Banky varují před výrazným nárůstem podvodných útoků na jejich klienty. Podvodníci se také podle České bankovní asociace (ČBA) nyní více zaměřují na rusky a ukrajinsky hovořící občany.
„Podvodníci těží z nepozornosti klientů a jejich strachu o budoucnost a pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí sdělit citlivé údaje. Ty následně zneužijí pro získání jejich úspor,“ říká Radek Šalša z tiskového oddělení ČBA.
Podvodníci zneužívají stávající těžké doby a prostřednictvím vishingu (telefonní podvod, kdy pachatel jménem banky obvolává své oběti) nebo spoofingu (napodobení jakéhokoliv telefonního čísla) se snaží neoprávněně získat finance nebo osobní data klientů tuzemských bank.
„Podvody jsou založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu nebo nestandardní transakce volaného klienta,“ popisuje Šalša.
„Pod záminkou, že jsou úspory klienta v ohrožení, jej donutí sdělit citlivé údaje, jako například heslo do internetového bankovnictví apod. Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom dramaticky stoupla v posledních týdnech,“ dodává Šalša. Způsobené škody se podle ČBA pohybují v řádech milionů korun.
Banky proto apelují na své klienty, aby byli opatrní a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani emailem.
„Banky tato data nikdy nevyžadují. Pokud mají banky podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů. Není-li si klient jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky, případně Policii ČR,“ říká Šalša.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem