostat doporučení, abyste si nastavili horní hranici pro maximální možnou částku, kterou dovolíte u daného inkasa ze svého účtu strhnout. Platíte-li si například tímto způsobem pravidelný paušál za mobilní telefon a další telekomunikační služby zhruba ve výši tisíc korun, můžete horní hranici omezit třeba částkou 1500 korun. V případě, že si telekomunikační operátor bude chtít strhnout více, místo inkasa vám pošle nejspíš složenku či fakturu.
Nový příkaz k inkasu budete moci sjednat už jen s nastaveným limitem. Tím se banky brání proti případným reklamacím za příliš vysoké částky, které si inkasem mohly dosud firmy strhnout.
Jak budou některé banky určovat horní limit inkasa, pokud si ho neurčíte sami?
ČSOB od 1. ledna 2010 automaticky nastaví měsíční limit podle výše inkas za poslední čtvrtletí roku 2009. Půjde o průměrnou výši měsíčního inkasa v posledním čtvrtletí roku 2009.
Česká spořitelna majitelům účtu s původním příkazem k inkasu žádné limity stanovovat nechce, bude jim pouze doporučovat, aby tak ve svém zájmu učinili.
Komerční banka za účelem zvýšení bezpečnosti peněžních prostředků klientů zavádí povinný limit inkas a časové intervaly mezi dvěma inkasními platbami. „Pokud má klient na svém účtu povoleno inkaso bez uvedení maximální částky inkasa, bude mu automaticky k 13. 11. 2009 nastaven limit, a to ve výši dvojnásobku nejvyšší inkasované částky za posledních 12 měsíců,“ konstatuje mluvčí banky Monika Klucová.
Také v Raiffeisenbank se změny nejvíce dotknou těch, kdo si teprve inkaso budou zakládat či klientů, kteří budou stávající příkaz k inkasu měnit. Ti si budou muset povinně stanovit maximální možnou částku inkasa. „Stávající souhlasy nijak bez zásahu klienta měnit nebudeme, klientům však doporučujeme si maximální možnou částku nastavit,“ dodává mluvčí banky Tomáš Kofroň.
K čemu mi bude stanovení horní hranice pro inkaso a co se stane, když bude platba vyšší, než bude mnou nastavený limit pro inkaso?
V případě, že si společnost, s níž máte sjednané inkaso, bude chtít strhnout vyšší částku, než je vámi stanovený horní limit pro inkaso, pošle vám nejspíš složenku či fakturu zvlášť. Případně vás bude kontaktovat kvůli způsobu zaplacení služby třeba telefonicky. Pokud s výší inkasa nebudete souhlasit, máte vždy možnost tuto částku reklamovat, upozorňuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.
Překročení limitu pro inkaso kupříkladu ve společnosti Telefonica O2 řeší následovně: „Pokud částka za jedno zúčtovací období překročí stanovený limit, nebude inkaso realizováno, a proto obdržíte vyúčtování s upozorněním o překročení limitu. Dlužnou částku pak uhradíte bankovním převodem nebo složenkou,“ vysvětluje postup společnost na svých webových stránkách. Konkurenční mobilní operátor Vodafone klienty, kteří z jakéhokoliv důvodu nezaplatí inkaso, nejprve podle svého mluvčího Miroslava Čepického upozorní SMS zprávou a následně telefonicky. Energetická společnost Pražská energetika (PRE a.s.) vám z účtu při překročení limitu pro inkaso strhne podle informací ze zákaznické linky pouze vámi stanovený maximální limit a na zbývající část dostanete od nich upomínku se složenkou na nedoplatek.
Jak budu moci postupovat v případě, že mi firma strhne inkasem z účtu více peněz, než jsem čekal?
Stejně jako to bylo dosud, můžete se obrátit na pobočku své banky se žádostí o reklamaci platby a doložením důvodu, proč jste tuto částku neočekávali. Musíte ovšem zpravidla do banky současně přinést i doklady, které budou vaše argumenty podporovat.
Jedná se sice o standardní reklamaci transakce, ale s tím rozdílem, že pro inkaso jste dali v minulosti svolení. Pokud máte na svém účtu nastaveno svolení k inkasu, z pohledu banky se tak jedná o autorizované inkaso a částku inkasa jste mohli očekávat. Proto může být inkasovaná částka považována podle v ČSOB za oprávněnou. Pokud jste tedy nestanovili maximální výši horního limitu pro inkaso, musíte bance dokázat, že stržená částka byla neobvykle vysoká oproti běžné očekávané výši platby daného inkasa.
Do kdy mohu nejpozději reklamovat příliš vysoké inkaso, které mi odešlo z účtu?
Máte na to pouze osm týdnů. Měli byste proto pečlivě sledovat pohyby na účtu a odchozí platby inkasa, abyste případně mohli včas neúměrně vysoké částky za inkaso reklamovat.
Jak se od listopadu změní poplatky u inkasa?
Nijak. Vybrané banky mají transakce inkasa i jeho změny zdarma, jako například v mBank. Poplatky se začátkem listopadu nemění u inkasa ani v Raiffeisenbank, Poštovní spořitelně, ČSOB či v České spořitelně, kde nově ruší i poplatek za zrušení souhlasu s inkasem (to bylo dosud zdarma pouze přes internetové bankovnictví). Standardní poplatky za zřízení/změnu/zrušení inkasa zůstávají také v Komerční bance beze změny. V období od 1. 11. 2009 do 31. 12. 2009 budou mít všichni klienti Komerční banky možnost zdarma změnit automaticky nastavený limit inkasa či počet dní mezi dvěma inkasními příkazy.
Jak vás banky upozornily na změny, které se vás budou díky novele zákona od listopadu týkat? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem